• logo
  • logo

Ajankohtaista

Tuki toimivaksi koko opinpolulle

OAJ on laatinut oppimisen tuen toimivuuden parantamiseksi oman mallinsa. Malli perustuu kentän kokemuksiin tuen käytänteistä sekä asiantuntijoiden tekemiin ratkaisuehdotuksiin. Erityisasiantuntija Sari Jokinen kertoo, miten oppimisen tuki OAJ:n mielestä saataisiin kuntoon.

03.06.2020 Näkemys
OAJ:llä uusi malli oppimisen tuen turvaamiseen varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle 

Oppimisen tuen ketjusta pitää saada yhtenäinen ja vahva ja sen pitää ulottua kolmiportaisena varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle, vaatii OAJ. Järjestö on laatinut oman mallinsa oppimisen tuen ja siihen kuuluvan erityisopetuksen ongelmien korjaamiseksi. 

27.05.2020 Tiedote
Koulut tarvitsevat elokuuksi selkeämpiä ohjeita – myös päiväkodit täyttyvät tällä viikolla

Ristiriitaisia ajatuksia on, mutta eiköhän tämäkin selviytymistesti ratkaista, Antti Ikonen, Suomen rehtoreiden puheenjohtaja sanoo ja tarkoittaa torstaina alkavaa paluuta lähiopetukseen. Myös päiväkodeissa poikkeuskuukaudet ovat olleet henkisesti rankkaa aikaa, suunnitelmien muutostarpeet ovat päivittäisiä, kertoo päiväkodin johtaja Markus Ropponen.

13.05.2020 Uutinen
Kosken lukiosta Vuoden oppilaitos 2020

Varsinaissuomalainen Kosken lukio on voittanut OAJ:n Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti 2020 -kilpailun. Hyvästä ilmapiiristään tunnetulla lukiolla on tärkeä merkitys koko alueen elinvoimaisuudelle. Menestyksen taustalla on lukion väen välitön ja joustava vuorovaikutus ja toimiva yhteistyö yli kuntarajojen.

13.05.2020 Uutinen
”Kuka kantaa vastuun, jos joku kuolee koronaan?” – Opettajat huolissaan mahdollisesta koulujen avaamisesta

Tällä viikolla maan hallituksen on määrä päättää siitä, avataanko koulut kaikille vielä tänä keväänä. OAJ:hin tulee paljon huolestuneita viestejä siitä, että miten taataan turvallisuus, jos kouluissa palataan normiarkeen keskellä epidemiaa.

22.04.2020 Uutinen
Koronavirus vain korostaa oppivelvollisuuden laajentamisen tärkeyttä

Julkisuudessa ja somessa käydään nyt kiivasta keskustelua oppivelvollisuuden laajentamisesta. OAJ:n näkemys asiassa on selvä. Oppivelvollisuuden laajentaminen on tärkein koulutuspoliittinen uudistus vuosikymmeniin. Merkittävyydessään se vastaa peruskoulun ja ammattikorkeakoulujen synnyttämistä. Korona alleviivaa entisestään uudistuksen tärkeyttä.

15.04.2020 Blogi
”Sopivin askelin ja taitojen mukaan” – Opetushallitukselta ohjeita korvaavan opetuksen järjestämiseksi

Opetushallitus julkaisi tiistaina 11-kohtaisen ohjeistuksen korvaavan opetuksen järjestämisestä kouluissa ja oppilaitoksissa alkaneissa poikkeusoloissa. OAJ:n kehittämispäällikön Jaakko Salon mukaan opettajien on huolehdittava myös omasta jaksamisestaan suurponnistuksessa.

17.03.2020 Uutinen
Tuen puutteella rajuja seurauksia – ”Kohtaamiselle on liian vähän aikaa”

Opokin tuntee onnistuneensa, kun opiskelija oivaltaa uutta ja löytää päämäärän opinnoilleen ja elämälle. Kaikelle opiskelijoiden henkilökohtaiselle tukemiselle ja auttamiselle on lukiossa kuitenkin liian vähän aikaa, kertoo opinto-ohjaaja Nina Östdahl. Rajuimmillaan tuen tarve selviää vasta, kun kuulee opiskelijan itsemurhasta.

04.03.2020 Uutinen
Kuntien surkastuminen ei saa johtaa koulutuksen näivettämiseen

Hätä koulutuksen eriytymisestä ei saa johtaa koulutusjärjestelmämme näivettämiseen tai harkitsemattomiin pikaratkaisuihin. Perusopetuksen on pysyttävä lähipalveluna ja toisen asteen koulutus tulee voida suorittaa maan kaikilla alueilla.

27.02.2020 Blogi
Nivelet notkeiksi - Joustavat polut perusopetuksesta toiselle asteelle

Oppivelvollisuuden laajentaminen on Sanna Marinin (sd.) hallituksen suurimpia rakenteellisia uudistuksia. Tavoitteena on saada suomalaisten koulutustaso ja sen myötä työllisyys nousuun. OAJ kannattaa uudistusta, mutta korostaa sitä, että nyt tiedossa olevat ongelmat perusopetuksessa ja nivelvaiheessa on tässä yhteydessä korjattava.

24.02.2020 Näkemys
Blogi: Jokainen työyhteisö voisi oppia Huuhkajista ja Leijonista

Mikä yhdistää Leijonien maailmanmestaruutta keväältä 2019 ja Huuhkajien saavuttamaa em-kisapaikkaa? Joukkuepeli. Menestys rakentui yhdessä tekemisen varaan. Joukkueiden menestyksestä voitaisiin ottaa oppia myös työelämässä, kirjoittavat OAJ:n työhyvinvointityöryhmän jäsenet.

20.02.2020 Blogi
Opinto-ohjausta pitäisi voida antaa aiemmin ja enemmän – ”Säästäisi valtavasti yhteiskunnan resursseja”

Yleisin syy koulutuksen keskeyttämiseen on väärä alavalinta. Yläkoulun ja lukion opona työskentelevä Tiina Uuttu ihmetteleekin, miksi henkilökohtaista ohjausta saa vasta yhdeksännellä luokalla. Opomitoitus mahdollistaisi ongelmiin puuttumisen ennen kuin on liian myöhäistä.

19.02.2020 Uutinen
”Unelmoin, että ehtisin keskustella kaikkien kanssa” – 4 syytä opomitoitukselle

Parasta opinto-ohjaajan työssä ovat henkilökohtaiset kohtaamiset. Niille on kuitenkin liian vähän aikaa, kertoo kolme OAJ:n haastattelemaa opoa. Suomen opinto-ohjaajien puheenjohtaja Armi Nurmi kokosi neljä syytä, miksi ohjattavia pitäisi yhtä opo kohti olla korkeintaan 200.

06.02.2020 Uutinen
Taloustutkimus selvitti: Suomalaiset haluavat opettajamitoituksen lakiin

Suomalaisista yli 80 prosenttia on sitä mieltä, että lakiin pitää kirjata opettajamitoitus. Monella muualla alalla henkilöstömitoitus on jo laissa. Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ihmetteleekin, miksi koulutus on poikkeus. Esimerkiksi opinto-ohjaajien osalta mitoitus voitaisiin OAJ:n laskelmien mukaan toteuttaa jo hallitusohjelmassa luvatuilla rahoilla.

06.02.2020 Tiedote
Oppivelvollisuuden laajentaminen – mitä siitä tulisi tietää? Katso videolta vastaukset yleisimpiin kysymyksiin

Mistä oppivelvollisuuden laajentamisessa on kyse? Mitä uudistuksessa tulee huomioida, jotta opettajien työn tekemisen edellytykset ja koulutuksen laatu turvataan? OAJ:n asiantuntijat vastasivat kysymyksiin Facebook-livessä.

22.01.2020 Uutinen