Minne unohtui TUVA-koulutus, kun oppimisen tukea uudistettiin?

Kun oppimisen tukea uudistettiin, tarkoituksena oli saada tuki jatkumaan saumattomasti. Näin ei kuitenkaan tapahtunut: tutkintoon valmentava koulutus eli TUVA unohdettiin uudistuksessa täysin.

Mirjami Lehikoinen
Mirjami Lehikoinen
Erityisasiantuntija

Oppimisen tuen uudistuksessa perusopetuksen lainsäädäntöön tuli matalan kynnyksen tuki, samoin toiselle asteelle. Näiden välissä olevaan nivelvaiheen koulutukseen ei. Nyt Lainsäädäntö ei takaa (lainkaan) oppimisen tukea opiskelijalle, jonka arvioidaan pärjäävän matalan kynnyksen tuella eli tukiopetuksella ja osa-aikaisella erityisopetuksella. TUVA-koulutus on juuri se paikka, jossa opiskelija tarvitsee tukea. 

Valtaosan TUVA-koulutuksessa opiskelevista arvioidaan olevan tuen tarpeessa 

Opiskelijoiden tuen tarpeita TUVAssa on tarkasteltu tuoreessa selvityksessä (Owal Group 2024). Yli puolet vastaajista (52 %) totesi, että 75–100 prosenttia tuvalaisista tarvitsisi erityistä tukea ja lähes viidesosan (19 %) mielestä tuen tarvitsijoita on 50–74 prosenttia. Hurjia lukuja. 

Niille, joiden tuen tarpeet ovat säännöllisiä ja pitkäaikaisia, on edelleen tarjolla erityistä tukea myös TUVA-koulutuksessa. Erityisen tuen päätös tehdään kuitenkin vain noin 16 prosentille tuvalaisista. OAJ:n jäsenkyselyssä (2024) tuli myös esille tuen riittämättömyys. Yli kaksi kolmasosaa (68 %) TUVA-koulutuksessa työskentelevistä vastaajista koki selkeitä puutteita TUVAn erityisopetuksessa. Itse tukeen ollaan tyytyväisiä, mutta sen määrään ei. 

TUVA-koulutuksella on erittäin hyvät tavoitteet. Sen pitäisi valmistaa opiskelijoita toiselle asteelle: vahvistaa opiskelu- ja työelämätaitoja, mahdollistaa perusopetuksen arvosanojen korotusta sekä antaa mahdollisuuden suorittaa jo lukio- tai ammatillisia opintoja. Nivelvaiheen koulutus auttaa oman polun etsimisessä ja löytämisessä. Nämä tavoitteet eivät toteudu, ellei opiskelija saa tarvitsemaansa oppimisen tukea.  

TUVA-koulutuksen tavoitteisiin pääsy edellyttää riittävää määrää opettajan antamaa lähiopetusta, opinto-ohjaajan opinto-ohjausta ja myös vahvaa oppimisen tukea ja erityistä tukea. 

Lainsäädäntöä on muutettava 

Opiskelijoiden tuen tarpeet ovat moninaisia. Tarvitaan tukea niin oppimiseen, opiskelukielen osaamiseen kuin elämänhallintaan ja opiskelutaitoihin.  

Siksi TUVA-koulutuksen lainsäädäntöä tulee muuttaa: Lainsäädäntöön tarvitaan jokaiselle TUVA-koulutuksen opiskelijalle oikeus oppimisen tukeen. Tämä oppimisen tuki on tukiopetusta, tilapäistä erityisopetusta ja kielellistä tukea. Jos opiskelijan tuen tarpeet ovat säännölliset ja pitkäaikaiset, hänellä on edelleen oltava oikeus erityiseen tukeen, kuten nytkin. 

Oppimisen tuki tulee myös rahoittaa. OAJ on laskenut, että uudistus tulee maksamaan TUVA-koulutuksen osalta noin 2,5 miljoonaa. Summalla pystyttäisiin tarjoamaan noin 2/3 tuvalaisista oppimisen tukea tai nykyistä erityistä tukea. 

Rahalle on tiedossa arvokasta vastinetta: paremmat valmiudet opintoihin paitsi helpottavat ja nopeuttavat toisen asteen opintoja, myös ehkäisevät syrjäytymistä. 

TUVA-koulutuksen kehittämiseen on asetettu virkamiestyöryhmä. Kun TUVA-lainsäädäntö avataan, tulee lakiin lisätä opiskelijalle oikeus oppimisen tukeen. Vain näin tutkintoon valmentava koulutuksessa voidaan vaikuttaa siihen, etteivät nuoret tipahda perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa. 

OAJ:n näkemykset TUVA-koulutukseen: 

  1. TUVA-koulutukseen on säädettävä opiskelijalle oikeus oppimisen tukeen.
  2.  TUVA-koulutuksen alueellinen saatavuus opettajan antamana lähiopetuksena on turvattava.
  3. TUVA-koulutuksen on mahdollistettava perusopetuksen arvosanojen korottaminen, lukio-opintojen ja ammatillisten opintojen suorittaminen koulutuksen järjestäjästä riippumatta tasalaatuisesti. 
     
Mirjami Lehikoinen
Mirjami Lehikoinen
Erityisasiantuntija

Uusimmat blogit