Blogi: Toimivat työtilat ovat jokapäiväinen joululahja

19.12.2019 - 07.00 Blogi

Heidi Savolainen ja hänen kollegansa saivat reilu vuosi sitten lahjan, joka ilahduttaa jokaisena työpäivänä. Uudet työtilat rakennettiin heidän toiveidensa mukaisiksi. Hyvä, toimiva, turvallinen ja terveellinen työtila on lahja, josta on iloa jokaisena arkipäivänä, Savolainen toteaa blogikirjoituksessaan.

Lahden ammattikorkeakoulu muutti vuosi sitten Iskun perinteikkääseen huonekalutehtaaseen rakennettuihin uusiin tiloihin.

Vuosia kestäneessä rakennushankkeessa tavoitteena oli saada henkilöstö ja opiskelijat saman katon alle nykyaikaisiin tiloihin. Toiveena oli myös yhteisöllisyyden vahvistuminen.

Tilat käyttäjien näköisiksi

Henkilöstö pääsi osallistumaan uuden kampuksen toteuttamiseen erilaisissa työryhmissä, joissa mietittiin tilojen tarvetta ja myöhemmin niiden sisustamista. Yksiköiden kahvihuoneisiin tuotiin säännöllisesti pohjapiirustuksia, joita kommentoimme aktiivisesti.

Tuntui todella tärkeältä, että saimme kollegoiden kanssa oikeasti vaikuttaa päätöksiin. Pääsimme suunnittelemaan itsellemme lahjaa, joka ilahduttaa joka arkipäivä!

Pääsimme suunnittelemaan itsellemme lahjaa, joka ilahduttaa joka arkipäivä!

Ison ja vuosia kestäneen rakennusurakan eri vaiheissa järjestetyillä kampuskävelyillä laitoimme kypärät päähän ja mielikuvituksen töihin. Tilat olivat vasta käytäviä, ja joka kohdassa voitiin vain kuvitella, että tähän tulee kirjasto ja tuonne sosiaalitilat.

Myös ergonomiaan kiinnitettiin huomiota jo suunnitteluvaiheessa. Pääsimme joukolla testaamaan erilaisia pöytiä ja tuoleja. Käyttäjäkokemusten perusteella valittiin monen vaihtoehdon joukosta mahdollisimman hyvät ja toimivat. Sähköpöydistä jokainen löytää itselleen sopivan korkeuden.

Toimivat työpisteet eri tarpeisiin

Alusta asti oli selvää, että tässä monitoimitilassa ei ole kenelläkään omaa työpistettä vaan jokainen etsii aamulla itselleen sopivan tilan. Haluanko tänään olla rauhassa ja kirjoittaa keskittymistä vaativaa tekstiä tai korjata kokeita? Vai menenkö tänään tilaan, jossa voin työn lomassa myös hieman jutella työkavereiden kanssa?

Tämä aluksi aika haastavaltakin tuntunut tapa on nyt jo ihan tuttua ja tavallista. Ja vaikka periaatteena oli, että työpistettä vaihdetaan päivittäin, on käytäntö osoittautunut toiseksi.

Ihmisillä on lupa olla ihmisiä.

Ihmiset haluavat työskennellä samalla työpisteellä tai ainakin samassa työtilassa päivästä toiseen. Ihminen vain toimii niin. Uusissa tiloissa sekin onneksi onnistuu; ihmisillä on lupa olla ihmisiä.

Kehitettävääkin jäi

Yllätyksiäkin on ollut. Kaikkea ei osattu ottaa huomioon suunnittelussa.
Isoon kampukseen ”katoaa” aika helposti, eikä työkavereita näe yhtä usein kuin aiemmin. Se on haaste yhteisöllisyydelle.

Myös oikeankokoisista luokkatiloista on välillä pulaa. Opiskelijoiden ohjaukseen tarvittavia pieniä tiloja on liian vähän, ja äänieristyksessä on toivomisen varaa. Ilmastoinnit ja lämpötilat luokkatiloissa ovat vaatineet paljon säätöä.

Pulmat ratkeavat jatkossakin yhteistyöllä

Uskon, että yhteistyöllä ja meidän tiloja käyttävien kokemuksia kuuntelemalla löydetään hyvät ratkaisut myös niihin asioihin, joita ei vielä rakennusvaiheessa osattu huomioida. Ja jokainen hyvä ratkaisu on kuin uusi pieni joululahja, joka parantaa viihtyvyyttä ja auttaa henkilöstöä tekemään työnsä hyvin.

Jokainen hyvä ratkaisu on kuin uusi pieni joululahja, joka parantaa viihtyvyyttä ja auttaa henkilöstöä tekemään työnsä hyvin.

Kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa tarkoituksena on oppia ja opettaa. Siksi jo uusien rakennusten suunnittelussa kannattaa kuulla ja huomioida tilojen käyttäjien tarpeet. Myös se on tapa edistää oppimista ja sijoittaa tulevaisuuteen. OAJ on koonnut 20 kohdan listan asioista, jotka kannattaa huomioida jo rakennusten suunnitteluvaiheessa.

Hyvä, toimiva, turvallinen ja terveellinen työtila on lahja, josta on iloa jokaisena arkipäivänä.

Heidi Savolainen

Lehtori, työsuojeluvaltuutettu ja
OAJ:n työhyvinvointityöryhmän jäsen

Työhyvinvoinnin lukuvuosi

OAJ tarjoaa työkaluja työssäjaksamiseen läpi lukuvuoden. Koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden ongelmiin vastataan kuukausittain vaihtuvin teemoin. Tutustu vinkkeihin ja hyvinvointietuihin!

Työhyvinvointivuosi