Olemme Martti Ahtisaari -alakoulun opettajanhuoneessa. Joka päivä varttia yli seitsemän koulun rehtori Romanus Garoeb pitää henkilökunnalleen eli 48 opettajalle tilaisuuden, jossa käydään päivän keskeisimmät asiat läpi. Lyhyet tapaamiset kaikkein ajankohtaisimmista koulupäivään vaikuttavista asioista ovat tärkeitä, sillä koulussa on 1600 oppilasta ja opettajat pitävät kokonaisuuden kasassa.
Oppilaat esikoululaisista seiskaluokkalaisiin aloittavat päivänsä puoli kahdeksalta. Saamme seurata muutaman luokan aamutunteja. Luokissa lapset toivottavat yhteen ääneen hyvää huomenta, ja opetuksen seuraamisen lisäksi pääsemme opettamaan lapsille muutaman sanan suomea sekä tuliaistemme myötä myös sen, mikä on heijastin ja miksi sitä kannattaa käyttää myös Windhoekin pimeissä illoissa.
Sata halausta
Välitunnilla pihalla luoksemme tulee ensin yksi lapsi halaamaan, sitten paikalle kipittää toinen, ja yhtäkkiä kymmeniä. Punainen hiekka pöllyää, kun mäkeä alas juoksee joukko pikkuvilistäjiä koulupuvuissa. Samalla kun yritämme pysyä pystyssä, halailemme lapsia ja juttelemme heidän kanssaan. Sata halausta muutamassa minuutissa tekee meille tosi hyvää.
Opettajien rakennuksen seinillä on kuvia myös aiemmista OAJ:n vieraista kouluun vuosien varrelta. Meitä varten on valmisteltu upea tervetulojuhla, johon kaikki oppilaat ja opettajat osallistuvat. Koulun rehtori on rakentanut meille vierailuamme varten kolmen päivän tiiviin ohjelman ja kulkee mukanamme kaikkialle koulusta suurlähetystöön ja paikallisesta opettajajärjestöstä kuvernöörin luo.
Olemme täällä, sillä Martti Ahtisaari -koulu on ollut kumppanimme lähes kolmekymmentä vuotta. Vuonna 1997 Wanaheda Primary School nimettiin uudelleen Martti Ahtisaari Primary Schooliksi (MAPS). OAJ oli aktiivisesti mukana prosessissa yhdessä Namibian opettajajärjestö NANTU:n ja Suomen suurlähetystön kanssa. Nimeämisellä haluttiin kunnioittaa Martti Ahtisaaren keskeistä roolia Namibian itsenäistymisessä vuonna 1990 sekä symbolisesti tukea tärkeän kumppanimaan koulutusta.
Avosylin ja kumppanuutta vaalien
Eilen yllemme vyöryi ukkonen ja ensimmäinen rankkasade maaliskuun jälkeen. Lämpötila laski äkkiä alle kahdenkymmenen. Viime sadekaudella sateet olivat niin rajuja, että OAJ:n tukea käytettiin koulun infrastruktuurin osittaiseen uusimiseen. Koulun alueella on myös rakennuksia, joita on alun perinkin rakennettu OAJ:n tuen avulla. Tietokoneluokan uusimmat tietokoneet ovat samalla tuella hankittuja, samoin osassa luokasta olevat valkotaulut. Oppikirjoja ja työkirjoja on pystytty hankkimaan vuosittaisella tukisummalla. Koulu arvioi itse, mihin katsoo tärkeäksi vuosittaisen summan käyttää ja raportoi siitä sitten meille. Pieni summa meille on merkittävä summa koulun vuosibudjetissa.
Martti Ahtisaari -koulu on ainoa koulu maailmalla, jota tuemme suoraan vuosittain pienellä summalla ja johon pidämme tiiviisti yhteyttä. Yhteistyö on täysin poikkeuksellista, ja sekä meille että koululle tärkeää. Tästä on osoituksena esimerkiksi se, että OAJ:n jokainen puheenjohtaja on vieraillut koululla yhteistyön alkamisen jälkeen, ja koko koulu ottaa OAJ:n vieraat vastaan aina avosylin ja kumppanuutta vaalien. Niin tälläkin kertaa.
OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto, kansainvälisten asioiden päällikkö ja kirjoittaja vierailivat Martti Ahtisaari -koululla lokakuussa 2025.
Martti Ahtisaari -koulun tukeminen on osa OAJ:n solidaarisuustyötä. OAJ tekee solidaarisuustyötä maailmalla ennen kaikkea muiden opettajajärjestöjen kanssa, yhdessä kumppaniemme Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin sekä Education Internationalin kanssa. Kirjoittaja vastaa OAJ:n solidaarisuustyöstä yhdessä kollegansa Katja Järvisen kanssa.