• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Kuinka koulutuksella edistettäisiin kotoutumista? Työryhmältä 40 uutta ehdotusta

Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä esittää kymmeniä uusia toimenpiteitä maahanmuuttajien koulutuksen ja työllistymisen parantamiseksi. Työryhmä haluaa parannuksia maahanmuuttajalasten varhaiskasvatuksen laatuun ja määrään sekä esimerkiksi perusopetuksen valmistavan opetuksen kirjaamista kuntien lakisääteiseksi tehtäväksi.

16.01.2019 Uutinen
Satoja opettajan virkoja avoinna – rehtorilta 5 vinkkiä työhakemukseen

On se aika vuodesta, kun eri puolilla Suomea on avoinna satoja opettajan virkoja. Itsekin runsaasti hakemuksia lukeva espoolaisrehtori kokosi viisi vinkkejä viran hakijoille.

15.01.2019 Uutinen
Tutkintoon johtamaton työvoimakoulutus ja kotoutumiskoulutus pitää saada osaksi virallista koulutusjärjestelmää

OAJ esittää, että tutkintoon johtamaton työvoimakoulutus ja kotoutumiskoulutus siirretään työ- ja elinkeinoministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriön vastuulle.

07.12.2018 Näkemys
Kasvupalvelu-uudistus avaamassa koulutusmarkkinaa yksityisille

Maakuntauudistuksen yhteydessä tehtävässä kasvupalvelu-uudistuksessa kilpailutuksille avautuu 300 miljoonan euron arvoinen markkina. Työvoima- ja kotoutumiskoulutuksia järjestävien julkisten toimijoiden on joko perustettava yhtiöitä tai jättäydyttävä kisasta.

18.06.2018 Uutinen
VM:n Hetemäki valtuustolle: Osaaminen on Suomen kehityksen ydinasia

OAJ:n valtuuston avajaisissa puhuneen valtiovarainministeriön kansliapäällikön Martti Hetemäen esityksessä Suomen taloushaasteet kietoutuivat tiiviisti osaamisen ja koulutuksen ympärille.

16.05.2018 Uutinen
OAJ edellyttää korjauksia aktiivimalliin

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ katsoo, että työttömyysturvan aktiivimallia pitää korjata niin, että se paremmin vastaa koulutettujen työntekijöiden työllistymistarpeisiin. OAJ:n hallitus linjasi tänään, että OAJ ei järjestönä osallistu aktiivimallia vastustavaan poliittiseen mielenilmaukseen. Yksittäiset jäsenet voivat vapaa-ajallaan halutessaan osallistua mielenilmaukseen 2.2.2018.

25.01.2018 Tiedote