• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

OAJ pitää Lapset puheeksi -menetelmää ongelmallisena – ”opettajat eivät halua turhaa byrokratiaa”

Mieli ry on antanut kouluttajilleen väärää tietoa siitä, mitä mieltä OAJ on Lapset puheeksi -menetelmästä. OAJ:n koulutusasiainpäällikkö korostaa, että ylimääräistä paperityötä ja lainsäädännön kanssa päällekkäisiä toimintatapoja ei kouluihin kaivata.

05.09.2019 Uutinen
”Tietoa, jota opettajat kaipaavat” – kolmiportaisen tuen verkkoseminaari starttaa!

Kolmiportainen tuki puhuttaa ja herättää kysymyksiä. Vastauksia kysymyksiin tarjoaa syksyllä OAJ:n Opetushallituksen, Kuntaliiton ja Valterin yhteinen verkkoseminaarisarja.

26.08.2019 Uutinen
Opettajien vinkkejä vanhemmille – näin varmistat hyvän koulunalun lapsellesi

OAJ:n julkaisema huoneentaulu antaa vanhemmille konkreettisia neuvoja, joilla lapsen koulupolku sekä kodin ja koulun yhteistyö saavat hyvän alun. Suomen Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimeksen mukaan vanhemmat kaipaavat opettajalta varmuuden siitä, että myös he ovat tervetulleita kouluun.

05.08.2019 Uutinen
Oppilaalle on tarvittaessa järjestettävä opetusta pienryhmästä – kansa ja puolueet kannattavat

Oppimisen tukea on voitava tarvittaessa järjestää pienryhmässä. Tätä mieltä ovat suomalaiset ja puolueet.

28.03.2019 Uutinen
Syrjäytymiseni, toteutumista vaille valmis

Hyvä äänestysikäinen henkilö. Kirjoitan sinulle nyt ensimmäistä kertaa. Olen vanhempieni ainoa poika. Äiti hoiti minut ja siskoni, kunnes aloitimme koulun. Vanhempani ovat itse käyneet vain peruskoulun, eikä se riitä työllistämään heitä. Mitä minusta tutkimustulosten valossa isona tulee?

19.03.2019 Blogi
Uusi laki tuo erityisopetuksen kaikkiin lukioihin – OPH kartoitti nykytilaa

Lukiolain uudistuksen myötä erityisopetusta on järjestettävä jokaisessa lukiossa vuodesta 2021 alkaen. Erityisopettajat kaipaavat lisää resursseja opettamiseen ja opettajien väliseen yhteistyöhön, selviää Opetushallituksen kartoituksesta.

08.03.2019 Uutinen
Miksi tarvitsemme uudistuksia oppilaiden oikeuksiin oppimisen tuen toteutumiseksi?

Suomessa on tällä hetkellä noin 60 000 syrjäytynyttä nuorta. Miten olisimme voineet ehkäistä tämän edes osittain? Miten syrjäytyneiden määrä saadaan laskemaan opetuksen keinoin?

06.03.2019 Blogi
Ansa Kynttilän jälki-istunto, osa 4: Syrjäytyminen seis

Jäikö läksyt tekemättä? Suomen luokattomin luokanopettaja istuttaa suomalaiset jälki-istuntopenkkiin kuulemaan, mitä kaikkea koulutuksessa pitäisi korjata. Korjausliikkeet korostuvat kevään eduskuntavaaleissa.

05.03.2019 Uutinen
Erityispedagogiikan professorit: Vain tuettu inkluusio toimii

Jotta erityisopetus on tuloksekasta, on se räätälöitävä jokaiselle tuen tarvitsijalle erikseen. Opettajilla taas pitäisi olla velvollisuus osallistua täydennyskoulutukseen. Näin sanovat OAJ:ssä vierailleet erityispedagogiikan professorit.

13.12.2018 Uutinen
Voiko lapsen tuki varhaiskasvatuksessa olla vain hyvän tahdon varassa?

Jokainen meistä kaipaa välillä tukea ja kannattelua, kun elämä on epäreilua ja asiat eivät suju. Kun lapset saavat kolhuja, me aikuiset puhallamme ”pipit” pois ja kannustamme yrittämään jotain asiaa uudestaan ja uudestaan. Kaikille lapsille ei kuitenkaan pelkkä puhaltaminen ja kannustaminen riitä. Tarvitaan muuta: oikea-aikaista, laadukasta ja sensitiivistä tukea.

03.12.2018 Blogi
Ammatillisen koulutuksen ahdinko puhuttaa – OAJ:lta selvennyksiä ongelmien syihin

Ammatillisen koulutuksen tilanne puhutti tiistai-illan A-studiossa. OAJ:n koulutusasiainpäällikkö Nina Lahtinen huomauttaa, että rahoitusleikkaukset, lakiuudistus ja niiden toteutus ovat ajautuneet käytännön työssä liian usein ristiriitaan.

10.10.2018 Uutinen
Ammatillinen erityisopetus kunniaan – erityinen tuki auttaa monet työelämään

Ammatillisessa koulutuksessa kasvava joukko erityisen tuen tarpeessa olevia opiskelijoita pyrkii rakentamaan omaa elämänpolkuaan. Heillä on monenlaisia ongelmia, jotka vaikuttavat oppimiseen. He tarvitsevat rinnalleen opettajan.

03.10.2018 Blogi
Ammattiin opiskeleva haluaa opiskella ja kaipaa opettajan aikaa

Lähes joka toinen ammattiin opiskeleva toivoo, että opettajilla olisi enemmän aikaa opettaa, keskustella opinnoista ja opintoihin vaikuttavista asioista, ilmenee tuoreesta Amis 2018 -tutkimuksesta.

28.09.2018 Uutinen
Osallisuuden kokemus ja ryhmään kuuluminen kiinnittävät ammatillisiinkin opintoihin

Ammatillisen koulutuksen uudistuksen yksi keskeinen ajatus on, että 16–18-vuotias ammatillisessa koulutuksessa opiskeleva nuori on kykenevä itsenäiseen elämiseen, olemiseen ja opiskeluun. Hän on itseohjautuva ja tulevaisuudestaan tietoinen, oppimishaluinen ja oppimiskykyinen jatkuvan oppimisen ammattilainen.

25.09.2018 Blogi
Oppimisen tukipilarit esiopetuksessa 2018

OAJ on selvittänyt, miten oppimisen tuki toteutuu esiopetuksessa. Keskeiset tulokset ja toimenpide-ehdotukset on koottu julkaisuun Kolmiportainen tuki esiopetuksessa.

04.09.2018 Julkaisu