Nivelvaiheen koulutuksen tueksi tarvitaan aitoja toimia

Tutkintokoulutukseen valmentavaa koulutusta (TUVA) lainsäädäntöä ollaan kehittämässä. Ennen kuin kehittämistä jatketaan, olisi kuitenkin syytä pysähtyä tarkastelemaan koulutuksen nykytilannetta, kirjoittaa OAJ:n erityisasiantuntija Mirjami Lehikoinen blogikirjoituksessaan.

Mirjami Lehikoinen
Mirjami Lehikoinen
Erityisasiantuntija

Hallituksen esitys tutkintoon valmentavan koulutuksen (TUVA) lakiuudistusten on tulossa loka-marraskuussa. Lakia ja koulutuksen kehittämistä on valmisteltu virkamiestyöryhmässä, josta ei ole juuri hiiskunut tietoja. Valmisteluvaiheessa ei ole myöskään kuultu kentän ammattilaisia – tai jos on, niin hyvin kapeasti. Huhut kertovat, että muutokset olisivat pieniä. Emme voi selvittää OAJ:n jäsenten näkemyksiä ehdotuksiin, kun emme edes tiedä, mitä kehitysehdotuksia on tulossa.  

Nyt olisi syytä pohtia huolella, mihin lainsäädännössä halutaan puuttua: tehdäänkö pikakorjauksia lainsäädännön teknisiin kohtiin vai jotakin isompaa?  

Hyvät tavoitteet – epätasainen toteutus 

TUVA on luotu vahvistamaan perusopetuksessa hankittua osaamista, mahdollistamaan arvosanojen korottaminen sekä auttamaan opiskelijaa löytämään reitin lukioon tai ammatilliseen koulutukseen. Tehtävä on edelleen ajankohtainen: opiskelijoilla on oltava riittävästi aikaa ja tukea oman polkunsa löytämiseen.

Viime vuonna tehdyn selvityksen (Owal Groupin 2024) ja ja OAJ:n jäsenkyselyn mukaan TUVAa leimasi epätasaisuus ja hajanaisuus. Tasalaatuisuus on turvattava sekä opiskelijoiden yhdenvertaisuuden että henkilöstön työn edellytysten vuoksi.

Syitä tasalaatuisuuden puuttumiselle on monia: haasteet rakenteissa, opiskelijoiden ”koulukuntoisuudessa”, riittämättömässä opinto-ohjauksessa ja oppimisen tuessa sekä liian suurissa ryhmäkoissa.  

TUVAn tasalaatuisuuden turvaamiseksi on kehitettävä sekä uusia keinoja että uudistettava lainsäädäntöä. 

OAJ:n keinot TUVAn kehittämiseksi:

  1. Opiskelijalle oikeus oppimisen tukeen
    Tällä hetkellä TUVAssa ei ole opiskelijalla lakisääteistä oikeutta oppimisen tukeen. Kun oppimisen tuki uudistettiin esi- ja perusopetuksessa ja toisella asteella, TUVA jätettiin sen ulkopuolelle. TUVA-lakia on muutettava siten, että jokaisella TUVA-opiskelijalla on oltava oikeus oppimisen tukeen eli tukiopetukseen ja osa-aikaiseen erityisopetukseen. OAJ on laskenut, että 2,5 miljoonalla eurolla 2/3 TUVAlaisista saisi oppimisen tukea tai nykyistä erityistä tukea.  
  2. Lähiopetus, riittävä opinto-ohjaus ja oppimisen tuki turvattava 
    TUVAn alueellinen saatavuus on turvattava. Järjestämisluvat on annettava sellaisille koulutuksen järjestäjille, jotka pystyvät antamaan opetuksen opettajan antamana lähiopetuksena ja huomioimaan opiskelijoiden tuen tarpeet. Opinto-ohjaajilla ja erityisopettajilla on oltava riittävästi aikaa antaa henkilökohtaista opinto-ohjausta ja oppimisen tukea. Opinto-ohjaaja ja erityisopettajamitoitukset parantaisivat tasalaatuisuutta.
  3. Toisen asteen opetuskielen osaamiseen valmistavia opintoja on kehitettävä 
    Osa opiskelijoista, kuten myöhään maahan muuttaneet nuoret, tarvitsevat suomen tai ruotsin kielen vahvistamista selvitäkseen toisen asteen opinnoista. TUVAan, vapaan sivistystyön oppilaitoksiin ja aikuisten perusopetukseen tarvitaan toisen asteen opetuskielen osaamisen valmistavat opinnot niille, joiden opetuskielen osaaminen ei ole riittävää. Näiden vuoden mittaisten opintojen kehitystyö on aloitettava.

Oleellista on, että kun nivelvaiheeseen tehdään muutoksia ja sitä kehitetään, kuunnellaan kenttää ja sen ammattilaisia. Nyt kun TUVA on toiminut muutaman vuoden, meidän tulee pienten korjausten sijaan pysähtyä kunnolla, tehdä selvityksissä ehdotetut ja OAJ:n yllä mainitsemat korjaukset.

Mirjami Lehikoinen
Mirjami Lehikoinen
Erityisasiantuntija

Uusimmat blogit