• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Hei opettaja ja esimies: Sinä riität!

31.10.2019 - 12.42 Blogi
Kuvituskuva

Kuinka opettaja oppisi tyytymään siihen, että tekee työnsä riittävän hyvin? Entä miten rehtori tai muu alan esimies selviytyy erilaisten työtehtävien ja odotusten ristitulessa, kun samalla pitäisi sammuttaa tulipaloja? OAJ:n työhyvinvointityöryhmän Marja Hänninen-Helin ja Markku Tikkanen tuovat blogitekstissään näkökulmaa opettajien ja esimiesten jaksamiseen.

Koulutyöstä on tullut sekametelisoppaa, jolle tyypillisiä lajiominaisuuksia ovat aikavarkaus, ennakoimattomuus ja turvattomuus. Miten työajan voisi saada riittämään? kysyy moni opettaja.

Entä miten esimiehen aika riittää, kun hallinnollisten asioiden vyöryessä päälle pitäisi hoitaa myös pedagoginen johtaminen?

Riittämättömyyden tunne puskee helposti päälle etenkin, jos esimies on mukana kaupungin tai kunnan kehittämishankkeissa ja erilaisissa työryhmissä. Niissäkin tarvitaan rehtorin ammattitaitoa ja asiantuntemusta, ja siksi nekin on syytä laskea rehtorin tehtäviin.

Koulutyöstä on tullut sekametelisoppaa, jolle tyypillisiä lajiominaisuuksia ovat aikavarkaus, ennakoimattomuus ja turvattomuus.

Tarvitaan kelloa ja uskallusta

Sekä opettajalle että esimiehille paras apuväline on kello. Kellon kaveriksi tarvitaan uskallusta rajata omaa ajankäyttöään.

Jos päivä on pitkällä, on osattava kieltäytyä ajattelemasta koulutyötä. Yhteistyötä kotienkaan kanssa ei pidä hoitaa ympäri vuorokauden. On uskallettava varata itselleen omaa, mielekästä aikaa!

On uskallettava varata itselleen omaa, mielekästä aikaa!

Jos lenkkeilet työkaverin kanssa ja puhut koko ajan oppilaista ja työpaikasta, ei aivosi saa työstä hetken lepoa. Aivot tarvitsevat taantumusta, jotta ne voivat palautua vireystilaan.

Opettajan työhön erottamattomasti kuuluvan vapauden kääntöpuolena on se, että jos itse ei aseta rajoja tekemänsä työn määrälle, sitä ei väkisin tee kukaan muukaan. Ja uskokaa pois, opettajan työn voi aina tehdä paremmin ja paremmin. Siksi on tärkeää olla itselleen armollinen.

Mikä sinulle riittää? Riittäisikö kasin suoritus? Olisiko hyvän ammattilaisen merkki se, että hyvän ja huonon päivän välillä ei ole suurta eroa?

Armollisuutta myös esimiehille!

Myös esimiehen on tärkeää olla itselleen armollinen. Kaikkeen ei pysty, ja rimaa voi välillä laskea. Esimies uupuu varmasti, ellei hän osaa johtaa itseään ja huomioida riittävää päivittäistä palautumista.

Myös esimiehen on tärkeää olla itselleen armollinen.

Esimiehen työhön kuuluvat oleellisena osana äkilliset tilanteet, jotka monesti kävelevät aamulla jo työpaikan ovella vastaan. Suunniteltu työpäivä muuttuu hetkessä tulipalojen sammuttamiseksi, ja muut tehtävät jäävät rästiin odottamaan rauhallisempaa hetkeä.

Ei ole tavatonta, että hankalissa oppilastapauksissa tai vaikkapa kiinteistöön liittyvä ilkivallan setvimisessä kuluu useita päiviä. Tällöin kysytään johtamisresurssia ja sitä, että työaikaa seurataan ja ylityöt korvataan.

Meillä Jyväskylässä on hyvä järjestelmä työajan seurannassa. Me esimiehet tiedämme, että jos työt vaativat toisinaan aikaa enemmän, kuin sitä olisi, niin ajan saa oikeasti ottaa myöhemmin vapaana.

Hyvä työyhteisö kantaa

Olennaista niin opettajan kuin esimiehen hyvinvoinnille on oma työyhteisö. Kun vuorovaikutus toimii ja toimintakulttuuri on toisista välittävää, jokainen saa esimerkiksi palautetta myös omalta tiimiltään eikä se jää pelkästään esimiehen varaan.

Tällöin esimies voi luottaa siihen, että asiat tapahtuvat ja henkilöstö voi hyvin. Tai ellei voi hyvin, heillä on mahdollisuus tulla kuulluksi ja tuoda haasteita tiedoksi.

Vinkit opettajalle: Rajaa työtäsi, laske rimaa ja jaa taakkaa

  • Yhteissuunnitteluaikaa on vain rajattu määrä. Sen kertymistä voi seurata esimerkiksi Vipu-sovelluksen avulla.
  • Opetuksen suunnitteluun käytettävää aikaa opettajan pitää osata rajata itse, jotta hän ei pala loppuun. Siksi esimerkiksi projektien kohdalla kannattaa joskus madaltaa rimaa. Se riittää oikein hyvin, että noudattaa opetussuunnitelmaa.
  • Erityisopettaja voi tehdä muistioita palaverien aikana. Kaikkea ei millään voi tehdä työpäivän jälkeen.
  • Asiakirjojen täyttämiseen on hyvä opetella ”minimi”. Ei pitkiä selityksiä.
  • Kodin ja koulun yhteistyön laajuus vaihtelee vuosittain, oppilasaineksesta riippuen. Wilman käyttöön selkeä ohjeistus: ei yöllä, eikä pitkiä viestejä.
  • Mikäli jonain vuonna yhteistyö kotien kanssa on erityisen haastavaa ja aikaavievää, ota mukaan esimies ja erityisopettaja. He voivat jakaa taakkaasi.
  • Pidä huoli harrastuksista, ruoasta ja unesta. Yksinkertaisia asioita, mutta jos niistä luistaa, sillä voi olla kohtalokkaita seurauksia.

Vinkit työyhteisön rakentamiseen

  • Kohtaamista kummasti helpottaa, jos hymyilet työkaverillesi ja olet kiinnostunut toisen kuulumisista osoittamalla eleillä ja ilmeillä, että kuuntelet.
  • Myös pienet asiat ratkaisevat – esimerkiksi se, että pitää toiselle ovea auki ja kommentoi muiden julkaisuja sosiaalisessa mediassa ystävällisesti.
  • Jos puhut toisesta ihmisestä selän takana, puhu hyvää. Laita positiivisia juoruja liikkeelle!
  • Jos jokin tehtävä on vaatinut sinulta erityistä sinnikkyyttä, kerro muillekin, miltä onnistuminen lopulta tuntuu.
     
Marja Hänninen-Helin

OAJ:n työhyvinvointityöryhmän puheenjohtaja
Rehtori, Jyväskylä

Markku Tikkanen

OAJ:n työhyvinvointityöryhmän jäsen
Pääluottamusmies, työsuojeluvaltuutettu
luokanopettaja, Karkkila

Työhyvinvoinnin lukuvuosi

OAJ tarjoaa työkaluja työssäjaksamiseen läpi lukuvuoden. Koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden ongelmiin vastataan kuukausittain vaihtuvin teemoin. Tutustu vinkkeihin ja hyvinvointietuihin!

Työhyvinvointivuosi