Eläkkeelle siirtyvän muistilista

Eläkkeelle siirtyminen on mukavampaa, kun tietää, millaisia asioita täytyy ottaa huomioon. Eläkkeelle siirtyvän muistilista on apunasi.

Kun jäät eläkkeelle, sinun täytyy ottaa tiettyjä asioita huomioon. Olennaista on tietää oma eläkkeen määrä ja eläkeikä sekä erota työstä.

Muista myös päivittää jäsentietosi ja vakuutuksesi eläkkeelle jäädessäsi.

Päivitä jäsentietosi

Eläkkeelle siirtyvän muistilista

1. Kun eläkkeen alkamiseen on alle vuosi aikaa, tarkista ainakin seuraavat palvelusrekisterin tiedot: palvelusajat ja jokaisen palvelussuhteen rekisteröityminen. Voit tehdä sen verkossa tai puhelimitse joko Kevassa tai Eläketurvakeskuksessa.

KevaEläketurvakeskus

2. Varmista eläkeikä ja eläkkeen määrä eläkelaitoksesta.

3. Eroa työstä. Vapaamuotoinen ilmoitus riittää, esimerkiksi "Irtisanon palvelussuhteeni päättymään 31.7.2023 siirtyäkseni eläkkeelle 1.8.2023." Eläke alkaa aina kalenterikuukauden alusta, joten työstä eroaminen kannattaa ajoittaa edellisen kalenterikuukauden loppuun.

4. Voit siirtyä eläkkeelle suoraan virkavapaalta, mutta pääsääntöisesti et vuorotteluvapaalta. Saat toki jatkaa työssä yli eläkeiän omalla päätökselläsi.

Tutustu vuorotteluvapaalta eläkkeelle jäämiseen

5. Toimita eläkehakemus kaksi kuukautta ennen eläkkeen alkamista eläkelaitokseen. Lomakkeen saat esimerkiksi Kevalta.

Keva

6. Kun olet saanut eläkepäätöksen ja tiedät alkuvuoden tulosi, ennakonpidätyksesi ja vähennyksesi, pyydä verottajaa toimittamaan eläkeverokortti ennen ensimmäistä eläketuloa eläkkeen maksajalle.

7. Jos ansiotasossasi oli olennaisia muutoksia vuosina 1995–2004, voit vaatia eläkepalkan harkinnanvaraista tarkistamista. Selosta asia vapaamuotoisesti hakemuksesi liitteenä.

8. Jos et ole saanut eläkepäätöstä noin 2–3 viikkoa ennen eläkkeen alkamista, ota yhteys eläkelaitokseen.

9. Ennen lopullisen päätöksen tekemistä ole aina yhteydessä vielä kerran eläkeyhtiöön. Varmista, että olet ymmärtänyt asiat oikein.

10. Ilmoita itse eläkkeelle siirtymisestäsi OAJ:n jäsenpalveluun. Voit samalla siirtyä Opetusalan Seniorijärjestö OSJ:n jäseneksi.

Ilmoita jäsenpalveluunLiity OSJ:n jäseneksi

11. OAJ:n vakuutukset päättyvät silloin, kun eläke alkaa. Vakuutukset kannattaa kuitenkin laittaa kuntoon, sillä OSJ:n jäsenenä saat alennuksia vakuutusmaksuista.

Senioriopettajien vakuutukset

Virkavapaa ennen eläkettä

Virkavapaan pitämisellä juuri ennen eläkkeelle siirtymistä ei ole muuta vaikutusta kuin eläkkeen määrän aleneminen vuosiansion alenemisen perusteella. Voit siirtyä virkavapaalta suoraan eläkkeelle, mutta vuorotteluvapaalta eläkkeelle siirtyminen ei aina onnistu.

Virkavapaa ei aina alenna eläkkeen määrää. Tämä johtuu monistamisesta, jossa viimeisen, vajaaksi jäävän palvelusvuoden ansioina käytetään edellisen vuoden ansiota palkkakertoimella eli työikäisen indeksillä korjattuna. Tämäkään sääntö ei ole poikkeukseton, joten sinun kannattaa selvittää etukäteen eläkelaitokselta juuri ennen eläkkeelle jäämistä pitämäsi virkavapaan rahalliset seuraukset.