• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Hyvä johtaminen on avain työhyvinvointiin

30.01.2020 - 08.00 Blogi
Kuvituskuva

Johtaminen on tärkeä asia jokaisella työpaikalla – päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa ihan siinä missä yritysmaailmassakin. Jokainen opetusalan esimies on paljon vartijana. Siksi myös heidän työhyvinvointiinsa on tärkeää satsata, OAJ:n työhyvinvointityöryhmän varapuheenjohtaja Sirkka Saarikoski kirjoittaa.

Jokainen opettaja ja muu opetusalan ammattilainen ansaitsee työnsä ja työhyvinvointinsa tueksi laadukasta johtamista. Tarve hyvälle johtamiselle korostuu, kun työ on muutoksessa. Muutokset nimittäin tietävät aina haasteita niin johtajille kuin alaisille.

Opetusalalla muutos tuntuu olevan nykyään pysyvä olotila. Onnistuneen muutoksen ja laadukkaan opetuksen avain onkin henkilöstölähtöisessä johtamisessa.

Esimiesten ja työntekijöiden kannattaa yhdessä kehittää työtä. Esimiehen rooli on muuttunut ylimmästä auktoriteetista yhteisen toiminnan vetäjäksi. Asiansa osaava esimies motivoi ja tukee jokaista matkalla kohti yhteistä päämäärää.

Tämä vaatii molemminpuolista luottamusta. Esimiehen pitää uskoa siihen, että alaiset osaavat työnsä. Ja työntekijöiden pitää luottaa omaan osaamiseensa ja omiin kykyihinsä.

Hyvä johtaminen lisää hyvinvointia

OAJ:n työolobarometrien tulokset ovat osoittaneet, että hyvä johtaminen näkyy työyhteisön hyvinvoinnissa. Terveydenhoitajana ja sairaanhoidon opettajana sekä työsuojeluvaltuutettuna tiedän erittäin hyvin, mitä työhyvinvointi merkitsee henkilöstön terveydelle.

Miten päiväkoteihin, kouluihin ja oppilaitoksiin sitten saataisiin lisää hyvää johtamista?

Olennaista on, että esimiehellä on aikaa tehdä työnsä hyvin ja että hän saa riittävästi koulutusta johtamisosaamisensa tueksi. Valitettavasti OAJ:n työolobarometri osoittaa, että esimiesten työajan riittävyydessä on isoja ongelmia. Nämä ongelmat pitää ratkaista.

Ja jotta esimies voi onnistua työssään ja vankistamaan sitä kautta koko työyhteisön hyvinvointia, hän tarvitsee johtamiselle tietysti paljon tukea myös työyhteisöltä.

Myös hyvinvointia pitää johtaa

Myös työhyvinvointia pitää ja kannattaa johtaa. Hyvinvointiin ei ole yhtä reseptiä. Joka työpaikalla kannattaa koko työyhteisön kanssa keskustella ja pohtia, mitä juuri meillä tarvitaan, jotta työhyvinvointi lisääntyy.

On jokaisen opetusalalla työskentelevän etu, että saamme lisää mahdollistavaa johtamista. Sitä, että esimies ei kiusaa, uhkaile, vaienna tai toimi muuten epäasiallisesti ketään kohtaan vaan tukee työyhteisön ja jokaisen työntekijän onnistumista heidän työssään.

Helppoa hyvä johtaminen ja esimiestyö ei tosiaankaan ole, mutta sitäkin tärkeämpää. Voimia jokaisen päiväkodin, koulun ja oppilaitoksen esimiehelle! Pitäkää hyvinvoinnistanne kiinni, koska te olette avainasemassa koko työyhteisön hyvinvoinnin kannalta.

Sirkka Saarikoski

OAJ:n työhyvinvointityöryhmän varapuheenjohtaja
Työsuojeluvaltuutettu

Työhyvinvoinnin lukuvuosi 2019–2020

• Lukuvuonna 2019–2020 OAJ:n viestintäkanavissa nostetaan esiin erilaisia työhyvinvointiin vaikuttavia teemoja ja tarjotaan konkreettisia välineitä ja jäsenetuja hyvinvoinnin tueksi.
  • Verkkosivujen juttusarjassa haastatellaan asiantuntijoita, jotka kommentoivat teemoja ja antavat konkreettisia eväitä työhyvinvoinnin lisäämiseksi.
  • Seuraa OAJ:tä Facebookissa ja tutustu lukuvuoden varrella kasvavaan työhyvinvointipakettiin!

Työhyvinvoinnin lukuvuosi