• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

PISA-tulosten romahdusta ei ratkaista paniikkiratkaisuilla vaan koulutuksen ja opetuksen laatuun sekä oppimisen tukeen panostamalla

Suomalaisten nuorten osaaminen on heikentynyt PISA-tutkimuksissa jo pitkälle toista vuosikymmenentä. Nyt trendinomainen lasku on jyrkentynyt suoranaiseksi romahdukseksi. OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murron mukaan nyt ei ole oikea hetki mennä paniikkiin, vaan panostaa pitkäjänteisesti koulutukseen ja korjata akuutit ongelmat.

05.12.2023 Tiedote
Opinto-ohjaus ei toteudu yhdenvertaisesti ilman opinto-ohjaajien mitoitusta

Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin arvioinnin perusteella oppivelvollisuuden laajentamisessa annetut uudet opinto-ohjauksen tehtävät eivät toteudu yhdenvertaisesti. OAJ on vaatinut jo vuosia opinto-ohjaukseen mitoituksia ja uusien opinto-ohjaajien palkkaamista kaikille koulutusasteille.

16.11.2023 Uutinen
OAJ: Perustaitojen heikkenemistä ei voi torjua hankerumballa – tarvitaan toimiva tuki ja laadukas varhaiskasvatus

OAJ on huolissaan kuntien valtionosuuden leikkaamisen vaikutuksista koulutuksen alueelliseen eriarvoisuuteen. Tasa-arvorahoituksen korottaminen on myönteinen asia, mutta sen tason tulisi pysyä vakaana. Varhaiskasvatuksen opettajien pulaa ei saada paikattua ilman lisäpanostuksia aloituspaikkoihin. OAJ lausui ja oli eduskunnan valtiovarainvaliokunnassa kuultavana 18.10.2023 valtion talousarviosta vuodelle 2024.

19.10.2023 Uutinen
Jäsen kysyy: Miten yhdenvertaisuuslain muuttamisen pitäisi näkyä työssäni?

Yhdenvertaisuuslakia uudistettiin kesäkuussa. Miten se näkyy jäsenen työssä? OAJ:n erityisasiantuntija Sari Melkko vastaa.

11.10.2023 Blogi
OAJ selvitti: Vain murto-osa opettajista kokee työtään arvostettavan

Vain joka kymmenes opettaja on täysin sitä mieltä, että hänen ammattitaitoaan ja työtään arvostetaan yhteiskunnassa, selviää OAJ:n kyselystä. Tämän arvostusvajeen paikkaamiseen tarvitaan pitkäjänteistä resurssien vahvistamista, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto sanoo. Hän korostaa OAJ:n merkitystä edessä olevien yhteiskunnallisten muutosten ennakoijana ja laadukkaan koulutusjärjestelmän turvaajana.

26.09.2023 Uutinen
OAJ:n ratkaisuehdotukset: Näin tasa-arvorahoituksella voidaan ehkäistä eriarvoistumista

Tasa-arvorahan avulla voidaan muun muassa ehkäistä syrjäytymistä ja eriarvoistumista. OAJ kokosi ehdotuksensa siitä, miten tässä voitaisiin onnistua.

06.09.2023 Näkemys
Tuen tarvitsijoiden määrä yhä kasvussa – näin asia voitaisiin ratkaista

Yhä useampi peruskoululainen tarvitsee tehostettua tai erityistä tukea – ja moni heistä saa tukea vähemmän kuin tarvitsisi. Ongelman ratkaiseminen vaatii tekoja. OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen listaa blogikirjoituksessaan keinoja, joilla tukivaje saataisiin paikattua. Oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisy maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin, hän muistuttaa.

17.08.2023 Blogi
Opetushallitus selkeytti ohjeitaan oppimisen tuesta – neljä nostoa muutoksista

OAJ:n oikeusasiamiehelle jättämä kantelu tuotti hedelmää. Opetushallitus selkeytti ohjeitaan oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisestä. Ohjeiden toteutus on nyt kuntien ja muiden koulutuksen järjestäjien vastuulla. Myös hallitusohjelman mukaisia lakimuutoksia tarvitaan, jotta jokainen oppija saa jatkossa tarvitsemaansa tukea oppimiseensa.

10.08.2023 Uutinen
Yhteistyöllä uuteen lukuvuoteen

Koulua ja kotia edustavat tahot korostavat yhteistyön merkitystä uuden kouluvuoden alkaessa.

08.08.2023 Uutinen
OAJ: Hallitus horjuttaa työmarkkinoiden tasapainoa, koulutustavoitteet pääosin hyvät

OAJ:n puheenjohtaja pitää hallituksen työelämälainsäädäntöön kaavailemia muutoksia rajuina. Heikennykset osuvat kipeimmin heihin, jotka jo ennestään ovat heikoimmassa asemassa työmarkkinoilla. Hyviä koulutuskirjauksia hallitusohjelmasta löytyy. Erityisen tyytyväinen OAJ on oppimisen tuen uudistamisesta. Pitkän tähtäimen suunnitelma koulutuksen perusrahoituksen vahvistamiseksi jäi uupumaan.

16.06.2023 Tiedote
Voiko opettaja kieltää oppilaan kännykänkäytön peruskoulussa?

Moni näkee mobiililaitteiden luoman ympäristön osasyylliseksi oppimistulosten laskuun. Nuorten keskittymis- ja oppimiskyky on heikentynyt. Kouluissa pohditaan, mitkä ovat koulun ja opettajien valtuudet puuttua oppilaiden kännykänkäyttöön koulupäivien aikana. OAJ:n koulutuspolitiikan johtaja Nina Lahtinen listaa keskeisimmät ohjenuorat, joiden varaan peruskoulut voivat käytäntöjään rakentaa.

20.04.2023 Uutinen
Päättäjillä riittää huolipuhetta peruskoulusta – ratkaisut ovat tekemistä vaille valmiita

Kuka päättää, millaisia päätöksiä ja millaisella arvopohjalla tuleva eduskunta tekee? Tämä on nyt äänestäjien käsissä. Vaalien jälkeen ratkaisun avaimet siirtyvät tulevalle hallitukselle. Käännetäänkö Suomessa koulutuksen rahoitus, oppimistulokset ja koulutustaso oikeaan suuntaan ja tehdäänkö Suomesta tulevaisuudenkestävää kansaa?

28.03.2023 Blogi
OAJ:n jäsenet eivät tee lakonalaista työtä

Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Kiinteistötyönantajat ry:n hallitukset hyväksyivät kiinteistöpalvelualalle työehtosopimusratkaisun 29.3. Lakko ja muut työtaistelutoimet on peruttu.

23.03.2023 Uutinen
”Tuki perille, ei vain paperille” – OAJ ehdottaa oppimisen tukeen radikaalia uudistusta

Oppimisen tuen ongelmat perusopetuksessa ovat viime aikoina puhuttaneet paljon, ja eri puolueet ovat nostaneet tuen uudistamistarvetta esiin vaaliohjelmissaan. OAJ ehdottaa uutta mallia, jossa hallinnollisia päätöksiä ei tehtäisi enää lainkaan tuen portaista vaan siitä, millaista tukea oppilas saa. Oppimisen tuen vahvistamista pidetään OAJ:ssä tärkeimpänä keinona puuttua laskeviin oppimistuloksiin.

14.03.2023 Tiedote
On perusopetuksen vuoro – opettajien huolenaiheet pinnalla vaalikeskusteluissa

Peruskoulu on nyt kaikkien huulilla. Näin pitää ollakin. Tämä oli tavoitteemme, kun viime vuoden keväällä ryhdyimme OAJ:n toimistolla suunnittelemaan, millä asioilla lähdemme kohti seuraavaa eduskuntavaalikautta ja hallitusohjelmaa. Erityisasiantuntija Pauliina Viitamies kertoo, missä perusopetuksen kysymyksissä OAJ pyrkii vaikuttamaan tulevaan hallitusohjelmaan.

07.03.2023 Blogi