Kirjautumista vaativissa digipalveluissamme saattaa esiintyä ajoittaisia häiriöitä keskiviikkona 4.12. klo 15 alkaen. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.
Töissä lukiossa
OAJ on lukion opettajien oma ammattijärjestö
Haluamme, että jokainen lukiossa työskentelevä opettaja, opinto-ohjaaja ja esihenkilö onnistuu työssään, voi hyvin sekä tietää oikeutensa ja velvollisuutensa.
Etuja ja palveluita jäsenelle
OAJ:n jäsenenä kuulut vahvaan lukioyhteisöön
Kun kuulut OAJ:hin, olet jäsen myös valtakunnallisessa piirissä tai yhdistyksessä edustamasi koulutusasteen, opetusalan tai oppilaitoksen mukaan.
Lue lisää OAJ:n järjestörakenteesta
Vaikutamme puolestasi
OAJ vaikuttaa lukiokoulutuksen kehittämiseen tiiviissä yhteistyössä poliittisten päättäjien, opetus- ja kulttuuriministeriön sekä opetushallituksen ja muiden sidosryhmien kanssa. OAJ:n lukiokoulutusta koskevat koulutuspoliittiset tavoitteet valmistellaan lukion edustajien kanssa OAJ:n toimikunnissa.
Vaikuttamisen valmistelussa hyödynnetään myös jäsenkyselyitä sekä paikallisesti ja alueellisesti jäsentapahtumissa nousseita huomioita.
Tavoitteet
Rahoitusjärjestelmää on kehitettävä tukemaan lukiokoulutuksen alueellista saavutettavuutta. Rahoitusta pitää vahvistaa ja nykyistä pienten lukioiden lisää kehittää alueperusteiseksi turvaamaan valtakunnallisesti kattavan lukioverkon elinvoimaisuus. Laadun yhdenvertaisuutta on vahvistettava säätämällä sitovista lukiokoulutuksen laatukriteereistä.
Oppimisen tukea on vahvistettava säätämällä opiskelijan oikeudesta tukiopetukseen. Tukiopetuksen järjestämiseen on kohdennettava lisärahoitusta. Erityisopettajien ja opinto-ohjaajien määrää oppilaitoksissa tulee lisätä ja tuen rakenteita kehittää. Yksilöllisen tuen ja ohjauksen saavutettavuutta on vahvistettava säätämällä erityisopettajien (1:200) ja opinto-ohjaajien (1:150) määrästä oppilaitoksissa.
Digitalisaation mahdollisuuksia tulee hyödyntää hallitusti ja tutkittuun tietoon perustuen. Digitalisaatio edellyttää laatutekijöiden määrittelyä osana kansallista koulutuksen digistrategiaa. Opiskelijan oikeudesta lähiopetuksen riittävään määrään on säädettävä nuorten lukiokoulutuksessa. Oppimateriaalien korkea laatu ja pedagoginen käytettävyys on säilytettävä korkeana molemmilla kotimaisilla kielillä digitalisaatiosta huolimatta. Myös erilaiset oppijat tulee huomioida, sillä digitaalinen oppimateriaali ei sovellu kaikille.
Kaikille yhteisten taito- ja taideaineiden lukiodiplomin suoritusmahdollisuuden tarjoaminen opiskelijalle on säädettävä koulutuksen järjestäjää velvoittavaksi. Muiden lukiodiplomien saavutettavuutta tulee kehittää alueellisella yhteistyöllä sekä etäyhteyksiä hyödyntäen. On säädettävä oikeudesta korvata yksi ylioppilastutkinnon kokeista lukiodiplomilla. Kehittämistyössä tulee huomioida ammatillisten kaksoistutkinto-opiskelijoiden mahdollisuudet suorittaa lukiodiplomi.
Lukiokoulutusta ja ammatillista koulutusta on kehitettävä omina koulutusmuotoinaan. Toisen asteen koulutusta ei tule siirtää hyvinvointialueiden järjestettäväksi. Väestörakenteen muuttuessa lukio- ja ammatillisen koulutuksen saatavuus ja saavutettavuus on säilytettävä. Yhteistyötä toisen asteen ja muiden koulutusasteiden ja -muotojen kesken tulee kehittää kannustavalla rahoituksella ja siten, että siitä hyötyvät kaikki osapuolet.
Näin me vaikutamme päättäjiin
Vaikutamme valmisteltavaan lainsäädäntöön ja päätöksentekoon siten, että laadukas lukiokoulutus olisi totta kaikkialla Suomessa.
Tuoreimmat uutiset
-
Turvallisuus 04.12.2024OAJ: Opettajiin kohdistuva väkivalta on huolestuttavalla tasollaOAJ:n tekemän kyselyn mukaan opettajien ja muiden opetusalan työntekijöiden kohtaamat väkivaltatilanteet ovat lisääntyneet. Tilanne vaatii myös uusia ratkaisuja, vaatii OAJ.
-
Yliopisto 28.11.2024Korkeakouluyhteisöjen on oltava mukana päättämässä tulevaisuudestaan
-
Kansainvälisyys 27.11.2024OAJ ETUCEssa: Tekoälyn vaikutusta koulutukseen on pohdittava Euroopan tasolla
-
Oppimisen tuki 26.11.2024Vesittääkö hallitus peruskoulujen oppimisen tuen uudistuksen?
-
Järjestö 25.11.2024Akavan jäsenmaksut alenevat