OAJ vastustaa jyrkästi määräaikaisten työntekijöiden aseman heikentämistä

OAJ antoi lausuntonsa määräaikaisuuksien helpottamista koskevaan lakiehdotukseen. Ehdotetut muutokset heikentävät merkittävästi työntekijän asemaa ja työsuhdeturvaa ilman tasapainottavia toimia.

Hallituksen tavoite heikentää määräaikaisia työsuhteita koskevaa lakia heikentää työntekijän asemaa. OAJ:n lausunnon mukaan lakimuutos voi lisätä raskaus- ja perhevapaasyrjintää. Tälläkin hetkellä yleisin raskaus- ja perhevapaasyrjinnän muoto on määräaikaisen työsuhteen jatkamatta jättäminen. 

OAJ:n johtajavan juristin Erkki Mustosen mukaan määräaikaisuudet ovat opetus- ja tutkimusalalla isoja ongelmia.  

– Määräaikaiset työsuhteet ovat jo nyt iso ongelma. Sopimusneuvotteluissa niihin on saatu parannuksia, mutta ei vielä tarpeeksi. Määräaikaiset tehtävät kohdistuvat usein erityisesti uran alkuvaiheessa oleviin opettajiin.  Esimerkiksi alle 30-vuotiaista opettajista 59 prosenttia on määräaikaisessa työ- tai virkasuhteessa kunta-alalla. Yliopistoissa tutkimus- ja opetushenkilöstöstä yli 60 prosenttia on määräaikaisessa työsuhteessa, eikä mukana ole edes väitöskirjatutkijoita, hän sanoo.  

Hallituksen esitysluonnoksessa on todettu suoraan, että määräaikaisten työsuhteiden lisääntyessä myös vastaavien syrjintätapausten määrä kasvaa.  

Lakiesitys mahdollistaisi työsopimusten ketjuttamisen 

OAJ vastustaa jyrkästi sitä, että jatkossa työntekijä voitaisiin palkata ilman perustetta enintään vuoden mittaiseen määräaikaiseen työsuhteeseen. Muutos kohdistuisi erityisesti uransa alkuvaiheessa oleviin nuoriin työntekijöihin. 

Lakimuutoksessa esitetyssä sääntelymallissa määräaikaisuus koskee näennäisesti työnantajan ja työntekijän välistä ’’ensimmäistä’’ työsopimusta. Esityksessä ei kuitenkaan kielletä työnantajaa solmimasta uutta määräaikaista työsopimusta perustellusta syystä saman työntekijän kanssa, jolla on ollut ilman perusteltua syytä solmittu määräaikainen työsopimus työnantajan kanssa. Esitys mahdollistaa siten työsopimusten ketjuttamisen saman työntekijän kanssa. 

Tämän lisäksi työsopimusten ketjuttaminen on mahdollista eri työntekijöiden kanssa, sillä esitettyyn sääntelymalliin ei kuulu lainkaan velvollisuutta arvioida työnantajan työvoimatarpeen pysyvyyttä, kun kyse on ilman perustetta tehdystä määräaikaisesta työsopimuksesta. Sääntely mahdollistaa nykyisten rajoitusten kiertämisen. Tämä on erittäin ongelmallista EU:n määräaikadirektiiviin liittyvän heikentämiskiellon näkökulmasta. 

Hallitus haluaa heikentää työntekijöiden asemaa 

Määräaikaisten työntekijöiden aseman heikentämisen, takaisinottovelvollisuuden sekä lomautusilmoitusaikaa koskevan heikennyksen lisäksi samanaikaisesti valmisteilla on myös irtisanomiskynnyksen madaltaminen, jolla on vaikutusta työntekijöiden työsuhdeturvaan. Lisäksi yhteistoimintavelvoitteita kevennetään ja työttömyysturvaa heikennetään. Muutoksilla on merkittäviä kokonaisvaikutuksia työntekijän työsuhdeturvaan ja asemaan työsopimussuhteen heikompana osapuolena.  

Työsopimuslakiin tehtäville heikennyksille ei ole ollut esitystä valmistelleessa työryhmässä yksimielisyyttä, vaan työryhmässä käsiteltävien lainsäädäntökysymysten ratkaisut esitysluonnokseen on tehty poliittisen päätöksentekijän ja työnantajapuolen yhteistyönä.  

Vaikutukset työllisyyteen ja talouteen vähäisiä 

Lakimuutosten vaikutukset työllisyyteen ja talouteen ovat vähäisiä. Muutokset on myös tehty ilman lakimuutosten yhteisvaikutusten arviointia. Muutoksilla voi olla merkittäviä negatiivisia vaikutuksia sekä yhteiskuntaan että yksittäisille työntekijöille.  

 

Lue OAJ:n lausunto kokonaisuudessaan 

Lue lisää aiheesta OAJ:n mediatiedotteesta 2.6.2025 OAJ: Hallituksen ei pidä heikentää määräaikaisten työsuhteiden perusteita