Webinaari: Ammattisivistyksen kunnianpalautus

05.04.2024 - 08.15-09.15
Teams

Ammatillisessa koulutuksessa ei ole kyse vain tarvittavien tietojen ja taitojen omaksumisesta. Haaga-Helian ammatillisen opettajankoulutuksen johtaja Crister Nyberg ja Tampereen ammattikorkeakoulun lehtori Annukka Tapani ovat keskustelemassa laajemman ammattisivistyksen merkityksestä OAJ:n ja OKKA-säätiön yhteisessä webinaarissa.

Webinaari: Ammattisivistyksen kunnianpalautus

Katso tallenne.

Ammatillisen opettajankoulutuksen harteilla on tärkeä tehtävä: laaja-alaisen osaamisen ja tiedelähtöisen opetuksen edistäminen ammatillisessa koulutuksessa. Ammatillisen koulutuksen saaneet tulevat uudistamaan työntekijöinä työelämää ja kansalaisina koko yhteiskuntaa. Siksi myös ammattisivistyksen käsite on nostettava sille kuuluvaan arvoonsa.

Koko ammatillisen koulutuskentän parissa on valtava määrä eri ikäisiä suomalaisia. Esimerkiksi toisen asteen koulutuksen opiskelijoista yli kaksi kolmasosaa on ammatillisen koulutuksen parissa, kun aikuisopiskelijat laskee lukuun mukaan. Ammattikorkeakouluissa on puolestaan suoritettu jo yli puoli miljoonaa tutkintoa.

Sillä millaista ammatillista koulutusta Suomessa annetaan, on perustavanlaatuinen vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan laajemminkin.

Webinaari on osa OAJ:n, OKKA-säätiön ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteistä ammattikasvatuksen webinaarisarjaa. Tutustu aiempien webinaarien tallenteisiin

Webinaarisarja on osa Sivistyksen teemavuotta 2024.

Sarjan seuraavat webinaarit

• Toukokuussa: Tekoäly oppimisen tukena (Oamk ja Hamk)
  • Syyskuussa: Oppimisen tuki (Hamk)
  • Lokakuussa: Oppilaitosjohtaminen (Jamk)