• logo
  • logo

Korona lisäsi talkootyötä – Näitä kahta asiaa moni ei tiedä opettajien työstä

24.04.2020 - 08.00 Blogi
Kuvituskuva

Etäopetukseen siirtyminen on sujunut tilanteeseen nähden uskomattoman hyvin, mutta hinta on kova: opettajien työmäärä on lisääntynyt valtavasti. Mistä tämä johtuu? OAJ:n erityisasiantuntija Tuomo Laakso avaa syitä blogikirjoituksessaan.

Opettajien työmäärä on poikkeusjärjestelyjen aikana lisääntynyt valtavasti, kertoo OAJ:n kysely. Kyselyyn vastasi yli 5 500 opettajaa eri koulutusasteilta.
 
Perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa työhön kuluva aika on kyselyn perusteella lisääntynyt eniten. Peräti 95 prosenttia opettajista kertoi työhön kuluvan ajan lisääntyneen, 75 prosenttia kertoi sen lisääntyneen paljon.
 
Opettajia tulos ei varmasti yllätä. Muille avaan nyt pari perusasiaa opettajien työstä – ja talkootyöstä.

1. Opettajan työ on kohtaamista – ja se muuttui kertarysäyksellä

Suuri osa normaalista opetuksesta koulutusasteeseen katsomatta on vuorovaikutusta ja keskustelua. Se on spontaania kommentointia ja tilanteeseen reagointia, rakentavaa palautetta sekä oppijoiden kohtaamista tunnetasolla. Kaikki tämä on opettajan ammattitaidon ydintä, jossa Suomen korkeasti koulutetut opettajat ovat huippuja.
 
Kohtaamisen ja vuorovaikutuksen muuttaminen verkkovälitteiseksi on paljon haastavampaa kuin esimerkiksi pelkän kirjoitustehtävän antaminen ja palauttaminen. Poikkeustilanteen opetuksesta puhuttaessa pitää siis ymmärtää, että opettajilta on vaadittu ratkaisuja kahteen pulmaan:
 
a) Kuinka järjestän verkossa tehtävien ja töiden antamisen ja niiden tekemisen?
b) Kuinka toteutan verkossa opetuksen ja siihen kuuluvan vuorovaikutuksen?
 
Kaikilla koulutusasteilla opettajat ovat poikkeusoloissa joutuneet suunnittelemaan pedagogiikan uusiksi ja etäopetukseen soveltuvaksi. OAJ:n kyselyn mukaan juuri opetusmenetelmien suunnittelu uusiksi on kuormittanut paljon.

Kaikilla koulutusasteilla opettajat ovat poikkeusoloissa joutuneet suunnittelemaan pedagogiikan uusiksi ja etäopetukseen soveltuvaksi.

Päivät ovat venyneet todella pitkiksi, koska opetus on pääsääntöisesti toteutettu normaalin työjärjestyksen ja aikataulun mukaan, mutta kaikki sen ympärillä on muuttunut. Varsinkin lukiokoulutuksessa opetusryhmät ovat järisyttävän suuria, eikä monella opettajalla ole paljoa aiempaa kokemusta etäopetuksesta.

 

2. Palkkaa ei makseta kohtaamisista, vaan oppitunneista

Moni opetusalan ulkopuolella ei tiedä, että poikkeusjärjestelyjen myötä lisääntynyt työ tehdään käytännössä talkootyönä. Syy on se, että valtaosalla opettajista palkanmaksu perustuu pidettyjen oppituntien määrään, vaikka opettajalla on tietenkin valtavasti tehtävää myös ennen oppituntia ja sen jälkeen.

Sama ongelma on opettajia vastassa myös muissa työaikamalleissa: työtehtävien tekemiseen ennalta suunniteltu työaika ei riitä, kun arki ja työnteko ovat menneet uusiksi.

Opettajan työ ei siis lopu poikkeusoloissakaan siihen, kun lukujärjestyksen viimeinen tunti on pidetty. Kaikki työ opetuksen suunnittelusta ja arvioinnista yhteydenpitoon ja muuhun opetuksen jälkityöhön hoidetaan kiinteällä korvauksella riippumatta esimerkiksi siitä, kuinka monta opetettavaa opettajalla on vastuullaan.

Opettajan työ ei lopu poikkeusoloissakaan siihen, kun lukujärjestyksen viimeinen tunti on pidetty.


Armollisuutta arvioinnissa sekä opettajalle että oppijalle

Nyt on aika olla armollinen. Sekä opettajan itselleen että opettajan oppijalle ja tietysti oppijan itselleen. Tehdään parhaamme, mutta varmistetaan, että uupumus ei iske.

Uupumisriski on todellinen, koska kuten kasvatustieteen professori Katariina Salmela-Aro on todennut, Uupumus syntyy vaatimusten ja voimavarojen epäsuhdasta, ja nyt vaatimuksia todellakin piisaa heille, jotka jo ennestään ovat olleet kovilla.

Mistä eväitä armollisuuteen? Hyviä vinkkejä saat esimerkiksi tästä blogikirjoituksesta.

Tuomo Laakso

Erityisasiantuntija

Koronavirus: Ohjeita ja tietoa poikkeusoloista

  • OAJ kokoaa verkkosivuilleen vastauksia jäsenten koronavirusta koskeviin kysymyksiin. Tutustu: oaj.fi/koronavirus
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö viestii koronaviruksesta ja siihen varautumisesta täällä.
  • Opetushallitus julkaisee verkossa ohjeita ja tukimateriaalia opettajille sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjille. Tutustu täällä!
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos seuraa koronavirustilannetta ja vastaa kysymyksiin. Tutustu THL:n tilannekuvaan ja usein kysyttyihin kysymyksiin!
  • Työterveyslaitos ohjeistaa työpaikkoja koronavirusepidemian ehkäisemisestä. Tutustu ohjeisiin!
Jaa