• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit tarkentumassa, ongelmana kriteerien lukumäärä ja laajuus

OAJ:n näkemyksen mukaan luonnos perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereiksi on pääasiassa onnistunut, vaikka arviointia vielä vaikeuttaakin opetussuunnitelman tavoitteiden ja niistä muodostettujen kriteerien lukuisuus. Myös kriteerien käyttöön tarvitaan tukea.

18.09.2020 Lausunto
Auta tekemään arvioinnin kriteereistä toimivat – kommentoi luonnosta verkossa

Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteeriluonnoksia voi nyt kommentoida verkossa. Opettajien näkemyksiä tarvitaan varmistamaan, että uudet kriteerit toimivat ja myös arvioinnin työmäärä pysyy kohtuullisena.

07.09.2020 Uutinen
Koronavirus vain korostaa oppivelvollisuuden laajentamisen tärkeyttä

Julkisuudessa ja somessa käydään nyt kiivasta keskustelua oppivelvollisuuden laajentamisesta. OAJ:n näkemys asiassa on selvä. Oppivelvollisuuden laajentaminen on tärkein koulutuspoliittinen uudistus vuosikymmeniin. Merkittävyydessään se vastaa peruskoulun ja ammattikorkeakoulujen synnyttämistä. Korona alleviivaa entisestään uudistuksen tärkeyttä.

15.04.2020 Blogi
Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu – tässä 5 pääasiaa

Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu. Uudistus koostuu kahdesta pääosasta: opetussuunnitelman perusteiden arviointiluvun päivityksestä sekä myöhemmin julkaistavista uusista arviointikriteereistä. Mistä uudistuksessa on kyse? Kokosimme yhteen pääpointit sekä vinkit paikalliseen toteutukseen.

11.02.2020 Näkemys
Arviointiin vihdoin selkeyttä – turhaa byrokratiaa karsitaan

Opetushallitus on tarkentanut perusopetuksen arvioinnin linjauksia tänään julkistetussa Opetussuunnitelman perusteiden uusitussa arviointiluvussa. Ylilyöntejä ja turhaa byrokratiaa karsitaan. OAJ on tyytyväinen uusiin linjauksiin.

11.02.2020 Uutinen
Arviointiuudistus menossa hyvään suuntaan

Perusopetuksen arviointia ollaan uudistamassa. Uudistuneet linjaukset sisältävä opetussuunnitelman perusteiden arviointiluku on parhaillaan lausunnolla. OAJ ehdottaa lausunnossaan arvioinnin tukipankin luomista.

13.12.2019 Lausunto
OAJ kannattaa laajempien tiedonsaantioikeuksien myöntämistä Karville

Kansallinen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin joustava ja saumaton tiedonsaanti on perusedellytys kansallisen koulutuksen arvioinnin käytettävyydelle ja luottavuudelle, katsoo OAJ lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle.

29.11.2019 Lausunto
OAJ:ltä kritiikkiä ammatillisten perustutkintojen arviointikriteerien uudistukselle

Puutteita valmistelussa, epärealistinen aikataulu, kustannusarviot puuttuvat. OAJ löysi paljon kritisoitavaa lausunnossaan, jonka se antoi Opetushallitukselle ammatillisten tutkintojen osaamisen arviointikriteereistä. OAJ korostaa, että arviointikriteerien uudistaminen on iso muutos, joka pitää valmistella huolella.

05.11.2019 Lausunto
”Tietoa, jota opettajat kaipaavat” – kolmiportaisen tuen verkkoseminaari starttaa!

Kolmiportainen tuki puhuttaa ja herättää kysymyksiä. Vastauksia kysymyksiin tarjoaa syksyllä OAJ:n Opetushallituksen, Kuntaliiton ja Valterin yhteinen verkkoseminaarisarja.

26.08.2019 Uutinen
Miten toisen kutonen voi olla toisen ysi? Opettajat, oppilaat ja vanhemmat ymmällään oppilasarvioinnista

Opettajilta tulleen palautteen mukaan arviointi on muuttunut työlääksi ja he ovat ymmällään arviointikriteerien edessä. Arviointikriteerit eivät ole selkeitä myöskään vanhemmille ja oppilaille. Selkeät oppilasarvioinnin kansalliset arviointikriteerit helpottaisivat arviointia ja parantaisivat oppilaiden oikeusturvaa, käy ilmi OAJ:n keskustelussa SuomiAreenassa.

18.07.2019 Uutinen
Hyvä arviointi on monipuolista ja vuorovaikutteista – OAJ:llä keinoja arvioinnin tueksi

Mitä on hyvä arviointi: numeroita, kokeita, virheitä vai jotain ihan muuta? Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi selvitti opettajien, oppijoiden ja huoltajien näkemyksiä ja esitteli alustavia tuloksia tänään Educa-messuilla. OAJ ehdottaa arvioinnin tueksi tutoropettajia ja kansallista tukipankkia.

25.01.2019 Uutinen
OAJ ehdottaa lukiodiplomia vaihtoehdoksi viidennelle pakolliselle yo-aineelle

OAJ puoltaa hallituksen esitystä uudeksi ylioppilastutkintolaiksi. Järjestö kuitenkin esittää, että viidennen pakollisen aineen voisi korvata taito- ja taideaineiden lukiodiplomilla.

29.11.2018 Uutinen
Lisää yhdenvertaisuutta, kriteerit vähimmäisosaamiselle – Opetushallitukselta tarkennusta arviointiin

Opetushallitus alkaa valmistella perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerejä useammalle eri arvosanalle. Tarkempien kriteerien avulla pyritään lisäämään arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta, joita myös OAJ on vaatinut.

05.06.2018 Uutinen
Arvioinnin aikaa

Lukuvuosi on kääntynyt tai kääntymässä siihen asentoon, että on aika arvioida päättyvän lukuvuoden saavutuksia.

04.06.2018 Blogi
Eettinen neuvottelukunta: Arvioinnin käytännöt vaihtelevat liikaa

Opetusalan eettisen neuvottelukunnan mielestä sanallinen arvio ei tee aina autuaaksi. Kun pyritään arvioinnin yhdenmukaisuuteen, numeroiden antamisessa alakoululaisillekin on oma mielekkyytensä.

25.04.2018 Uutinen