Pidämme taiteen perusopetusta ainutlaatuisena osana koulutusjärjestelmäämme ja suhtaudumme sitä koskevaan uudistukseen lähtökohtaisesti myönteisesti. Haluamme kuitenkin kiinnittää kriittistä huomiota erityisesti opettajien kelpoisuuksia koskevaan esitykseen ja ehdottaa siltä osin asetusluonnokseen tarkennuksia.
Saatavuus ja riittävä kelpoisuus turvattava
Uudistuksessa tulee turvata samanaikaisesti sekä eri taiteenalojen koulutuksen ja opettajien saatavuus, että koulutuksen laadun takaamiseksi opettajien ja rehtoreiden riittävä kelpoisuus.
Esityksen tarkoituksen mukaisesti taiteen perusopetus on jatkossakin osa koulutusjärjestelmää. Siksi muuta koulutusjärjestelmää vastaavasti tulee myös taiteen perusopetuksen opettajalta pääsääntöisesti edellyttää asianomaiselle taiteenalalle soveltuvaa korkeakoulututkintoa sekä pedagogista koulutusta.
Hallituksen valmistelema asetusmuutos johtaisi siihen, että taiteen perusopetuksen parissa työskentelevän opettajan kelpoisuudeksi riittäisi pedagogisen tutkinnon sijaan muu ammatillinen ansioituneisuus.
Taiteen perusopetuksen opettajan kelpoisuuksia ei tule madaltaa nykyisestä. Matalampi kelpoisuus johtaisi taiteen perusopetuksen opetuksen laadun heikkenemiseen. Lisäksi taiteen perusopetuksen oppilaitosten rehtoreilla olisi jatkossakin syytä olla suoritettuna ylempi korkeakoulututkinto, opetushallinnon tutkinto ja opettajan pedagogiset opinnot sekä kokemusta opettajan työstä.
Ehdotettu oppimäärä edellyttää tarkennuksia
Ehdotettu yksi oppimäärä mahdollistaa edelleen sekä lyhyempien että tavoitteellisempien opintojen järjestämisen, mutta edellyttää vielä tarkennuksia keinovalikoimaan.
Yhden oppimäärän sisältämien moduulien on turvattava ammatillinen tavoitteellisuus opinnoissa eli tarvittaessa mahdollistettava riittävät tiedot ja taidot jatko-opintokelpoisuuteen. Samoin pitäisi rakentaa oppijalle mahdollisuus sisällyttää 50 opintopisteen sisälle useamman taiteen alan opintokokonaisuuksia (monitaiteellinen polku) tai mahdollisuus kevyempään harrastamiseen pienemmällä opintopistekokonaisuudella.
Taiteen perusopetuksen laajentuminen ja saavutettavuuden vahvistaminen tarkoittaa väistämättä myös rahoituksen lisäystä kehykseen. Tätä on ministeriön määrätietoisesti edistettävä, jotta uudistuksen tavoitteet aidosti saavutetaan.