• logo
  • logo

Ajankohtaista

Uudistus ilman resursseja

Selvitys opettajien kokemuksista ammatillisen reformin jälkeen. Ammatillisen koulutuksen reformi tuli voimaan 1.1.2018. OAJ yhteistyökumppaneineen selvitti opettajien näkemyksiä ammatillisen koulutuksen reformin jälkeisestä tilasta helmikuussa 2019. Tähän raporttiin on koottu keskeisiä tuloksia myös muista selvityksistä ja kyselyistä siltä osin, kun niissä on käsitelty samoja aihealueita.

17.09.2019 Julkaisu
Opetustunnit ja opettajat palautettava amikseen

Miten ammatillisen koulutuksen uudistus saataisiin kuntoon? Tiivistelmä OAJ:n esityksistä ja poimintoja kyselystä, jossa selvitettiin opettajien kokemuksia vuosi ammatillisen reformin jälkeen.

17.09.2019 Julkaisu
Osallistuminen varhaiskasvatukseen nousi, muttei vielä riittävästi – OAJ: toimia on jatkettava

OECD:n raportti kertoo, että Suomi on hyvällä tiellä varhaiskasvatuksessa. OAJ vaatii, että kokeiluja 5-vuotiaiden maksuttomasta varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta pitää jatkaa.

10.09.2019 Uutinen
Karvi: Johtaminen vaikuttaa varhaiskasvatuksen laatuun – Lisäresursseja tarvitaan

Valtakunnallinen arvio paljastaa, että johtamisella on suuri merkitys varhaiskasvatuksen laatuun. Varhaiskasvatuksen resurssit onkin syytä turvata aiempaa vahvemmin.

06.09.2019 Uutinen
Ilmianna Vuoden opetus – voittajalle 3000 euroa!

Taas on se aika vuodesta, kun OAJ etsii toimivia opetuksen ja kasvatuksen menetelmiä kaikilta koulutusasteilta. Voit ilmoittaa ehdotuksesi Vuoden opetukseksi 4. lokakuuta asti. Kilpailun voittaja palkitaan tammikuussa Educa-messuilla.

06.09.2019 Uutinen
Lasten osallistumismahdollisuudet turvattava

Oikeusministeriö käynnisti alkuvuonna 2019 hankkeen Euroopan neuvoston arviointityökalun pilotoimiseksi Suomessa. Nyt on julkaistu luonnos tilannekuvaukseksi Suomen lasten osallistumisen tilanteesta. 

29.08.2019 Lausunto
Onko koulukeskustelussa mopo karannut käsistä?

Koulu on rikki! Uudet ”opetuksen tavat” tuhoavat oppimisen! ”Huippumodernissa avokonttorikoulussa” ei opita! Opettajat eivät saa enää opettaa! Seuraamalla koulusta käytävää julkista keskustelua voisi päätellä, että likipitäen kaikki on koulussa pielessä. Keskustelu on polarisoitunutta, leimakirveet heiluvat. Onko koulu rikki, vai onko sitä koskeva keskustelu rikki?

28.08.2019 Blogi
Oikeus varhaiskasvatukseen ei yksin riitä – myös laatu turvattava

OAJ on tyytyväinen hallituksen ehdotukseen luopua subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksesta. Samalla järjestö muistuttaa, että työtä varhaiskasvatuksen kehittämiseksi pitää jatkaa. Myös laatu on turvattava.

22.08.2019 Lausunto
Valoisaa lukuvuotta!

Peruskouluissa opintiensä aloitti tämän lukuvuoden alussa 560 000 lasta. Heistä ekaluokalle meni noin 60 000 ja suunnilleen saman verran aloitti esiopetukseen. Ammatillisessa koulutuksessa opiskelee 257 000 nuorta ja vanhempaa opiskelijaa, lukioissa 103 000 opiskelijaa. Ammattikorkeakouluissa osaamistaan kehittää 144 000 nuorta ja aikuista, yliopistoissa 152 000.

08.08.2019 Blogi
Opettajien vinkkejä vanhemmille – näin varmistat hyvän koulunalun lapsellesi

Koulutien alku tai koulun vaihtaminen on aina jännittävä tilanne niin lapselle kuin hänen vanhemmalleen. Tärkeintä koulun alussa on muistaa, että koululla, opettajilla ja vanhemmilla on täsmälleen sama päämäärä: lapsen paras.

05.08.2019 Julkaisu
OAJ vaatii sitovaa opettajamitoitusta ja pikaista oppimisen tuen uudistamista

OAJ:n mukaan nykylainsäädäntö ei turvaa riittävästi koulujen turvallisuutta eikä oppimista edistävää vuorovaikutusta, joten lakiin tarvitaan opettajamitoitus. Lisäksi oppimisen tuki on uudistettava pikaisesti, sillä vain kolme prosenttia OAJ:n kyselyyn vastanneista opettajista kertoi tuen resurssien olevan riittävät. Uusi hallitusohjelma lupaa perusopetukselle paljon, mitä OAJ pitää myönteisenä.

31.07.2019 Tiedote
The Future of the Teaching Profession

Teacher’s profession is one of the most important ones in the world.

24.07.2019 Blogi
Hallitusohjelma lupaa perusopetukselle paljon

Oppimisen tuki pitää laittaa kuntoon, jotta hallituksen tavoitteet perusopetuksen laadun ja tasa-arvon lisäämiseksi voivat toteutua. Lisäksi tarvitaan opetuksen järjestäjiä sitovat laatukriteerit ja opettajarekisteri, OAJ:n erityisasiantuntija Pauliina Viitamies kirjoittaa.

22.07.2019 Blogi
Tutkimukselle tarvitaan lisää aikaa – Pedaforum hakee ratkaisuja

Jotta yliopiston opettaja pystyisi antamaan tutkimukseen perustuvaa opetusta, hänellä pitäisi olla riittävästi aikaa perehtyä tutkimukseen ja tutkia myös itse. Pedaforumissa etsitään keinoja, joilla näistä tavoitteista tehdään totta.

05.06.2019 Uutinen
Koulutuksen uudistustahti kiihtyy

Pian loppuva lukuvuosi on muuttanut koulutusta joka alalla. Monia uudistuksia on käynnistynyt jo ennen kuin edellisiä on saatu valmiiksi, ja isompien uudistusten lisäksi on ollut käynnissä useita valtakunnallisia ja paikallisia kehittämishankkeita.

27.05.2019 Uutinen