• logo
  • logo

Ajankohtaista

Aikuisten ohjaus on ammattilaisten työtä

Ohjausta tarjotaan ratkaisuna moniin ongelmiin. Sen avulla löytyy oikea koulutus, työpaikka ja mahdolliset ongelmat hoituvat. Mitä on tämä ihmeitätekevä ohjaus? OAJ:n aikuiskoulutustyöryhmän puheenjohtaja Pirkko Kuhmonen kirjoittaa osaavan ohjauksen merkityksestä.

22.05.2020 Blogi
OAJ:n kysely: Yksittäisillä oppijoilla vaikeuksia, opetus sujuu etänä pääosin hyvin

Opettajat ovat kyenneet pääosin tavoittamaan oppijansa myös poikkeusjärjestelyjen aikana. He kertovat käyttävänsä runsaasti aikaa yksittäisten oppijoiden tavoittamiseen henkilökohtaisin viestein ja puheluin. Kuitenkin noin 70 prosenttia peruskoulun, lukion ja ammatillisten oppilaitosten opettajista kertoo, että yksittäisiä oppijoita jää tavoittamattomiin tai ainakin heidän tavoittamisensa on epäsäännöllistä.

23.04.2020 Tiedote
Opettaja, kerro kokemuksistasi poikkeusoloissa – ”jokainen vastaus on arvokas”

Miten opetus poikkeusoloissa ja etänä on sujunut? Mikä on toiminut, mikä on tökkinyt? OAJ kerää huhtikuun puoliväliin auki olevalla kyselyllä opettajien kokemuksia poikkeuksellisista opetusjärjestelyistä. Kyselyyn vastaaminen vie vain muutaman minuutin.

02.04.2020 Uutinen
”Sopivin askelin ja taitojen mukaan” – Opetushallitukselta ohjeita korvaavan opetuksen järjestämiseksi

Opetushallitus julkaisi tiistaina 11-kohtaisen ohjeistuksen korvaavan opetuksen järjestämisestä kouluissa ja oppilaitoksissa alkaneissa poikkeusoloissa. OAJ:n kehittämispäällikön Jaakko Salon mukaan opettajien on huolehdittava myös omasta jaksamisestaan suurponnistuksessa.

17.03.2020 Uutinen
Kysymyksiä ja vastauksia opetuksen järjestämisestä koronan aiheuttamien poikkeusolojen aikana

Useilla koulutusasteilla siirrytään koronaviruksen vuoksi etäopetukseen. Varhaiskasvatuksessa toiminta jatkuu, ja varhaiskasvatuksen opettajat kannattelevat työllään koko yhteiskuntaa. Koronaviruksen aiheuttamat poikkeusolot ovat herättäneet OAJ:n jäsenissä huolta ja kysymyksiä. OAJ vastaa jäsenten kysymyksiin.

17.03.2020 Uutinen
Aikuiskoulutuskeskuksen opettaja: ”Haluaisin, että opettajan työ olisi edelleen hieno ammatti”

Petri Karoskosken mielestä ammatillisen koulutuksen reformi on lisännyt ammatillisten opettajien hallinnollista työtä ja riittämättömyyden tunnetta. Hänestä opettajan tulisi saada keskittyä perustehtäväänsä: opettamiseen ja ohjaamiseen. Työstä pitää saada kilpailukykyistä palkkaa, ja on tärkeää, että aikaa jää myös palautumiselle.

13.03.2020 Uutinen
Joustavat aikuisten kouluttajat

Aikuiskoulutuskeskusten opettajat ja opinto-ohjaajat ovat avainasemassa, kun työelämä ja yhteiskunta muuttuvat. Työikäisiltä vaaditaan uuden oppimista ja osaamisen kehittämistä. Opettajilla on tietotaitoa aikuisten ohjaamiseen ja toimivat työelämäverkostot, joita jatkuva oppiminen edellyttää.

24.02.2020 Blogi
Blogi: Jokainen työyhteisö voisi oppia Huuhkajista ja Leijonista

Mikä yhdistää Leijonien maailmanmestaruutta keväältä 2019 ja Huuhkajien saavuttamaa em-kisapaikkaa? Joukkuepeli. Menestys rakentui yhdessä tekemisen varaan. Joukkueiden menestyksestä voitaisiin ottaa oppia myös työelämässä, kirjoittavat OAJ:n työhyvinvointityöryhmän jäsenet.

20.02.2020 Blogi
Koulutusselonteosta halutaan rohkea ja konkreettinen – lisää rahaa laadun varmistamiseksi

Kesään mennessä valmistuvasta koulutusselonteosta halutaan välinettä katsoa koulutuksen kehittämistä kokonaisuutena ja pitkäjänteisesti. Educa-paneelissa toivottiin hartaasti, että selonteon linjaukset eivät jää vain paperille, vaan ne todella pääsevät suuntaamaan koulutuksen kehittämistä käytännössä.

25.01.2020 Uutinen
Työmarkkinapomot nokikkain Educassa – seuraa keskustelua suorana!

Mitä voi odottaa julkisen sektorin neuvotteluista? Kuinka käy kikyn, palkkojen ja opetustyön arvostuksen? Tuleeko lakkokevät? Työnantajajohtajat ja OAJ:n edustajat kohtaavat tuhatpäisen messuyleisön edessä Educa-messuilla lauantaina 25.1. klo 11.30–13.00.

25.01.2020 Uutinen
Oppivelvollisuus laajenee – ammatillinen koulutus valmistautuu muutokseen

Nyt valmistellaan oppivelvollisuuden laajentamista ja sitä, miten se ulotetaan toiselle asteelle. OAJ:n erityisasiantuntija Inkeri Toikka pohtii blogikirjoituksessaan ratkaisuja ja avoimia kysymyksiä ammatillisen koulutuksen näkökulmasta.

04.12.2019 Blogi
Ohjaus on jatkuvan oppimisen tukipilari

Suomessa vallitsee laaja yhteisymmärrys jatkuvan oppimisen merkityksestä yhteiskunnallemme. Rinteen hallitus uudistaa jatkuvaa oppimista sekä parlamentaarisesti että kolmikantaisesti. Uudistus on tervetullut, mutta sitä ei voi toteuttaa ilman resursseja ja kattavien ohjauspalvelujen kehittämistä, kirjoittaa erityisasiantuntija Tuovi Manninen blogissaan.

27.11.2019 Blogi
Jatkuva oppiminen mahdolliseksi kaikille – OAJ:n 11 ehdotusta

Hallitus uudistaa jatkuvaa oppimista sekä parlamentaarisesti että kolmikantaisesti. OAJ kannattaa uudistusta, mutta muistuttaa, että uudistukseen on taattava riittävästi resursseja. Tutustu OAJ:n 11 ehdotukseen, joiden avulla jatkuvan oppimisen uudistus saadaan maaliin.

11.11.2019 Näkemys
Aluehallintovirasto: Vuosityöaikasopimuksessa ei moitittavaa

Aluehallintovirasto ei näe valtakunnallisessa ammatillisen koulutuksen vuosityöaikasopimuksessa moitittavaa. OAJ:n neuvottelujohtaja korostaa, että sopimuksen virheellisiin tulkintoihin pitää puuttua viipymättä.

27.08.2019 Uutinen
Runsas yleisö innostui – Pop up -koulu näytti, millainen koulu on nykyään

Porin lyseon kortteliin organisoidun pop up -koulun lähes parituhatpäinen yleisö innostui tuoreista koulukokemuksista. Myös opettajat olivat tyytyväisiä yleisön ja päättäjien ilmiselvään kiinnostukseen. Poriin pystytettiin yhden päivän ajaksi tilat nykykoulun ja opettajan työn esittelylle aina varhaiskasvatuksesta yliopistoihin ja vapaaseen sivistystyöhön asti. Opettajien pedagogisten järjestöjen kokoamia oppimispisteitä oli noin 30.

17.07.2019 Uutinen