Sopimukset valmiina – mitä sitten tehtäisiin?

16.09.2020 - 09.00 Blogi

Vaikka sopimukset saatiin pitkän ja vaikean neuvottelukierroksen jälkeen neuvoteltua, työ ei lopu siihen. Kaikesta ei neuvottelujen kuluessa päästä yhteisymmärrykseen, joten yhteisiä näkemyksiä haetaan työryhmistä, jotka käynnistyvät syyskuun aikana, kirjoittaa OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos.

OAJ:n jäsenkuntaa koskevat virka- ja työehtosopimukset saatiin maaliin pitkien ja uuvuttavien neuvottelujen jälkeen kesäkuun 17. päivänä. Valtion, yksityisen opetusalan ja yliopistojen sopimukset valmistuivat määräajassa maaliskuun loppuun mennessä. Kunta-ala taas liki kaksi kuukautta myöhässä, sillä niissä neuvottelut muodostuivat ennalta arvaamattoman vaikeiksi. Ratkaisua yritettiin hakea valtakunnan sovittelijan toimesta, osa järjestöistä hylkäsi kuitenkin ratkaisuesityksen.

Kesken kiivaimpien neuvottelujen porhalsi korona paikalle. Sen jälkeen siirryttiin käyttämään etäyhteyksiä. Haastavaa, mutta loppujen lopuksi varsin toimivaa.

Tavoitteet kirkkaana mielessä alusta alkaen

OAJ:lla oli neuvotteluihin lähtiessä neljä kärkitavoitetta: varkaiskasvatuksen opettajien sopimusmääräysten siirto kunnan yleisestä virka- ja työehtosopimuksesta opetusalan sopimukseen, kikyn poisto, vähintään yleisen linjan mukaiset palkankorotukset sekä ammatillisen vuosityöajan kehittäminen. Toki näiden lisäksi oli valmisteltu eri opettajaryhmiä koskevia yksityiskohtaisia muita tavoitteita.

Tällä kierroksella onnistuimme saavuttamaan asetetut tavoitteet varsin hyvin. Erityisesti on nostettava esiin varhaiskasvatuksen opettajien sopimusalasiirto. Ensi syksystä alkaen myös näiden opettajien palvelussuhteen ehdoista sovitaan opetusalan sopimuksella. Tämä on ollut järjestömme tavoitteena jo parikymmentä vuotta.

Uusia sopimuksia on sovellettava oikein

Uudet sopimukset ovat nyt olleet voimassa jo jonkin aikaa. Työ ei kuitenkaan lopu neuvottelutulosten saavuttamiseen. Välittömästi valmistumisen jälkeen alkoivat sopimusten noudattamista valvovien luottamusmiesten koulutukset eri sopimusaloilla ja ne jatkuvat aina ensi kevääseen saakka. Uudet sopimusmääräykset herättävät myös aina jäsenten kysymyksiä ja siksi niihin liittyvä neuvonta ja ohjaus on keskeinen paikallis- ja keskustason tehtävä. Oma luottamusmies on kuitenkin aina paras apu.

Neuvottelutoiminta ei pääty neuvottelutulokseen

Kaikesta ei neuvottelujen kuluessa päästä yhteiseen näkemykseen. Käytettävissä ei ehkä ole riittävästi palkankorotusvaraa. Aika ei ehkä riitä ratkaisun saavuttamiseen johtuen asian monimutkaisuudesta tai näkemykset vain yksinkertaisesti poikkeavat liikaa toisistaan, eikä yhteistä säveltä löydy. Siksi lähes aina sopimuksia tehtäessä sovitaan useista työryhmistä, joiden tehtävänä on hakea yhteisiä näkemyksiä erimielisiin tai erityistä kehittämistä vaativiin asioihin seuraavaa neuvottelukierrosta varten. Neuvottelutoiminta ei siis keskeydy, vaan jatkuu koko sopimuskauden ajan.

Esimerkkeinä nyt sovituista ryhmistä ovat tuntiopettajatyöryhmä, uusi lukiolaki ja siksi mahdollisesti tarvittavat sopimusmuutokset sekä vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen opettajien sopimusmääräysten kehittäminen. Toki on täysin mahdollista, että tarve yksittäisen työryhmän perustamiseen syntyy sopimuskauden aikana johtuen vaikkapa lakimuutoksesta. Nyt sovittujen työryhmien työt käynnistyvät syyskuun kuluessa.

Kohti seuraavaa kierrosta

Nykyisten sopimusten kestoksi sovittiin 23 kuukautta, yksityisellä opetusalalla ja yliopistoissa 24 kuukautta. Aikajänne saattaa vaikuttaa pitkältä, mutta seuraavaa sopimusta koskevien tavoitteiden valmistelu alkaa jo kuluvan syksyn aikana.

Varmaa on, etteivät seuraavan kierroksen neuvottelut tule muodostumaan yhtään sen helpommiksi kuin juuri päättyneen. Siitä huolehtivat ainakin korona ja koulutuksen järjestäjien jo nyt heikoksi muodostunut taloudellinen tilanne.

Petri Lindroos

OAJ:n neuvottelujohtaja

Twitterissä @LindroosPetri

Lue lisää OAJ:n jäsenten virka- ja työehtosopimuksista

• Mietityttääkö joku sopimusasia? Lisätietoja sopimusten sisällöistä löydät Työelämäoppaasta. Voit myös olla yhteydessä oman työpaikkasi luottamusmieheen.
  • OAJ neuvottelee-sivuilta löydät tuoreimmat uutiset sopimusneuvotteluista sekä usein kysyttyjä kysymyksiä.
  • OAJ:n jäsenillä on yhdeksän virka- ja työehtosopimusta. Löydät sopimukset Työelämäoppaasta.
  • Somessa käytössä on aihetunniste #oajneuvottelee

Harkitsetko jäsenyyttä? Lue lisää jäsenyyden eduista ja liity!