• logo

Liittokierros oli sekä tyypillinen että poikkeuksellinen

Sopimusneuvottelut kasvatus-, koulutus- ja tutkimusalalla saatiin maaliin 6. maaliskuuta. Neuvottelukierros oli haastava, mutta kaiken kaikkiaan neuvottelujärjestelmä osoitti jälleen kerran toimivuutensa.

07.03.2018 Blogi
Moni iso asia edistyi kunta-alan neuvotteluissa

Kunta-alan työ- ja virkaehtosopimusneuvottelut saatiin päätökseen torstai-iltana 8. helmikuuta. KT ja pääsopijajärjestöt, niistä yhtenä kolmesta JUKO, neuvottelivat tiiviisti kunta-alan työehtoista viikkojen ajan.

09.02.2018 Blogi
Keskustelu tutkintotodistuksista on unohtanut toisen asteen tutkinnot

Tutkintotodistusten käyttöä korkeakoulujen valinnoissa halutaan vahvistaa. Ammatillisen koulutuksen tutkintoja tai ammatillisessa koulutuksessa suoritettuja opintoja ei julkisessa keskustelussa kuitenkaan ole käsitelty yliopistoon hakeutumisen vaihtoehtona. Lukioreitin korostaminen herättää nyt huolta ammatillisen tutkinnon suorittaneissa ja opiskelijoissa.

02.02.2018 Blogi
Työmarkkinapöydässä kyse julkisen sektorin arvostuksesta – 5 asiaa vaikeuttavat neuvotteluja

Työmarkkinakentässä on vuoden 2010 jälkeen palattu perinteisiin liittokierroksiin. Palkansaajia edustavat neuvottelujärjestöt ja liitot sopivat siis työnantajajärjestöjen kanssa edustamiensa sopimusalojen työ- ja virkaehtosopimuksista. Julkisen sektorin neuvottelupöydässä vaikeuskerrointa lisää viisi tekijää.

09.01.2018 Blogi