Oppimisen tuki muuttui – mitä se tarkoittaa erityisopettajien työnkuvaan? 

Erityisopettajien työ muuttuu oppimisen tuen muutoksen myötä.  Varmuutta muutoksen laajuudesta ei vielä ole, mutta jatkossa opettajilta vaaditaan aiempaa enemmän yhteistyöstä. Oppimisen tuen muutos tarjoaa myös mahdollisuuden kehittää entistäkin vahvemmin pedagogiikkaa, kirjoittaa OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen blogissaan. 

Sari Jokinen
Sari Jokinen
Erityisasiantuntija

Jokaisessa koulussa ja perusopetuksen ryhmässä on jatkossa oltava tarjolla ryhmäkohtaista tukea matalalla kynnyksellä. Tähän kuuluvat opettajan antama yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.  

Erityisopettajan antaman opetuksen on uudistuksen myötä tarkoitus tavoittaa suurin osa oppilaista. Kun erityisopettaja tuo entistä laajemmin osaamisensa osaksi koko koulun arkea, hyötyvät siitä kaikki oppilaat – myös ne, joiden tuen tarvetta ei vielä ole tunnistettu.  

Opettajien ja erityisopettajien välistä yhteistyötä tarvitaan  

Tuen uudistus lisää erityisopettajien yhteistyötä luokan- ja aineenopettajien kanssa. Yhteistyön lisääntyminen on mahdollisuus jakaa osaamista, oppia toisilta ja rakentaa yhdessä vahvempaa pedagogiikkaa.  

Kahden opettajan läsnäolo uusia asioita opetettaessa antaa parempia mahdollisuuksia erilaisiin toteutuksiin verrattuna tilanteeseen, jossa opettaja on yksin ryhmänsä kanssa. Tämä vaatii luonnollisesti myös aikaa yhteiseen suunnitteluun.  

Yhteissuunnittelu ja -opettajuus saattavat haastaa käsitystä opettajan autonomiasta. Jatkossakin opettajalla on suuri vapaus päättää, miten opettaa, mutta samalla myös velvollisuus avata luokkansa ovi yhteistyölle. Tässä tarjoutuu mahdollisuus toimia oppilaille esimerkkinä: näyttää, miten aikuiset toimivat tiiminä, toistensa ammattitaitoon luottaen.  

Kouluissa, joissa on ollut yhteisopettajuutta, siitä on saatu pelkästään myönteistä palautetta – yhdessä tekeminen ja kollegojen tuki koetaan antoisammaksi kuin yksin puurtaminen.  

Erityisluokat pysyvät, pienryhmäkohtainen tuki laajenee  

Erityisopettaja voi jatkossa antaa erityisopetusta sekä muun opetuksen yhteydessä että pienryhmässä ja antaa myös kokoaikaista erityisopetusta pienryhmässä yksittäisissä oppiaineissa. Tällöin erityisopettaja on yksin vastuussa kyseisen oppiaineen opetuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja oppilasarvioinnista. Kokoaikaista erityisopetusta antaessaan hänellä on oltava kelpoisuus opettaa kyseistä oppiainetta perusopetuksessa.   

Kelpoisuusvaatimus ei ole uusi. Uutta on se, että eri oppiaineiden kokoaikaisen erityisopetuksen pienryhmäpaikkoja on oltava jatkossa kaikille yksilöllistettyä tai rajattua oppimäärää opiskeleville.  

Erityisluokkamuotoiseen erityisopetukseen uudistuksella ei ole suuremmin vaikutusta. Erityisluokissa opiskellaan jatkossakin erityisluokanopettajan opetuksessa kokoaikaisesti useita oppiaineita. Sieltä voi myös integroitua yhteisopetukseen ja päinvastoin.   

Vastuu onnistumisesta on opetuksen järjestäjän  

Tuen tarve ei vähene, vaikka oppilasmäärät pienenevät. Tarve voi jopa kasvaa, kun yhä useammat oppilaat pyritään tavoittamaan tuen piiriin. Tämä ei ole vain erityisopetuksen asia – se on koko kouluyhteisön yhteinen tehtävä.  

Uudistus onnistuu vain, jos opetuksen järjestäjät varmistavat riittävät resurssit. Yhdenkään oppilaan saama tuki ei saa heikentyä. Tämä ei ole vain erityisopetuksen asia – se on koko kouluyhteisön yhteinen tehtävä.  Ilman lisähenkilöstöä – erityisopettajia, koulunkäyntiavustajia ja riittävän pieniä opetusryhmiä – tämä ei ole mahdollista. Koulujärjestelmämme toimii, koska meillä on osaava ja sitoutunut henkilöstö. 

Lue lisää oppimisen tuesta

Sari Jokinen
Sari Jokinen
Erityisasiantuntija

Uusimmat blogit