• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Kestävää maailmaa rakentamassa

YK:n kestävän kehityksen tavoitteet laadittiin vuonna 2015. Yhteensä 193 valtiota sitoutui noudattamaan niitä. Eri elämänalueille asetettiin 17 tavoitetta, ja ne muodostavat toimenpideohjelman Agenda 2030. Tämän ohjelman avulla rakennetaan kestävää maailmaa meille kaikille.

22.10.2021 Blogi
Opettaja – pidä huolta vapaa-ajastasi

Pimeä varallaolo on osalle työntekijöistä arkipäivää. Viestiryhmissä keskustelu ei kuitenkaan kuulu vapaa-ajalle ja työasiat hoidetaan työaikana. Siihen jokaisella työntekijällä on oikeus.

20.10.2021 Blogi
Opettajan työ on hieno ammatti

Opettajan työ on huippuammatti, jossa saa tehdä merkityksellistä työtä yhteisen tulevaisuutemme puolesta. Opettajuudesta saa olla ylpeä, ja opettajan ammattiin kannattaa ehdottomasti hakeutua.

18.10.2021 Blogi
Painava sana: Hei, me selvittiin! Digiloikka vaati amk-opettajilta rohkeutta ja heittäytymistä

Ammattikorkeakoulujen opiskelijat ovat poikkeusoloissa tarvinneet opettajien tukea ja läsnäoloa ehkä enemmän kuin koskaan. Opettajilta on vaadittu paljon rohkeutta, luovuutta, uuden opettelua ja kykyä sopeutua muuttuviin tilanteisiin. Ammattikorkeakoulun lehtori Minna Salakari kirjoittaa etäopetuksen vaatimasta digiloikkasta puolentoista vuoden poikkeusolojen jälkeen.

13.10.2021 Blogi
Hei kuntapäättäjä! On aika hoitaa kaksivuotisen esiopetuskokeilun resurssit kuntoon

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu on parhaillaan käynnissä 105 kunnassa. On syytä kysyä, onko jokaisessa kunnassa tehty kaikki mahdollinen kokeilun vaatimien kelpoisten esiopetuksen opettajien saamiseksi. Keinoja on: tehokas rekrytointi, työn vaativuutta vastaava palkkaus, työn arvostaminen ja hyvien työolojen varmistaminen. Jos kelpoisia opettajia puuttuu, kuntien on nyt aika tarttua toimeen, jotta kokeilusta saadaan luotettavia tuloksia, kirjoittaa erityisasiantuntija Auli Setälä.

13.10.2021 Blogi
Lahjoittamalla olemme lasten puolella – ole sinäkin!

Korona on koetellut monia meistä Suomessakin. Mutta kun verrataan tilannetta moniin muihin maihin, huomataan, että meillä on itse asiassa koronan keskelläkin monta syytä olla kiitollisia. Ammennetaan kiitollisuuden aiheistamme Nenäpäivänä ja tehdään hyvää maailman lapsille, kannustavat Jenni Arnkil ja Kaj Raiskio.

12.10.2021 Blogi
Mikä opettajia innostaa?

Opettajat jättävät elämiimme jälkiä aina varhaiskasvatuksesta yliopistoon. Useimpia opettajia innostaa halu tehdä merkityksellistä työtä. Jotta alalle hakeutuu tulevaisuudessakin osaajia, tarvitaan riittävästi työntekijöitä ja opettajille työrauhaa keskittyä perustehtävään, opettamiseen.

06.10.2021 Blogi
Kiitos opettajat – ilman teitä Suomi ei olisi tässä

Maailman opettajien päivänä on hyvä pysähtyä huomaamaan opettajien tekemän työn arvo. Ilman opettajia me emme yksilöinä emmekä yhteiskuntana olisi tässä, Olli Luukkainen kirjoittaa.

05.10.2021 Blogi
Opettaja työsuojeluvaltuutetuksi

Työsuojeluvaalit ovat ajankohtaiset juuri nyt, kun seuraavalle työsuojelun yhteistoimintakaudelle 2022–2025 valitaan työsuojeluvaltuutettuja koko maahan.

28.09.2021 Blogi
Käydäänkö seuraava sopimuskierros eduskunnassa?

Neuvottelukierrosta lähestytään osin vanhoin, osin uusin askelluksin. Eduskuntaa ja maan hallitusta ollaan hakemassa avuksi sopimusneuvotteluihin, lähinnä tukemaan rahallisesti kunta-alan sopimusneuvotteluja. Jono kasvaa kulisseissa niiden ovilla koko ajan.

22.09.2021 Blogi
Painava sana: Osaajien lisäksi Suomessa on huutava pula osaajien tekijöistä

Osaajapulaan on tänä vuonna herätty monella alalla. Nyt pitäisi herätä myös siihen, että pulaa on myös monen alan ammatillisista opettajista. Ilman heitä ei osaamisen ja työvoimatarpeen kohtaanto-ongelmaa saada ratkaistua. Se tulisi taloudellisesti ja inhimillisesti kalliiksi, ammatillinen erityisopettaja Maarit Rahkola kirjoittaa.

16.09.2021 Blogi
Aikaa ei kannata haaskata väittelyyn  – perusopetuksen tuen lainsäädäntö saatava selkeämmäksi

Kolmiportainen tuki ei toimi, ja siksi sen lainsäädäntöä ollaan kehittämässä. Lainsäädäntöön täytyy saada lisää selkeyttä. On kaikkien etu – niin oppilaiden, opettajien kuin virkamiestenkin – että emme joudu käyttämään aikaamme ja energiaamme väitelläksemme siitä, kuka saa opettaa ketäkin ja milloin opetus kuuluu tehostettuun tukeen ja milloin erityiseen tukeen. 

15.09.2021 Blogi
Jatkuva epävarmuus rahoituksesta vaikeuttaa tieteen tekemistä ja korkeakoulutusta

Marinin hallituksen ohjelmassa luvattiin vahvistaa ennakoitavan ja pitkäjänteisen perusrahoituksen roolia korkeakoulurahoituksessa. Hallituksen toimintasuunnitelmassa on todettu, että merkittävät koulutuslaajennukset edellyttävät lisärahoitusta. Hallituksen poukkoilevat toimet tieteen rahoituksessa luovat kuitenkin epävarmuutta tutkijoiden työhön ja tulevaisuuteen, kirjoittavat Tiede ja Opetus ry:n puheenjohtaja Olli Luukkainen OAJ:stä ja varapuheenjohtaja Maija S. Peltola Tieteentekijöistä.

13.09.2021 Blogi
Korkeakouluyhteisöjen huomio suunnattava nyt vuorovaikutukseen

Korona-aika on vienyt korkeakouluyhteisöiltä ihmisten kohtaamiset ja siten heikentänyt niin henkilökunnan kuin opiskelijoidenkin hyvinvointia. Uuden toimintakulttuurin rakentamisessa onkin kiinnitettävä erityisesti huomiota yhteisöllisyyden vahvistamiseen, kirjoittavat kolmen korkeakoulujärjestön asiantuntijat.

02.09.2021 Blogi