• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

OAJ:n kysely paljastaa: lapsen tuki varhaiskasvatuksessa ei toteudu

Varhaiskasvatuslain ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan lapsella on oikeus tarvitsemaansa tukeen. Tällä hetkellä lain soveltamisessa on puutteita, eikä etenkään ryhmäkokoihin, lisähenkilöstöön tai erityisopettajiin liittyvä lainsäädäntö toteudu. OAJ teki kyselyn varhaiskasvatuksen opettajille, erityisopettajille ja päiväkodin johtajille syksyllä 2023.

02.02.2024 Uutinen
OAJ vastustaa aikuiskoulutustuen sekä vuorotteluvapaan lakkauttamista

OAJ antoi lausuntonsa koskien aikuiskoulutustuen sekä vuorotteluvapaan lakkauttamista. OAJ näkee, että tukea tulisi kehittää eikä lakkauttaa.

21.12.2023 Lausunto
Toimiva oppimisen tuki auttaa parantamaan PISA-tuloksiakin

Suomessa on huolestuneina luettu romahtaneista PISA-tuloksista. Vaikka olemme yhä kansainvälisesti vertaillen hyvällä tasolla, Suomen laskeva suunta tuloksissa on hälyttävä. Varsinkin kun tähän asti lievä laskutrendi on muuttunut jyrkäksi laskuksi. Oppimisen tuen kuntoon laittaminen auttaisi nostamaan oppimistuloksia.

14.12.2023 Blogi
Kuusi keinoa, joilla ammatillisen koulutuksen oppimisen tuki saadaan kuntoon

Petteri Orpon hallitus on uudistamassa ammatillisen koulutuksen oppimisen tukea. Tuen ketju tullaan hallitusohjelman mukaan yhtenäistämään varhaiskasvatukselta toiselle asteelle. OAJ:lla on kuusi keinoa, joilla oppimisen tuki saadaan toimimaan ammatillisessa koulutuksessa.

04.12.2023 Blogi
Nyt toimeksi lukion ja amiksen oppimisen tuen vahvistamisessa

Hallitusohjelmassa tuen ja tuen vahvistamisen tarve on tunnistettu aivan oikein. Ammatillisessa koulutuksessa tuen uudistamiseen on osoitettu 10 miljoonaa euroa. Lukiokoulutuksessa puolestaan 10 miljoonaa euroa on osoitettu tuen ja rahoitusjärjestelmän uudistamiseen. Oleellista on, että vähät eurot kohdennetaan nyt viisaasti opetukseen ja erityisopetukseen, OAJ:n eritysiasiantuntijat kirjoittavat.

30.08.2023 Blogi
Tuen tarvitsijoiden määrä yhä kasvussa – näin asia voitaisiin ratkaista

Yhä useampi peruskoululainen tarvitsee tehostettua tai erityistä tukea – ja moni heistä saa tukea vähemmän kuin tarvitsisi. Ongelman ratkaiseminen vaatii tekoja. OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen listaa blogikirjoituksessaan keinoja, joilla tukivaje saataisiin paikattua. Oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisy maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin, hän muistuttaa.

17.08.2023 Blogi
Opetushallitus selkeytti ohjeitaan oppimisen tuesta – neljä nostoa muutoksista

OAJ:n oikeusasiamiehelle jättämä kantelu tuotti hedelmää. Opetushallitus selkeytti ohjeitaan oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisestä. Ohjeiden toteutus on nyt kuntien ja muiden koulutuksen järjestäjien vastuulla. Myös hallitusohjelman mukaisia lakimuutoksia tarvitaan, jotta jokainen oppija saa jatkossa tarvitsemaansa tukea oppimiseensa.

10.08.2023 Uutinen
Tuki tarvitsee toteutuakseen varhaiskasvatuksen opettajia ja erityisopettajia

Erityisesti alle 3-vuotiaat saavat liian harvoin tarvitsemaansa tukea ja erityisopetusta varhaiskasvatuksessa. Lisäksi vajaat erityisopettajaresurssit kapeuttavat erityisopettajan työn liian usein pelkkään henkilöstön konsultointiin. OAJ ja Suomen varhaiskasvatuksen erityisopettajat ry esittävät ratkaisut lapsen tuen toteutumiseen.

11.04.2023 Näkemys
”Tuki perille, ei vain paperille” – OAJ ehdottaa oppimisen tukeen radikaalia uudistusta

Oppimisen tuen ongelmat perusopetuksessa ovat viime aikoina puhuttaneet paljon, ja eri puolueet ovat nostaneet tuen uudistamistarvetta esiin vaaliohjelmissaan. OAJ ehdottaa uutta mallia, jossa hallinnollisia päätöksiä ei tehtäisi enää lainkaan tuen portaista vaan siitä, millaista tukea oppilas saa. Oppimisen tuen vahvistamista pidetään OAJ:ssä tärkeimpänä keinona puuttua laskeviin oppimistuloksiin.

14.03.2023 Tiedote
OAJ vaatii: OPH:n on annettava kunnille selkeät ohjeet erityisen tuen järjestämiseen

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies antoi lokakuussa 2022 ratkaisupäätöksen OAJ:n tekemään kanteluun, joka koski Opetushallituksen (OPH) epäselviä ja virheellisiä ohjeistuksia oppilaan erityiseen tukeen. OPH on nyt ilmoittanut oikeusasiamiehelle poistaneensa virheelliset ohjeistukset verkkosivuiltaan ja valmistelevansa oppimisen tukeen uusia tukimateriaaleja. OAJ:n mielestä näissä tukimateriaaleissa on annettava selkeät ohjeet kunnille siitä, miten oppimisen tukea ja etenkin erityiseen tukeen kuuluvaa erityisopetusta lainmukaisesti järjestetään.

01.03.2023 Uutinen
Hyvinvointialueet starttasivat – miten käy opiskeluhuollon?

Koulujen ja oppilaitosten kouluterveydenhuolto ja opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut siirtyivät vuodenvaihteessa kunnilta hyvinvointialueille. Hyvinvointialueita perustettaessa on ensiarvoisen tärkeää viimein saada painopistettä ennaltaehkäisevälle työlle, vaativat OAJ:n lakimiehet Ira Hietanen-Tanskanen ja Sari Innanen blogikirjoituksessaan.

05.01.2023 Blogi
Oppimisen tuki puhuttaa – mikä todellisuudessa muuttuu?

Oppimisen tuen lainsäädäntö ja siihen liittyen inkluusio on ollut laajasti keskusteluissa. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies antoi hiljattain päätöksensä OAJ:n kanteluun ja myös Oikeus oppia -tuen työryhmä julkisti loppuraporttinsa. Erityisasiantuntija Sari Jokinen tarkastelee päätöksen ja raportin merkitystä ja sitä, mitä muutoksia koulujen arkeen todellisuudessa on luvassa.

07.11.2022 Blogi
OAJ: Perusopetuksen luokkiin integroitavien määrää pitää rajata  

OAJ kysyi jäseniltään, kuinka monta erityisen tuen oppilasta on integroitu perusopetuksen luokkiin alakoulussa ja opetusryhmiin yläkoulussa. Alakoulussa joka kymmenennen luokkaan oli integroitu kolme tai useampia erityisen tuen oppilaita. Yläkoulussa erityisen tuen oppilaita oli integroitu opetusryhmään joka kolmannen vastaajan opetusryhmässä. 

04.11.2022 Uutinen
Laillisuusvalvoja vahvisti OAJ:n kannan: Oppimisen tuen lainsäädäntö on epäselvä ja johtaa vääriin tulkintoihin

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies vahvistaa ratkaisussaan OAJ:n näkemyksen, jonka mukaan perusopetuksen oppimisen tuesta ei ole säädetty riittävän selkeästi. OAJ teki kantelun Opetushallituksen epäselvistä ja virheellisistä tulkinnoista ja ohjeistuksista toukokuussa 2021.

27.10.2022 Uutinen
Yli 2 200 opettajaa ja rehtoria OAJn kyselyssä: Inkluusio ei onnistu nykyresursseilla

Peräti viisi kuudesta peruskoulun luokanopettajasta, aineenopettajasta ja rehtorista katsoo, ettei inkluusio ole mahdollista oman koulun nykyisillä resursseilla.

21.10.2022 Tiedote