• logo
  • logo

Ajankohtaista

Oppimisen tukipilarit – OAJ:n ehdotukset oppimisen ja koulunkäynnin tuen parantamiseksi

OAJ:n tekemän selvityksen mukaan oppimisen ja koulunkäynnin tuki, niin sanottu kolmiportainen tuki, ei toimi lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Lakiuudistus lisäsi opettajien hallinnollisen työn määrää, mutta oppilaiden oikeudet eivät toteudu tasa-arvoisesti koko maassa. Selvityksen tulosten lisäksi julkaisussa on toimenpide- ja lakimuutosehdotuksia, joiden avulla tuki toteutuisi.

24.04.2017 Julkaisu
Työrauha ja oppimisen ilo: Reittiopas kuntapäättäjille

Kunnan tehtävänä on huolehtia myös lasten, nuorten ja henkilöstön hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Opas on tehty oppimisen ilon ja työrauhan kehittämiseksi päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa. Esittelemme jokaisella reittioppaan pysäkillä yhden työrauhaa ja oppimisen iloa lisäävän tavoitteen sekä muutamia keinoja tavoitteen saavuttamiseksi.

23.03.2017 Julkaisu
Koulukielen sanasto

OAJ ja Suomen Vanhempainliitto ovat julkaisseet uudistetun Koulukielen sanaston vanhempien käyttöön. Vuoden 2017 sanasto on jo kuudes uudistettu Koulukielen sanasto. Sanasto on tarkoitettu helpottamaan kodin ja koulun välistä yhteistyötä, ja sitä voi jakaa vanhemmille linkkinä tai tulostamalla.

18.01.2017 Julkaisu
Meidän koulussa on ilo olla ja oppia

OAJ, Kuntaliitto ja Vanhempainliitto ovat tehneet ohjeistuksen kiusaamisen ja väkivallan nujertamiseksi kouluista. Meidän koulussa on ilo olla ja oppia -nimisessä ohjeistuksessa korostetaan, että kiusaaminen saadaan loppumaan yhteistyöllä.

30.06.2016 Julkaisu
OAJ:n työolobarometri 2015

OAJ:n työolobarometrin mukaan opetusalan hyvinvointi ja turvallisuus ovat heikentyneet edellisestä mittauksesta. Vuoden 2015 barometrin mukaan opettajien työmäärä on kasvanut ja työviikko venyy usein iltaan ja viikonloppuihin. Yli puolet kokee, että töitä on usein liikaa. Aiempi barometri toteutettiin vuonna 2013.

10.05.2016 Julkaisu
Tasa-arvon tiekartta

Suomea on pitkään pidetty koulutuksen tasa-arvon mallimaana, mutta viime vuosina erot koulutuksen järjestämisen tavoissa ovat kasvaneet. Yksilön tausta näkyy voimakkaasti siinä, kuinka hän menestyy koulussa ja kuinka pitkälle hän kouluttautuu. Kasvatus- ja koulutuspalveluiden laatu ei saa riippua perheen asuinpaikasta tai kielestä eikä sosioekonomisesta tai -kulttuurisesta taustasta. Koulutuksen tehtävänä on avata tiet jokaiselle. Jotta suomalainen kasvatus- ja koulutusjärjestelmä on tasa-arvoinen myös tulevaisuudessa, tienviitat pitää valita tänään.

12.04.2016 Julkaisu
OAJ:n askelmerkit digiloikkaan

OAJ teki opettajien asenteista, osaamisesta ja täydennyskoulutustarpeista laajan selvityksen, jossa tarkastellaan digitalisaatiota kaikilla koulutusasteilla varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin. Selvityksen keskeiset tulokset on koottu julkaisuksi, joka sisältää myös OAJ:n laatimat askelmerkit digiloikan onnistumiseen. Järjestön mielestä digiloikkaan tarvitaan muun muassa kansallinen strategia opetusalan tvt-käytön edistämiseksi.

29.01.2016 Julkaisu
Opsia

Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia ry on opetus- ja sivistystoimen sekä varhaiskasvatuksen ja toisen asteen johtavien ja itsenäisessä asemassa työskentelevien asiantuntijoiden valtakunnallinen etujärjestö. Opsia on OAJ:n valtakunnallinen jäsenyhdistys.

01.12.2015 Julkaisu
Kotoutumiskompassi

OAJ:n Kotoutumiskompassi tarjoaa keinoja maahanmuuttajataustaisten lasten, nuorten ja aikuisten parempaan kotoutumiseen. Kaikessa koulutuksessa korostuu kielen oppimisen merkitys. Jokaiselle tulee tarjota riittävä pedagoginen tuki oppimiseen. Myös opettajien monikulttuurisuusosaamista pitää vahvistaa.

26.10.2015 Julkaisu
OAJ:n graafiset ohjeet

OAJ:n paikallisyhdistykset, ammattiyhdistykset, piirit ja muut oajläiset tahot voivat käyttää OAJ:n tunnusta kotisivuillaan tai tiedotteissaan.

15.10.2014 Julkaisu
Opettajan ammattietiikka ja eettiset periaatteet

Opettajan etiikassa erotetaan toisistaan juridiset ja eettiset kysymykset. Opettajan perustehtävä ja vastuu määritellään opetustyötä koskevassa lainsäädännössä ja normistossa. Opetussuunnitelma määrää opetuksen sisällöstä. Vaikka ammattikäytäntöjä ohjataan laeilla, asetuksilla ja normeilla, ammattietiikka ei perustu pakkoon tai ulkopuoliseen valvontaan vaan sisäistettyyn käsitykseen ammatin moraalisesta vaativuudesta.

15.10.2014 Julkaisu