• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Ammatillisessa koulutuksessa tarvitaan oppimisen tukea – poliitikot samaa mieltä

Oppimisen tuen tarve ammatillisessa koulutuksessa on tullut selväksi myös päättäjille, kertoo OAJ:n teettämä kysely. Valtaosa puolueiden päättäjistä kannatti väittämää, että ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden oikeudesta tukiopetukseen ja osa-aikaiseen erityisopetukseen on säädettävä lailla.

09.11.2022 Uutinen
OAJ hakee järjestötoiminnan assistenttia

OAJ hakee järjestöpalveluihin järjestötoiminnan assistenttia toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.12.2022 alkaen tai sopimuksen mukaan. Hakuaika päättyy 23.11.

08.11.2022 Uutinen
Oppimisen tuki puhuttaa – mikä todellisuudessa muuttuu?

Oppimisen tuen lainsäädäntö ja siihen liittyen inkluusio on ollut laajasti keskusteluissa. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies antoi hiljattain päätöksensä OAJ:n kanteluun ja myös Oikeus oppia -tuen työryhmä julkisti loppuraporttinsa. Erityisasiantuntija Sari Jokinen tarkastelee päätöksen ja raportin merkitystä ja sitä, mitä muutoksia koulujen arkeen todellisuudessa on luvassa.

07.11.2022 Blogi
OAJ hakee erityisasiantuntijaa työmarkkinaedunvalvontaan

OAJ hakee erityisasiantuntijaa työmarkkinaedunvalvontaan toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 2.1.2023 alkaen tai sopimuksen mukaan. Hakuaika päättyy 21.11.

04.11.2022 Uutinen
Korkeakoulujen jatkuvan oppimisen vastuuta halutaan kasvattaa

Korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategialuonnoksessa ehdotetaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen roolin vahvistamista jatkuvassa oppimisessa.

04.11.2022 Lausunto
Koulutus on osa kokonaisvaltaista kotoutumista

Maahanmuutto ei ole ohimenevä ilmiö vaan arkipäivää nyt ja tulevaisuudessa. OAJ on huolissaan siitä, että kotoutumisen kokonaisuutta ei olla arvioitu ja kehitetty kokonaisvaltaisesti ottaen huomioon riittävästi kaiken ikäiset maahanmuuttotaustaiset ja heidän koulutuspolkunsa.

04.11.2022 Lausunto
Jäsenet tekevät OAJ:n

OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto vierailee järjestön kaikkien 17 alueyhdistyksen vieraana talven ja kevään aikana. Hän pitää tärkeänä tavata ja kuunnella jäseniä, koska vain jäsenten arkea ja kokemusmaailmaa kuuntelemalla OAJ voi tehdä jäsenlähtöistä edunvalvontaa.

04.11.2022 Blogi
OAJ: Perusopetuksen luokkiin integroitavien määrää pitää rajata  

OAJ kysyi jäseniltään, kuinka monta erityisen tuen oppilasta on integroitu perusopetuksen luokkiin alakoulussa ja opetusryhmiin yläkoulussa. Alakoulussa joka kymmenennen luokkaan oli integroitu kolme tai useampia erityisen tuen oppilaita. Yläkoulussa erityisen tuen oppilaita oli integroitu opetusryhmään joka kolmannen vastaajan opetusryhmässä. 

04.11.2022 Uutinen
OAJ hakee korkeakouluharjoittelijaa johdon assistentin tehtävään

Tule meille OAJ:hin korkeakouluharjoittelijaksi johdon assistentin tehtävään ajalle 1.1.2023-31.3.2023. Hakuaika päättyy 21.11.

03.11.2022 Uutinen
Toimiva oppimisen tuki pienentää oppimiseroa ja lisää tasa-arvoa

OAJ lausui tasa-arvopoliittisesta selonteosta. Tasa-arvopoliittisessa selonteossa linjataan pitkän ajan kansalliset tasa-arvopolitiikan tavoitteet.

01.11.2022 Lausunto
OAJ kiittää: Opettajarekisterin valmistelutyöt alkaneet

Opetus- ja kulttuuriministeriössä on ryhdytty tekemään opettajarekisterin perustamista pohjustavia valmisteluja. OAJ kiittää tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkosta valmistelutyön aloittamisesta. Maamme seuraavan hallituksen on välittömästi tehtävä päätös opettajarekisterin perustamisesta ja osoitettava siihen rahoitus.

01.11.2022 Uutinen
Puolueilta vahva tuki: Varhaiskasvatuksen opettajankoulutuspaikkoja lisättävä

Varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen aloituspaikkamäärän nostamiselle on vahva tuki kaikilta eduskuntapuolueilta. OAJ teetti Aula Research -yhtiöllä selvityksen, jossa kysyttiin kaikkien puolueiden päättäjiltä, pitääkö varhaiskasvatuksen opettajien saatavuus tulevaisuudessakin varmistaa lisäämällä yliopistojen opettajankoulutuksen aloituspaikkamäärää.

29.10.2022 Tiedote
Laillisuusvalvoja vahvisti OAJ:n kannan: Oppimisen tuen lainsäädäntö on epäselvä ja johtaa vääriin tulkintoihin

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies vahvistaa ratkaisussaan OAJ:n näkemyksen, jonka mukaan perusopetuksen oppimisen tuesta ei ole säädetty riittävän selkeästi. OAJ teki kantelun Opetushallituksen epäselvistä ja virheellisistä tulkinnoista ja ohjeistuksista toukokuussa 2021.

27.10.2022 Uutinen
Varhaiskasvatuksen epäkohtien ilmoitusvelvollisuus ei toimi

Henkilöstön ilmoitukset varhaiskasvatuksen epäkohdista johtavat vain harvoin korjaaviin toimenpiteisiin. Tämä ilmeni OAJ:n selvityksessä, jossa varhaiskasvatuksen opettajilta ja päiväkodinjohtajilta kysyttiin, kuinka lain edellyttämä epäkohtien ilmoitusvelvollisuus toimii.

21.10.2022 Tiedote
Yli 2 200 opettajaa ja rehtoria OAJn kyselyssä: Inkluusio ei onnistu nykyresursseilla

Peräti viisi kuudesta peruskoulun luokanopettajasta, aineenopettajasta ja rehtorista katsoo, ettei inkluusio ole mahdollista oman koulun nykyisillä resursseilla.

21.10.2022 Tiedote