Karvin tuoreesta arvioinnista ilmenee, että opinto-ohjaukselle varatut resurssit eivät ole kaikkialla riittävät. Oppilaan- sekä opinto-ohjaukseen suunnattuja resursseja kohdennetaan eri tavoin eri oppilaitoksissa, eikä työnjako opinto-ohjauksessa ole oppilaitoksissa aina selkeää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että oppilailla tai opiskelijoilla ei ole riittävästi keskusteluaikaa opinnoistaan ja tulevaisuuden suunnitelmistaan.
– OAJ on vaatinut opinto-ohjaukseen mitoituksia useiden vuosien ajan. Kouluissa ja oppilaitoksissa on merkittävä eroja siinä, kuinka monta ohjattavaa yhdellä opinto-ohjaajalla on. Tämä synnyttää merkittävää koulukohtaista eriarvoisuutta sen suhteen, kuinka yksilöllistä ohjausta oppilas tai opiskelija saa. Opinto-ohjaaja ei pysty tekemään työtään hyvin, jos työkuorma on mahdoton, OAJ:n erityisasiantuntija Pauliina Viitamies korostaa.
OAJ on vaatinut jo viime hallituskaudella lisärahoitusta opinto-ohjaajien palkkaamiseen, jotta oppivelvollisuuden laajentumisen jälkeiset uudet velvoitteet, kuten perusopetuksen tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja toisella asteella syrjäytymisvaarassa olevien opiskelijoiden ohjaus ja tuki, täyttyvät ja opinto-ohjaajien harteilla oleva taakka hellittää.
– Viimeaikaiset kyselyt tukevat samaa havaintoa, jonka OAJ on itsekin tehnyt: oppilaanohjaajia tai opinto-ohjaajia ei ole riittävästi oppilasmääriin nähden. Yhden opon vastuulla saisi olla enintään 150 ohjattavaa. Tämä sama koskee yhtä lailla peruskouluja, lukioita ja ammatillista koulutusta, sillä ohjauksen tarve ei katoa. Myös ryhmänohjaajat ja vastuuopettajat tekevät merkittävän määrän oppilaiden ja opiskelijoiden ohjaamista ja heille on osoitettava tähän riittävästi aikaa, OAJ:n erityisasiantuntija Mirjami Lehikoinen toteaa.
OAJ:n Ilmapuntari-kyselyissä (1, 2, 3) on käynyt ilmi, että opinto-ohjaajien määrää on lisätty vain vähän tarpeeseen nähden.
Opinto-ohjaus ei toteudu yhdenvertaisesti ilman opinto-ohjaajien mitoitusta
Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin arvioinnin perusteella oppivelvollisuuden laajentamisessa annetut uudet opinto-ohjauksen tehtävät eivät toteudu yhdenvertaisesti. OAJ on vaatinut jo vuosia opinto-ohjaukseen mitoituksia ja uusien opinto-ohjaajien palkkaamista kaikille koulutusasteille.
Uutinen
16.11.2023 - 14.57
Uusimmat uutiset ja tiedotteet
-
Sopimusneuvottelut 09.10.2024Avainta lopettaa toimintansa, uudet sopimukset neuvotteluun
-
Työmarkkinat 09.10.2024Hallituksen säästötalkoot aiheuttivat valtion organisaatioissa yt-neuvotteluiden aallon
-
Kuntavaalit 08.10.2024Päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten ovet aukesivat päättäjille
-
Kuntavaalit 07.10.2024Koulutus on kuntavaalien pääasia
Uusimmat uutiset ja tiedotteet
-
Sopimusneuvottelut 09.10.2024Avainta lopettaa toimintansa, uudet sopimukset neuvotteluunAvaintyönantajat Avainta ry on päättänyt lopettaa toimintansa vuodenvaihteeseen. Avaintan sopimuksen piirissä olevat työehtosopimukset neuvotellaan uudestaan. Uusi sopijaosapuoli on Kunta- ja hyvinvointialuetyöantajat KT:n yritysjaosto. Tavoitteena on neuvotella sopimukset vuoden loppuun mennessä.
-
Työmarkkinat 09.10.2024Hallituksen säästötalkoot aiheuttivat valtion organisaatioissa yt-neuvotteluiden aallon
-
Kuntavaalit 08.10.2024Päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten ovet aukesivat päättäjille
-
Koulutuksen rahoitus 03.10.2024Koulutuksen erityissuojelus ei ole toteutunut kaikilla koulutusasteilla
-
Digitalisaatio 01.10.2024Opetusalan eettinen neuvottelukunta otti kantaa tekoälyyn – ”yksi ongelmista on plagiointi”