• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Kunnan opettajien sopimukset päättyvät helmikuun lopussa

18.01.2022 - 10.00 Blogi
Kuvituskuva

Voi kuulostaa dramaattiselta, kun totean, että neuvottelujärjestö JUKO irtisanoi OAJ:n jäseniä koskevat työ- ja virkaehtosopimukset. Kyseessä on kuitenkin normaali toimenpide, joka toteutetaan aina sopimuskauden lähestyessä loppuaan. Sopimusten irtisanomisella varmistetaan sopimusten päättyminen ja neuvottelujen alkaminen.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että neuvottelut alkavat vasta nyt, vaan neuvotteluja on käyty koko ajan niin sanotun jatkuvan neuvottelun periaatteella. Tulevaa sopimusta on pohjustettu työryhmätyöskentelyissä, jotka on aloitettu heti edellisen sopimuksen valmistuttua.

Peruskoulun ja lukioiden opettajien palvelussuhteen ehtojen parantamisesta on neuvoteltu palkkausjärjestelmä-, tuntiopettaja- ja lukiotyöryhmissä. Työryhmätyöskentely on edennyt hyvässä hengessä ja nyt onkin aika sovittaa työryhmien työn tuloksia tuleviin sopimusteksteihin.

Tavoittelemme luonnollisesti niin hyviä kirjauksia sopimusteksteihin kuin vain on mahdollista. Kaikkia peruskoulun ja lukioiden opettajien sopimuksissa olevia ongelmakohtia emme varmasti pysty ratkaisemaan kerralla. Niin suuria korotuksia kuntien palkkapottiin ei ole luvassa, että kaikki epäoikeudenmukaisiltakin tuntuvat sopimuskohdat saataisiin heti kuntoon.

Opettajista koostuva Opetusalan ammattijärjestön hallitus onkin priorisoinut ne asiat, joista me neuvottelijat käymme Kunta- ja hyvinvointityönantajan KT:n edustajien kanssa keskusteluja ja pyrimme saamaan nykyistä parempia sopimuskirjauksia. Hallitus sitten arvioi onnistumistamme joko hyväksymällä tai hylkäämällä aikaansaamamme neuvottelutulokset.

Kristallipalloa en omista, josta voisin katsoa kuinka tulee käymään, mutta molemmat osapuolet ovat arvioineet tulevaa neuvottelukierrosta melkoisen vaikeaksi, joten ei olisi mikään ihme, vaikka neuvottelut venyisivät lähemmäs kesää. Toivon kuitenkin, että asiat sujuisivat jouhevasti ja sopimus syntyisi ennen entisen päättymistä, mutta sopimusten hyväksymiseen vaikuttaa kovin monet tekijät, jotka kaikki eivät ole käsissämme.

Aleksi Tervamaa

OAJ:n erityisasiantuntija
Twitter: @ATervamaa

Lue lisää OAJ:n jäsenten virka- ja työehtosopimuksista

• Mietityttääkö joku sopimusasia? Lisätietoja sopimusten sisällöistä löydät Työelämäoppaasta. Voit myös olla yhteydessä oman työpaikkasi luottamusmieheen.
  • OAJ neuvottelee-sivuilta löydät tuoreimmat uutiset sopimusneuvotteluista sekä usein kysyttyjä kysymyksiä.
  • OAJ:n jäsenillä on yhdeksän virka- ja työehtosopimusta. Löydät sopimukset Työelämäoppaasta.
  • Somessa käytössä on aihetunniste #oajneuvottelee

Harkitsetko jäsenyyttä? Lue lisää jäsenyyden eduista ja liity!

Aleksi Tervamaa