• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Tutkimukselle tarvitaan lisää aikaa – Pedaforum hakee ratkaisuja

Jotta yliopiston opettaja pystyisi antamaan tutkimukseen perustuvaa opetusta, hänellä pitäisi olla riittävästi aikaa perehtyä tutkimukseen ja tutkia myös itse. Pedaforumissa etsitään keinoja, joilla näistä tavoitteista tehdään totta.

05.06.2019 Uutinen
Koulutuksen uudistustahti kiihtyy

Pian loppuva lukuvuosi on muuttanut koulutusta joka alalla. Monia uudistuksia on käynnistynyt jo ennen kuin edellisiä on saatu valmiiksi, ja isompien uudistusten lisäksi on ollut käynnissä useita valtakunnallisia ja paikallisia kehittämishankkeita.

27.05.2019 Uutinen
Miten kesä vaikuttaa päiväkotien toimintaan? Erityisasiantuntija vastaa

Kesällä oppimisympäristö saattaa laajentua enemmän ulos, mutta muutoin päiväkotien toimintaa ohjaavat normaaliin tapaan varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelmat. Erityisasiantuntija Kirsi Suttonin mukaan suunnittelutyö saattaa jopa lisääntyä ryhmien ja päiväkotien yhdistämisten vuoksi.

27.05.2019 Uutinen
”Taitaja ei synny tyhjästä, opettaja hioo timantit” – opettajuuskin esillä Taitaja-kisoissa

Opiskelijat ovat pääosassa, mutta opettajuuskin vaikuttaa taustalla Joensuussa järjestettävässä Taitaja2019-ammattitaitokilpailussa. Opettajan tehtävänä on löytää jokaisesta opiskelijasta tulevaisuuden tekijä, sanoo OAJ:n koulutusasiainpäällikkö Nina Lahtinen.

21.05.2019 Uutinen
Ylivieskan seudun kansalaisopistosta Vuoden oppilaitos 2019

Ylivieskan seudun kansalaisopisto on voittanut Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti 2019 -kilpailun. Aktiivinen kansalaisopisto toimii kaikkiaan noin 70 toimipisteessä Ylivieskassa, Alavieskassa ja Sievissä, ja se tavoittaa mittavan joukon eri-ikäisiä oppijoita.

16.05.2019 Tiedote
Aikataulu ahdistaa, arviointi huolettaa luonnoksessa lukion opetussuunnitelman perusteiksi

Opetushallitus valmistellut luonnoksen uusiksi lukion opetussuunnitelman perusteiksi. Työssä on onnistuttu pääosin hyvin. OAJ on kuitenkin huolissaan arviointia koskevasta luvusta. Se saattaa johdatella paikallista opetussuunnitelmatyötä aivan liian raskaisiin ja työllistäviin arviointikäytäntöihin.

11.04.2019 Lausunto
Varhaiskasvatusta lapsen etu edellä

Varhaiskasvatusta suunniteltaessa, järjestettäessä, tuotettaessa ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu. Näin säädetään varhaiskasvatuslain 4. pykälässä. Säännös perustuu YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen 3 artiklaan. Sen mukaan lapsia koskevissa toimissa on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu.

11.04.2019 Näkemys
Laki ei määritä, kuinka monta oppilasta voi olla per opettaja – suomalaiset haluavat asiaan muutoksen

Kahdeksan kymmenestä suomalaisesta on OAJ:n kanssa samoilla linjoilla: opettajamitoituksesta pitää säätää lailla. Myös moni puolue kannattaa ajatusta.

04.04.2019 Uutinen
Opettajan elinikäinen oppiminen – onko sitä, ja mitä se tarkoittaa?

Historiassa joskus on saattanut olla niin, että joku henkilö on selviytynyt aikanaan käymänsä peruskoulutuksen turvin koko työuransa. Opettajien ja rehtoreiden tai alamme muiden esimiesten osalta näin ei ole koskaan ollutkaan, mutta siitä huolimatta opetus- ja kasvatusalan ammattilaisten osaamisen kehittäminen on jatkuvasti ollut pirstaleista, jopa sattumanvaraista.

01.04.2019 Blogi
Ammatilliseen koulutukseen täysiä opiskelupäiviä – kansa ja puolueet kannattavat

Ammatilliseen koulutukseen tulisi määritellä, paljonko opiskelija saa opetusta. Tätä mieltä on kahdeksan kymmenestä suomalaisesta. Eduskuntapuolueet kokoomusta ja rkp:tä lukuun ottamatta ovat suomalaisten kanssa samaa mieltä.

29.03.2019 Uutinen
Reformin tavoitteet eivät toteudu ammatillisen koulutuksen arjessa: Osaamispisteelle määriteltävä opetuksen määrä

Ammatillisen koulutusuudistuksen eli reformin tavoitteet eivät vielä toteudu oppilaitosten arjessa, ilmenee laajan opettajakyselyn tuloksista. Esimerkiksi opetuksen resurssoinnissa on suuria eroja. Viiden toimijan yhteiseen kyselyyn vastasi 1500 ammatillista opettajaa.

29.03.2019 Tiedote
Opettajien kelpoisuusvaatimuksista pidettävä kiinni – kansa ja puolueet kannattavat

Kansa ja eduskuntapuolueet haluavat pitää opettajat korkeasti koulutettuina jatkossakin.

29.03.2019 Uutinen
”Tavoitteena vahvistaa pedagogiikkaa” – OAJ ja Touhula yhteistyöhön

OAJ ja Touhula ovat aloittaneet yhteisen hankkeen. Tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja sen johtamista Touhulan päiväkodeissa.

27.03.2019 Uutinen
Opettajarekisterin perustaminen kirjattava hallitusohjelmaan

Yhdellä ihmisellä on suuri päätösvalta silloin, kun hän on ministeri. Ministerin valtaa rajoittaa oikeastaan vain hallitusohjelma, jonka toteuttamisesta hän oman sektorinsa osalta vastaa. Niin kauan kuin hallitusohjelma toteutuu, eikä ministeri tee sen vastaisia toimia, hänellä on valta päättää, mitä työryhmien tai asiantuntijoiden ehdotuksista hän vie eteenpäin.

26.03.2019 Blogi
Varhaiskasvatuksen matematiikka hukkaa lapsia mystisesti

0.88, 0.75 ja 0.6. Tiedättekö, miten nämä desimaalit liittyvät varhaiskasvatukseen? Ne tarkoittavat laskennallisia lapsia. Lapsia ei lasketa lapsiryhmiä perustettaessa yksilöinä, vaan sen mukaan, miten monta tuntia lapset viettävät päiväkodissa.

28.02.2019 Blogi