Perehdytyksessä tutustutaan työpaikan kulttuuriin, tapoihin, käytäntöihin, ihmisiin ja odotuksiin. Perehdytyksen tulee olla suunnitelmallista ja ajantasaista ja siihen on varattava riittävästi aikaa.
Työntekijä on perehdytettävä:
- palvelussuhteen alkaessa
- tarvittaessa työn aikana
- pitempien poissaolojen jälkeen
- havaittujen puutteiden korjaamiseksi
- työyhteisön arjen tapojen kertaamiseksi
- aina, kun työssä ja työolosuhteissa tapahtuu muutoksia.
Perehdytyksestä, sen organisoimisesta ja toteutumisesta vastaa työturvallisuuslain mukaan työnantaja, mutta opastaminen voidaan antaa tehtäväksi myös yhdelle tai useammalle nimetylle työhön opastajalle.
Työpaikalla opastamisesta vastaa yleensä lähiesihenkilö. Erityisesti uransa alkupuolella oleva opettaja tarvitsee kollegojen ammatillista tukea ja mentorointia sitoutuakseen opettajan ammattiin. On tärkeää kannustaa opastettavaa kysymään ja ottamaan selvää, jos joku työhön liittyvä asia on epäselvä.
Suunnitelmallinen, oikea-aikainen ja kattava perehdytys kuuluu kaikille
Myös lyhytaikaiset sijaiset pitää perehdyttää. Kaikkien työntekijöiden tulee voida perehtyä työpaikkaansa, tehtäviinsä, turvallisuuteensa, vastuisiinsa ja oikeuksiinsa. Paikallinen opettajayhdistys perehdyttää opettajia OAJ:n toimintaan ja jäsenpalveluihin.
Perehdytyksessä tulee käyttää työpaikan perehdytyssuunnitelmaa ja sisällön tarkistuslistaa. Tarkistuslistan avulla varmistetaan, että esihenkilö ja opetusalan ammattilainen tietävät perehdytyksen sisältösuunnitelman vaiheet ja perehdytysprosessin edistymisen.
Opetusalan ammattilaisen palvelussuhdetiedot ja työpaikan organisaatio
- Palkkaus-, palvelussuhde- ja työaika-asiat
- Esihenkilöt ja henkilöstö
- Perehdytyksestä vastaavat henkilöt
- Organisaatiorakenne
- Työterveyshuolto
Lainsäädäntö ja työtä ohjaavat asiakirjat
- Työtä ohjaava lainsäädäntö
- Varhaiskasvatus- tai opetussuunnitelmat
- Paikalliset suunnitelmat ja ohjeet
Turvallisuus ja työhyvinvointi
- Turvallisuusohjeet
- Toimintatavat uhka- ja väkivaltatilanteissa
- Pelastautuminen ja suojautuminen
- Turvallisuuskävely (tilat ja poistumisreitit)
- Tutustuminen työyhteisöön
- Työhyvinvoinnin periaatteet ja käytännöt
- Työntekijän vastuu turvallisuudesta ja työhyvinvoinnista
Työn sisällöt ja prosessit
- Tehtävänkuva, vastuut ja työnteon keskeiset periaatteet
- Käytössä olevat työtilat, -välineet ja -materiaalit
- Lapsi-/oppilas-/opiskelijaryhmät
- Yhteisopettajuus ja tiimit
- Eri ammattiryhmät, yhteistyötahot ja roolit työssä
- Oppilashuollon palvelut ja muu moniammatillinen yhteistyö
Työpaikan käytännöt ja ohjeistus
- Viestintä, tiedonkulku ja kokouskäytänteet
- Puhelin ja IT-laitteet
- Sairauspoissaolojen ilmoitusperiaatteet
- Koulutusmahdollisuudet
- Toimintatavat ongelmatilanteissa
- Yhteistyön periaatteet työyhteisössä ja huoltajien kanssa
- Henkilökohtainen kehittymissuunnitelma
Työpaikan visio, strategia ja arvot
- Työpaikan arvot ja tavoitteet
- Mitä visio ja arvot ja miten ne toteutuvat työpaikalla
Yhteistoiminta ja sen toimintatavat
- Välitön yhteistoiminta
- Työpaikan välitön yhteistoiminta tarkoittaa jokapäiväistä työntekijöiden ja esihenkilöiden välistä vuorovaikutusta.
- Yhteistoimintalain mukainen yhteistoiminta
- Virka- ja työehtosopimusasioissa auttaa luottamusmies, jonka yhteystiedot löytyvät muun muassa työpaikalta.
- Työsuojelun yhteistoiminta
- Työsuojeluorganisaatio toimii terveyteen ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Työpaikalta löytyvät työpaikan työsuojeluvaltuutetun yhteystiedot.
Yhteistoiminnan merkitys työssä
Yhteistoiminta rohkaisee opettajaa ottamaan puheeksi mieltä painavia asioita ja ehkäisee ongelmatilanteita. Yhteistoiminnalla kehitetään työpaikan toimintaa, terveellisyyttä ja turvallisuutta sekä työhyvinvointia.