• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

OAJ hakee erityisasiantuntijaa viestintään

Tule meille OAJ:hin erityisasiantuntijaksi viestintäpalveluihin kehittämään järjestön sosiaalisen median viestintää 1.1.2023 alkaen tai sopimuksen mukaan. Hakuaika päättyy 23.10.2022.

30.09.2022 Uutinen
OAJ hakee koulutuspolitiikan päällikköä

OAJ:ssä on avoinna koulutuspolitiikan päällikön tehtävä. Työt alkavat 15.11.2022 lähtien tai sopimuksen mukaan. Hakuaika päättyy 17.10.2022.

30.09.2022 Uutinen
Lakkokevät osoitti: Työelämän ihmisoikeuksien puolustamista tarvitaan Suomessakin

Viime keväänä opettajien lakkorintama piti, vaikka työnantaja yritti sitä härskisti rikkoa. Tästä saamme voimaa myös kansainväliseen kehitysyhteistyöhön. Nyt jos koskaan on tärkeä pitää kiinni demokratian peruselementeistä, joihin myös työelämän ihmisoikeudet ja oikeus lakkoilla kuuluvat.

29.09.2022 Blogi
OAJ: Ammatillisen koulutuksen kehittämisessä kuultava opettajia

Toisen asteen koulutusta ja sen rahoitusta ollaan uudistamassa. OAJ:n mielestä hankkeen valmistelua olisi pitänyt jatkaa seuraavalle hallituskaudelle. OAJ katsoo, että rahoitus pitäisi uudistaa kokonaisuutena, ei osissa, kuten nyt on tapahtumassa.

29.09.2022 Uutinen
OAJ pettyi: Hallitus korjasi budjettiesityksessä henkilöstöpula-aloja – jätti varhaiskasvatuksen tilanteen huomioimatta

OAJ antoi lausuntonsa ja oli kuultavana eduskunnassa valtion ensi vuoden budjetista. Varhaiskasvatuksen opettajien henkilöstöpulaan ei ole edelleenkään tulossa helpotusta.

29.09.2022 Lausunto
Suomen tulevaisuuden kannalta koulutus on ydinkysymys

Jos halutaan, että osaajia on tarpeeksi työmarkkinoiden tarpeisiin myös tulevaisuudessa, koko koulutusketjun perusrahoitus ja resurssit on saatava kuntoon, kirjoittaa OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto.

29.09.2022 Blogi
OAJ:n keinot varhaiskasvatuksen opettajapulan ratkaisemiseksi

Varhaiskasvatuksen opettajapula on ratkaistavissa. Näin ongelmat ratkaistaisiin OAJ:n mukaan.

27.09.2022 Näkemys
Toisen asteen opiskelijoiden on oltava tasapuolisessa asemassa arvosanojen korottamisen osalta

Arvosanojen korotukset ja muuttuva keskiarvo tulee huomioida ammattikorkeakoulujen todistusvalinnoissa.

23.09.2022 Lausunto
OAJ tyrmää luonnoksen lukiokoulutuksen laatustrategiaksi

OAJ on erittäin pettynyt Opetus- ja kulttuuriministeriön johtamaan lukiokoulutuksen laatutyöhön ja valmisteltuun laatustrategiaan. Valmistellusta laatustrategiasta puuttuu sen oleellinen osa eli laatukriteerit, joiden laatimista OAJ on edellyttänyt jo vuosia.

23.09.2022 Lausunto
Kolmansista maista tutkijaksi tulevien oleskeluluvat pitenemässä

Lakiesitys on tuomassa tutkijaksi tulevalle kolmannen maan kansalaiselle pidemmän oleskeluluvan kuin nykyinen laki. Lisäksi lakiin esitetään omaa säädöstä jatko-opiskelijoista. Kansainvälistyvä korkeakoulutus ja tutkimus ovat osa Suomen menestysstrategiaa ja molemmat esitykset tukevat tätä tavoitetta.

23.09.2022 Lausunto
Kuudennen luokan arvosanan 5 on kerrottava oppilaan todellisista tiedoista ja taidoista

Kriteerien yksiselitteisyys on parantunut, mutta niiden laajuus heikentää kriteerien käytettävyyttä. Tavoitteiden määrään on kiinnitettävä huomiota, kun opetussuunnitelmaa seuraavan kerran kokonaisuutena uudistetaan.

23.09.2022 Lausunto
OAJ jätti lausunnon Harrastamisen Suomen mallin kirjaamisesta nuorisolakiin

OAJ jätti lausuntonsa sivistysvaliokunnalle hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi nuorisolain muuttamisesta. Nuorisolain muuttamisen osana Harrastamisen Suomen mallin mukainen nuorten harrastustoiminta kirjataan nuorisolakiin.

23.09.2022 Lausunto
Mitä inkluusio oikeasti on? Keskustelu käy kuumana, mutta käsite ymmärretään kirjavasti

Inkluusiosta käydään kiivasta keskustelua, jota vaikeuttaa se, että inkluusion käsitettä ei ymmärretä yksiselitteisesti. OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen käy läpi, mitä inkluusio kansainvälisten sopimusten ja tutkimusten mukaan on – ja mitä se ei ainakaan ole.

22.09.2022 Uutinen
OAJ kannattaa romanikielen elvytysohjelman toimenpide-ehdotuksia

Opetushallitus on laatinut kattavan selvityksen ja ohjelman romanikielen elvyttämiseksi. OAJ:n mielestä huomio kielen elvyttämistoimenpiteissä on kiinnitettävä esimerkiksi kasvatuksen ja koulutuksen varhaisiin vuosiin ja opettajien koulutukseen sekä kelpoisuuksiin.

14.09.2022 Lausunto
OAJ: Valmistavasta opetuksesta pitää tehdä oppijan subjektiivinen oikeus

Valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen nykyiset resurssit eivät riitä antamaan oppijoille riittävää tukea, kertoo Koulutuksen arviointikeskus Karvin tuore selvitys. OAJ ehdottaa ratkaisuksi, että valmistava opetus kirjataan lakiin oppijan subjektiiviseksi oikeudeksi ja sen rahoitusta lisätään.

13.09.2022 Uutinen