Kirjautumista vaativissa digipalveluissamme saattaa esiintyä ajoittaisia häiriöitä tiistaina 3.12. klo 15 alkaen. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.
Töissä yliopistossa
OAJ on yliopiston opetus- ja tutkimustehtävissä työskentelevien oma ammattijärjestö
Haluamme, että jokainen yliopistossa työskentelevä opetus- ja tutkimusalan ammattilainen onnistuu työssään, voi hyvin sekä tietää oikeutensa ja velvollisuutensa.
Etuja ja palveluita jäsenelle
OAJ:n jäsenenä kuulut yliopiston opetus- ja tutkimustehtävissä työskentelevien yhteisöön
Kehitämme korkeakoulujen työehtosopimuksia ja työoloja sekä koulutus-, tiede- ja innovaatiopolitiikkaa.
Tunnemme hyvin myös IPR-oikeuksiin liittyvät kysymykset. Olemme mukana eri ministeriöiden hallinnoimissa työryhmissä, joissa valmistellaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatioasioita, esimerkiksi korkeakoulujen rahoitusta.
Valtakunnallista edunvalvontaa
Jäsenemme järjestäytyvät valtakunnallisiin piireihin ja yhdistyksiin edustamansa koulutusasteen mukaan.
Yliopistojen opetusalan liitto YLL on yliopistoissa työskentelevien opetushenkilöstön ja tutkijoiden valtakunnallinen yhdistys. Sen tärkein tehtävä on kehittää jäsentensä palvelussuhteen ehtoja ja työolosuhteita yhdessä OAJ:n kanssa. Se myös valvoo voimassa olevien sopimusten ja lainsäädännön noudattamista työpaikoilla ja antaa jäsenilleen palkkaukseen ja työaikaan liittyvää neuvontaa.
YLL edistää yliopistoissa annettavaa opetusta ja niissä tehtävää tutkimustyötä, opetuksen ja tutkimuksen vapautta sekä yliopistolaitoksen jatkuvaa kehittämistä.
Tavoitteet
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen muodostamaa korkeakoulujärjestelmää on vahvistettava niin, että se tuottaa monipuolista, profiililtaan erilaista osaamista yhteiskunnan ja alueiden työelämän tarpeisiin. Ammattikorkeakoulujen hallituspaikoista yli 50 prosentin on edustettava työmarkkinoiden ja elinkeinoelämän tuntemusta.
Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tutkintorakenteet on säilytettävä laajuudeltaan ja sisällöltään toisiinsa verrattuna omaleimaisina. Yliopistojen päätutkintona tulee olla edelleen ylempi korkeakoulututkinto. Ammattikorkeakoulujen ylemmän tutkinnon asemaa on vahvistettava ja ylempien tutkintojen tutkintonimikkeet on selkeytettävä.
Alueellista ja alueiden välistä yhteistyötä koulutuksen tarjonnassa ja saavutettavuudessa on lisättävä korkeakouluverkoston hajauttamisen sijaan.
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen toiminnan rahoituksen on vastattava yhteiskunnan niille asettamia tehtäviä. Fokus on palautettava perustoimintaan, joka edellyttää rahoituksen suuntaamista tutkintokoulutuksiin. Jatkuvan oppimisen rahoitus on ratkaistava erillisenä budjettirahoituksena, ei osana perusrahoitusta.
Ammattikorkeakoulutuksen vaikuttavuudesta on tehtävä kokonaisarvio, jonka pohjalta tehdään kehittämislinjaukset toimintaedellytyksien vahvistamiseksi.
Korkeakouluissa opetusansioilla meritoituminen on tehtävä systemaattiseksi ja mahdollistettava tutkimusvapaakaudet tai työelämäjaksot opetuspainotteisissa tehtävissä. Korkeakouluissa on pystyttävä kasvattamaan opetushenkilöstön määrää vastaamaan laajentuvan korkeakoulutuksen tarvetta. Pedagogiset kelpoisuudet on kirjattava lainsäädäntöön ja edellytettävä niitä kaikissa toimissa.
Erilaisten oppimisympäristöjen kehittämistä on jatkettava, jotta ne vastaavat moninaisen opiskelijajoukon tarpeisiin.
Rahoituksen on kannustettava verkostomaiseen yhteistyöhön ja tuettava alueita tämän yhteistyön rakentamisessa. Ammattikorkeakoulutuksen tki-toiminnalle on luotava rahoitusmekanismit.
Rahoituksessa on ymmärrettävä perustutkimuksen ja tki-toiminnan erilaiset tarpeet sekä vaikuttavuuden erilaisuus. Perustutkimuksen osalta Suomen Akatemian tutkimusmäärärahoja on nostettava. Lisäksi Business Finlandin rahoitusperusteita on kehitettävä tukemaan yhteistyönä toteuttavaa tki-toimintaa. Yrityksille on rakennettava sellaisia kannusteita, joilla niitä saadaan lisäämään tki-työtä, esimerkiksi luotava tki-setelimalli, joka mahdollistaa kokeilut ja myöhemmän jatkokehityksen. Palvelun tarjoajina toimisivat julkiset tki-organisaatiot. Yritystukia pitää kohdentaa korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yritysten yhteistyönä tehtävään tki-toimintaan, uusien markkinoiden luomiseen ja osaamisen vahvistamiseen
Osaajien monipuolista liikkuvuutta on tuettava. Tällä vahvistamme hyvinvointivaltiota ja luomme kestävää kasvua. Kansainvälisten opiskelijoiden maahantulokäytänteitä on edelleen sujuvoitettava.
Korkeakoulujen toiminnan kehittämisessä on otettava huomioon kansainvälistymisen moninaiset vaikutukset. Korkeakouluja on tuettava niiden vastuussa opiskelijoiden integroimiseksi ja työllistämiseksi Suomeen. Tavoite kansainvälisten opiskelijoiden määrän nostamiseksi on kunnianhimoinen, ja sen saavuttamiseksi tarvitaan riittävät resurssit.
Yliopistoja on tuettava kielten opetustarjonnan laajentamisessa, jotta kansallista kielivarantoa voidaan monipuolistaa.
Näin me vaikutamme päättäjiin
Vaikutamme valmisteltavaan lainsäädäntöön ja päätöksentekoon siten, että yliopistoilla on parhaat mahdolliset edellytykset opetukseen ja tutkimukseen.
Tuoreimmat uutiset
-
Turvallisuus 04.12.2024OAJ: Opettajiin kohdistuva väkivalta on huolestuttavalla tasollaOAJ:n tekemän kyselyn mukaan opettajien ja muiden opetusalan työntekijöiden kohtaamat väkivaltatilanteet ovat lisääntyneet. Tilanne vaatii myös uusia ratkaisuja, vaatii OAJ.
-
Yliopisto 28.11.2024Korkeakouluyhteisöjen on oltava mukana päättämässä tulevaisuudestaan
-
Kansainvälisyys 27.11.2024OAJ ETUCEssa: Tekoälyn vaikutusta koulutukseen on pohdittava Euroopan tasolla
-
Oppimisen tuki 26.11.2024Vesittääkö hallitus peruskoulujen oppimisen tuen uudistuksen?
-
Järjestö 25.11.2024Akavan jäsenmaksut alenevat