Finland har utvecklat småbarnspedagogiken i rätt riktning visar färsk OECD-undersökning

En klar majoritet av personalen inom småbarnspedagogiken i Finland är nöjda med sitt arbete, visar OECD:s Talis-undersökning som publicerades i veckan. OAJ:s ordförande ser resultaten som ett tecken på att småbarnspedagogiken har utvecklats åt rätt håll. Personalbrist kan lösas genom att satsa till exempel på lönenivån och att förebygga stress.

I veckan publicerade OECD sin undersökning Teaching and Learning International Survey (TALIS). Undersökningen visar att många saker inom småbarnspedagogiken fungerar relativt bra. I Finland deltar barn i stor utsträckning i småbarnspedagogik, gruppstorlekar och personaltäthet stöder kvaliteten och daghemsföreståndarna har i internationell jämförelse en god utbildning.

– Talis bekräftar det vi länge har sagt, att Finland har varit på rätt väg. Beslutsfattarna har gjort rätt som satsat på sådant som tryggar en högklassig småbarnspedagogik för alla barn. Personalbristen måste lösas, men utan att tumma på kvaliteten genom att till exempel luckra upp behörighetskraven, säger OAJ:s ordförande Katarina Murto.

Inom småbarnspedagogiken är välutbildade lärare och daghemsföreståndare en garanti för kvalitet.

– En pedagogisk utbildning ger dem de bästa förutsättningarna att stöda barns utveckling och lärande. Därför är det bra att universiteten redan har ökat antalet utbildningsplatser för lärare inom småbarnspedagogik.

Utbildningsvägar och goda arbetsförhållanden gör branschen mer attraktiv

I Finland är åtta av tio som arbetar inom småbarnspedagogiken nöjda med sitt jobb. Men enligt OECD är det viktigt att lyckas locka nya utbildade arbetstagare till branschen eftersom många går i pension. Det är också viktigt att få de som utbildar sig till branschen att stanna kvar i yrket.

– Också inom småbarnspedagogiken måste lönenivåerna fortsättningsvis uppåt, så att branschen förblir attraktiv och lönen bättre motsvarar arbetets krav, säger Katarina Murto.

Utöver att förbättra anställningsvillkoren rekommenderar OECD som lösning på personalbristen att personalen erbjuds möjligheter att framskrida i karriären och att man förebygger en alltför tung arbetsbörda och stress.

– I Finland har man redan i flera år målmedvetet stött personalens vidareutbildning inom småbarnspedagogiken. Med hjälp av flerformsutbildning kan till exempel en barnskötare vid sidan av arbetet utbilda sig till lärare inom småbarnspedagogik eller avlägga en pedagogie magisterexamen. Stress som orsakas av personalbrist kan motverkas till exempel genom att utveckla vikariesystemen, säger OAJ:s specialsakkunniga Auli Setälä.

Vad är TALIS Starting Strong?

  • TALIS står för Teaching and Learning International Survey. Det är en internationell enkätundersökning som genomförs under OECD:s ledning, med personal och chefer som målgrupp.
  • Starting Strong fokuserar på småbarnspedagogik och förskoleundervisning. Finlands landrapport kan läsas på undervisnings- och kulturministeriets webbplats.