• logo

OAJ:n askelmerkit digiloikkaan

OAJ teki opettajien asenteista, osaamisesta ja täydennyskoulutustarpeista laajan selvityksen, jossa tarkastellaan digitalisaatiota kaikilla koulutusasteilla varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin. Selvityksen keskeiset tulokset on koottu julkaisuksi, joka sisältää myös OAJ:n laatimat askelmerkit digiloikan onnistumiseen. Järjestön mielestä digiloikkaan tarvitaan muun muassa kansallinen strategia opetusalan tvt-käytön edistämiseksi.

29.01.2016 Julkaisu
Opsia

Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia ry on opetus- ja sivistystoimen sekä varhaiskasvatuksen ja toisen asteen johtavien ja itsenäisessä asemassa työskentelevien asiantuntijoiden valtakunnallinen etujärjestö. Opsia on OAJ:n valtakunnallinen jäsenyhdistys.

01.12.2015 Julkaisu
Kotoutumiskompassi

OAJ:n Kotoutumiskompassi tarjoaa keinoja maahanmuuttajataustaisten lasten, nuorten ja aikuisten parempaan kotoutumiseen. Kaikessa koulutuksessa korostuu kielen oppimisen merkitys. Jokaiselle tulee tarjota riittävä pedagoginen tuki oppimiseen. Myös opettajien monikulttuurisuusosaamista pitää vahvistaa.

26.10.2015 Julkaisu
OAJ:n graafiset ohjeet

OAJ:n paikallisyhdistykset, ammattiyhdistykset, piirit ja muut oajläiset tahot voivat käyttää OAJ:n tunnusta kotisivuillaan tai tiedotteissaan.

15.10.2014 Julkaisu
Opettajan ammattietiikka ja eettiset periaatteet

Opettajan etiikassa erotetaan toisistaan juridiset ja eettiset kysymykset. Opettajan perustehtävä ja vastuu määritellään opetustyötä koskevassa lainsäädännössä ja normistossa. Opetussuunnitelma määrää opetuksen sisällöstä. Vaikka ammattikäytäntöjä ohjataan laeilla, asetuksilla ja normeilla, ammattietiikka ei perustu pakkoon tai ulkopuoliseen valvontaan vaan sisäistettyyn käsitykseen ammatin moraalisesta vaativuudesta.

15.10.2014 Julkaisu