Elokuun alussa voimaan tullut esiopetuksen tuen lainsäädäntö toi lapselle oikeuden ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin ja lapsikohtaisiin tukitoimiin. Painopiste on varhaisessa tuessa eli ryhmäkohtaisissa tukimuodoissa.
Esiopetuksessa ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Kaksi ensimmäistä on jo pitkään ollut osa esiopetuksen laadukasta arkea eli opettajien pedagogista osaamista ja toimintaa. OAJ:n näkemyksen mukaan esiopetusryhmän ryhmäkohtainen tuki vaatii toteutuakseen sen, että perustoimintaan tuodaan lisää osaamista. Tämä tarkoittaa käytännössä erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä. Myös lakia säädettäessä on todettu, että erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä on ensisijainen ryhmäkohtainen tukimuoto esiopetuksessa.
OAJ:n näkemyksen mukaan esiopetusryhmän ryhmäkohtainen tuki vaatii toteutuakseen sen, että perustoimintaan tuodaan lisää osaamista.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että erityisopettaja antaa opetusta koko esiopetusryhmälle. Opetusta voidaan antaa yhteis- tai samanaikaisopetuksena tai muunlaisina ratkaisuina, jotka perustuvat opettajien yhteiseen näkemykseen lapsiryhmän tarpeista. Samalla erityisopettaja voi havainnoida lapsia ja tunnistaa vahvempaa, lapsikohtaista tukea tarvitsevat lapset.
Opetusta voidaan antaa yhteis- tai samanaikaisopetuksena tai muunlaisina ratkaisuina, jotka perustuvat opettajien yhteiseen näkemykseen lapsiryhmän tarpeista.
Erityisopettaja voi myös samalla konsultoida esiopetusryhmän opettajaa, mutta tämä ei voi kuitenkaan korvata erityisopettajan antamaa opetusta, sillä konsultaatio ei ole laissa säädetty tuen muoto.
Uskallan väittää, että valtaosassa esiopetusryhmiä on lapsia, jotka hyötyisivät erityisopettajan antamasta opetuksesta. Siksi on välttämätöntä, että opetuksen järjestäjät huolehtivat, että erityisopettajan antamaa opetusta on saatavilla jokaiseen esiopetusryhmään. Kyse ei ole vain lain velvoitteesta, vaan lasten oikeudesta saada tarvitsemansa tuki – ja koko ryhmän mahdollisuudesta kasvaa ja oppia yhdessä.
Siksi on välttämätöntä, että opetuksen järjestäjät huolehtivat, että erityisopettajan antamaa opetusta on saatavilla jokaiseen esiopetusryhmään.