Solidaarisuuden esiinmarssi

03.03.2020 - 14.21 Blogi

Koulutustilaisuuden jälkeen jäsen tuli kiittämään minua siitä, että käytin puheessani sanaa solidaarisuus. Sitä käytetään hänen mukaansa liian vähän nykyisin. Sanalla oli pitkään poliittinen painolasti, jota ei ole onneksi sälytetty minulle, 70-luvun lopun lapselle.

Ammattiyhdistysliike on rakennettu solidaarisuuden pohjalle. Ajatusmaailma tarkoittaa yhteisvastuullisuutta, yhteenkuuluvuuden tunnetta ja myötämielisyyttä kanssaihmisiä kohtaan. Joukkovoimalla voimme ajaa heikoimmassa asemassa olevien palkkauksen ja työolosuhteiden parantamista.

Ammattiyhdistysliike on rakennettu solidaarisuuden pohjalle.

Solidaarisuuteen kuuluu myös vahvasti ajatus siitä, että ne, joilla menee parhaiten, ovat valmiita tinkimään omista vaatimuksistaan parantaakseen heikoimmassa asemassa olevien neuvotteluasetelmia.

Toivon ja tiedän, että meiltä löytyy tätä yhteenkuuluvuutta tämän kevään ponnistuksissa. Myös solidaarisuus-termiä pitää ammattijärjestötoiminnassa uskaltaa käyttää rohkeasti.

Opettajat barrikadeilla

Tapaan työssäni eri ammattiliittojen edustajia. Kun kerron heille innostuneena opettajien lakoista ja lakonuhista, saan takaisin huvittuneita ja aavistuksen verran sääliviä katseita. Aika harvassa järjestössä muistellaan niitä hetkiä, jolloin oltiin lähellä lakkoa.

Meidän 40-vuotiseen historiaamme kuuluu vain yksi suuri lakko vuodelta 1984 ja yhden päivän ”kertausharjoitus” 300 jäsenen kanssa Helsingin yliopistossa keväällä 2018. Muita järjestöllisiä toimia kuten ylityö- ja vuoronvaihtokieltoja on toki käytetty useammin.

Kerron aina näille muiden liittojen edustajille, että opettajat haluavat saavuttaa sopimukset neuvotellen. Meidät tunnetaan neuvottelupöydissä saatujen onnistumisten kautta.

Meidät tunnetaan neuvottelupöydissä saatujen onnistumisten kautta.

Eräs kuntapuolen neuvottelujärjestelmän hyvin tunteva kansanedustaja totesikin, että opettajien kanssa on kaikkein hankalin neuvotella, koska he tekevät kaikesta niin tarkat muistiinpanot ja tulkintaohjeet. Opettajat kun ovat työnsä puolesta taitavia sanojen kanssa. Jokainen sopimukseen laitettu sana tai lause on harkittu tarkkaan, sillä niillä vaikutetaan tuhansien ihmisten työsuhteisiin.

Jos kutsumme sinut työtaisteluun tekstiviestein ja sähköpostein,

silloin on kyllä tosi kyseessä. Mahdollisia järjestöllisiä toimia työtaistelutilanteessa on useita, ja lakko on niistä vahvin. OAJ tai JUKO eivät anna lakkovaroitusta heppoisin perustein. Mutta silloin kun perusteet ovat kasassa, tarvitsemme jokaisen jäsenemme mukaan työtaisteluun luomaan painetta neuvottelupöytään. Lakko on järjestömme voimakkain keino vauhdittaa neuvotteluja.

Silloin kun perusteet ovat kasassa, tarvitsemme jokaisen jäsenemme mukaan työtaisteluun luomaan painetta neuvottelupöytään.

Lakkovaroitus itsessään tarkoittaa automaattisesti sovitteluprosessin aloittamista valtakunnansovittelijan toimiston kanssa. Sovitteluun on laissa määritelty omat määräajat, jotta sopu voidaan saada aikaan ennen lakon alkamista. Tämä aika on vähintään kaksi viikkoa. Silloin neuvotellaan tarvittaessa aina yötä myöten.

Jos saat meiltä viestejä, että työsi on lakon piirissä, seuraa tarkkaan järjestön ja oman yhdistyksesi viestintää. Sinun on hyvä muistaa, että OAJ ottaa kaiken vastuun työtaistelusta. OAJ:n jäsenenä sinulla on oikeus osallistua lakkoon, eikä se saa vaikuttaa esimerkiksi työsuhteeseesi.

Toivomme, että osallistut yhdistyksesi järjestämiin tilaisuuksiin ja mielenilmauksiin. Työtaistelut käydään nykyisin myös somen puolella. On todella tärkeää, että olet mukana jakamassa OAJ:n viestiä omille seuraajillesi. Varmista myös, että yhteystietosi ovat jäsenrekisterissämme oikein, jotta tavoitamme sinut mahdollisen työtaistelun aikana.

Muiden lakkolaisten töitä ei tehdä

Lakon ohella voi kevään aikana tulla tarvetta myös muille järjestöllisille toimille. On hyvä muistaa, että OAJ:n jäsenet eivät tee lakonalaista työtä muiden liittojen työtaistelujen aikana. Jäseniemme tehtäviin eivät kuulu esimerkiksi ruokahuollon pyörittäminen kouluissa tai varhaiskasvatusyksiköissä. Samalla tavalla muiden ammattiliittojen jäseniltä odotetaan solidaarisuutta meitä kohtaan.

Taloutesi on onneksi turvattu mahdollisen työtaistelun aikana. OAJ maksaa sinulle 120 euron suuruista lakkoavustusta jokaiselta päivältä, jolta olet lakon vuoksi menettänyt palkan.

Toivottavasti lakkoon määräävää tekstiviestiä ei tarvitse kenellekään lähettää. Mutta jos viesti kilahtaa, voin vannoa, että taistelemme koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan oikeudenmukaisten työehtojen puolesta voimakkaammin kuin koskaan aiemmin.

Kaj Raiskio
yhden päivän työtaistelun veteraani
järjestöasiamies
OAJ:n järjestöyksikkö

Lue lisää OAJ:n jäsenten virka- ja työehtosopimuksista

• Mietityttääkö joku sopimusasia? Lisätietoja sopimusten sisällöistä löydät Työelämäoppaasta. Voit myös olla yhteydessä oman työpaikkasi luottamusmieheen.
  • OAJ neuvottelee-sivuilta löydät tuoreimmat uutiset sopimusneuvotteluista sekä usein kysyttyjä kysymyksiä.
  • OAJ:n jäsenillä on yhdeksän virka- ja työehtosopimusta. Löydät sopimukset Työelämäoppaasta.
  • Somessa käytössä on aihetunniste #oajneuvottelee

Harkitsetko jäsenyyttä? Lue lisää jäsenyyden eduista ja liity!

Kaj Raiskio