Syyslukukauden alussa opetuksen järjestäjälle on tullut voimaan perusopetuslain velvoite varmistaa oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyiden toteutuminen esi- ja perusopetuksessa. Velvoite koskee myös ryhmäkohtaisten tukimuotojen järjestämistä osana perustoimintaa.
Mikä siis konkreettisesti on muuttunut? Ei ehkä kovin näkyvästi vielä mikään. Ensivaiheessa vastuu on opetuksen järjestäjällä, jolla on velvollisuus huolehtia 1.8.2025 alkaen oppimisen edellytyksiä tukevista opetusjärjestelyistä. Ne tarkoittavat muun muassa opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa ja opettajan on mahdollista huomioida opetusryhmän tarpeet riittävän hyvin.
Opetusjärjestelyt voivat olla myös luokka- tai ryhmäkohtaisten koulunkäyntiavustajien tai koulunkäynninohjaajien hyödyntämistä oppilaiden opetukseen osallistumisen tukena.
Opettajalla oltava aikaa jokaiselle oppilaalle
Kun opetuksen järjestäjä huolehtii omalta osaltaan oppimisen edellytyksiä tukevista opetusjärjestelyistä, opettajalla on mahdollisuus antaa oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetusta ja käyttää toimivia pedagogisia ratkaisuja, kuten eriyttämistä. Opettaja voi vastata omasta osuudestaan oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyiden toteutukseen vain, jos opetuksen järjestäjä vastaa omastaan.
Ainakin aloittavat uudet opetusryhmät pitäisi siis olla muodostettu tulevana syksynä niin, että niissä opiskelu sujuu ihan jokaiselta, ja opettajalla on aikaa jokaiselle oppilaalle. Vanhojen ryhmien kohdalla suuria muutoksia ryhmän kokoonpanoon ei välttämättä ole järkevää tai mahdollista tehdä. Muilta osin opetuksen järjestäjän on kuitenkin ehdottomasti huolehdittava oppimista tukevista opetusjärjestelyistä eli esimerkiksi osoitettava ryhmiin riittävästi avustajaresurssia ja ryhmäkohtaisen tuen tunteja.
Ryhmäkohtaisen tuen osalta syksyllä lukujärjestysten pitää näyttää siltä, että niissä on mahdollistettu tukiopetuksen toteutuminen – sekä opettajien että oppilaiden lukujärjestyksissä. Tämän lisäksi mahdollisesti osalla oppitunneista pitäisi olla toinen opettaja samanaikaisopettajana.
Jokaiseen ryhmään tulee osoittaa ryhmäkohtaisen tuen tunteja niin, että tunteja on koko koulussa joka viikko vähintään koulun oppilasmäärä kertaa 0,122. Kahdensadan oppilaan koulussa tämä tarkoittaa siis vähintään 25 tuntia viikossa tukiopetukseen ja erityisopettajan opetukseen korvaamaan nykyistä yleistä tukea, ja osin myös tehostettua tukea.
Erityisopettajien pienryhmät tueksi yksittäisiin oppiaineisiin
Säännölliseen erityisopettajan antamaan opetukseen ei pitäisi syksyllä tulla ainakaan tukea vähentäviä muutoksia. Jatkossakin erityisluokassa opiskellaan erityisluokanopettajan opetuksessa.
Syksystä alkaen kouluissa pitää olla erityisluokkien lisäksi pienryhmiä, joissa oppilaat saavat säännöllisesti erityisopettajan antamaa erityisopetusta yksittäisissä oppiaineissa. Tällaisia pienryhmässä opetettavia oppiaineita ovat esimerkiksi ne oppiaineet, joissa oppilaalla on yksilöllistetty oppimäärä. Jatkossa yksilöllistäminen on nimeltään oppiaineen oppimäärän rajaaminen, ja opetus tässä oppiaineessa siis aina pienryhmässä tai erityisluokassa.
Lukuvuosi 2025–2026 on sikäli siirtymäaikaa, että kaikki erityisen tuen päätökset, HOJKS:t ja tehostetun tuen oppimissuunnitelmat ovat voimassa 31.8.2026 asti. Näitä saa – ja kannattaa – kuitenkin tarvittaessa alkaa päivittämään uuden lain mukaisiksi heti syyslukukauden alussa.
Tavallisissa yhden luokan- tai aineenopettajan opettamissa yleisopetuksen ryhmissä ei enää syksyllä pitäisi olla liian monta vahvaa tukea tarvitsevaa oppilasta yhtä opettajaa kohden. Vaikkapa kuvataiteen tunnilla on siis jatkossa oltava kaksi opettajaa, jos ryhmään integroidaan enemmän kuin viisi oppilasta, joilla on nykyään erityisen tuen päätös tai jatkossa oppilaskohtaisen tuen päätös kokoaikaisesta erityisopetuksesta pienryhmässä tai erityisluokassa yksittäisessäkin oppiaineessa. Sama rajoitus koskee toki kaikkien oppiaineiden tunteja.
Syksyyn valmistautuminen opetuksen järjestäjän vastuulla
Uudistetun perusopetuslain on tarkoitus tarjota tukea jokaiseen ryhmään matalalla kynnyksellä. Tavoitteena on parantaa opetusryhmien työrauhaa ja varmistaa, että vahvinta tukea tarvitsevat oppilaat saavat erityisopettajan opetusta juuri niissä oppiaineissa, joihin tuen tarve kohdistuu.
Opettajien tehtävänä on nyt rauhassa lomailla ja ladata akkuja tulevaan lukuvuoteen. Opetuksen järjestäjän vastuulla on vielä kesän aikana suunnitella mahdollisia tulevia koulutuksia oppimisen tuen uudistuksesta syksylle. Ennen kaikkea opetuksen järjestäjän tulee varmistaa, että ryhmät on muodostettu ja henkilöstöä palkattu niin, että oppimisen tuen uudistus todella toteutuu.
Lukujärjestykset on laadittava niin, että ryhmäkohtaisen tuen lakisääteiset tuntimäärät toteutuvat ja erityisopettajia on riittävästi vastaamaan sekä ryhmäkohtaisesta että oppilaskohtaisesta tuesta. Tukea tarvitsevien määrä ei saa ylittyä missään ryhmässä.
Nautitaan siis nyt kesästä ja odotetaan innolla syksyä!