• Opettaja-lehti logo

Yhteistyöllä eteenpäin

21.05.2018 - 00.00 Blogi
Kuvituskuva

OAJ:n valtuusto valitsi minut 17.5. uudelle nelivuotiskaudelle järjestön puheenjohtajana. Olen etuoikeutettu saadessani tehdä työtä tällaisten asioiden puolesta ja tällaisessa järjestössä.

Minulta on usein, syystä tai toisesta etenkin viime aikoina, kysytty mikä saa minut innostumaan niin vahvasti työssäni ja työstäni OAJ:ssä. Siihen on aina sama vastaus.

Syynä on usko tämän oman toimialamme, koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen, merkityksellisyyteen. Uskon täydestä sydämestäni siihen, että koulutus, kasvatus ja tutkimus ovat yhteiskunnan merkityksellisintä toimintaa tulevaisuuden luomisessa. Siinä työssä olen koko elämäni halunnut ja saanut olla mukana. Siinä haluan edelleenkin olla mukana.

Kahdeksan vuotta sitten tässä samassa tilanteessa nostin esille OAJ:n vahvan työmarkkinaroolin lisäksi päämäärän avartaa OAJ:n roolia koulutuspoliittisena vaikuttajana ja yhteiskunnallisena toimijana.

Viimeisten neljän vuoden aikana on tavoitteena ollut vahvan, ajoittain terävänkin työmarkkinaprofiilin lisäksi yhteiskunnallisen vaikuttavuuden mutta myös aiempaa laaja-alaisemman vaikuttavuuden ja näkyvyyden lisääminen. OAJ:n on jo toimialansa vuoksi oltava yksi Suomen näkyvimmistä ammattijärjestöistä.

Paikalleen ei voi kuitenkaan jäädä. Meidän on pystyttävä tehokkaan ja tuloksellisen edunvalvonnan lisäksi uudistamaan toimintaamme. Asetankin kaksi uutta tavoitetta seuraavalle kahdelle vuodelle, siis matkalle kohti OAJ:n strategian päivitystä tai uudistamista.

Ensimmäinen niistä on ammattijärjestötoiminnan logiikan päivittäminen ja siinä edelläkulkijuus koko suomalaisessa ammattijärjestökentässä. Tarkoitan tällä sitä, että herkällä korvalla jäsenistön tuntoja ja näkemyksiä kuunnellen sanoitamme uudelleen oman ammattijärjestömme OAJ:n toiminnan sisältöjä ja muotoja. Oleellinen kysymys on, mitä jäsenemme sopimusedunvalvonnan, koulutuspoliittisen edunvalvonnan ja jäsenetujen lisäksi meiltä odottavat.

Toinen tavoite on digitalisaation tuomien mahdollisuuksien ennakkoluuloton hyödyntäminen.

Noista ja muista eteen tulevista mahdollisuuksista tulemme keskustelemaan järjestön kaikilla tasoilla ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Yhteistyöllä eteenpäin!
Olli Luukkainen