Ansaitset aikaa itsellesi

18.06.2020 - 11.00 Blogi

Käytetään alkanutta kesää sellaisiin kohtaamisiin, jotka rakentavat omaa olemista ja elämistä, kirjoittaa OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.

On se aika vuodesta, kun edessä on tauko työstä. Erittäin intensiivinen ja tällä kertaa myös yllätyksellinen ja ennalta arvaamaton työkausi on jäänyt tai jäämässä taakse.

Viime kuukaudet ovat sisältäneet paljon sellaisia elämän ja työn muotoja, joita viime kesän loman päättyessä emme voineet kuvitellakaan kohdallemme. Elämä on rikkaudessaan, ihanuudessaan ja joskus karuudessaan yllätyksiä täynnä. Kaikkeen emme voi yksilöinä tai yhdessä vaikuttaa.

Elämä on rikkaudessaan, ihanuudessaan ja joskus karuudessaan yllätyksiä täynnä.

Yksi koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen tekemisen ja onnistumisen keskeisistä piirteistä on lähellä ihmistä oleminen. Opetukseen ja kasvatukseen sisältyy erittäin intensiivinen vuorovaikutus kasvavien ja monin eri tavoin ja omilla yksilöllisillä rytmeillään kehittyvien ihmisten kohtaaminen. Kohtaamme heitä yksilöinä ja kohtaamme heitä erilaisina ryhminä.

Nyt nuo kohtaamiset ovat muuttuneet fyysisen läheisyyden välttämiseksi ja turvaetäisyyksiksi. Tämä ei ole ollut kenellekään helppoa. Turvallisuuden ja vuorovaikutustaitojen tavoitteen voimakkaasti sävyttämässä opetus- ja kasvatustyössä läheisyyden tunteen merkittävä väheneminen ja jopa katoaminen ovat olleet yksi vaikeimmin vastaanotettavista muutoksista.

Menneen kevään aikana kohtaamiset ovat saaneet uuden merkityksen ja osin uutta muotoa. Nyt on kohdattu etänä ja sähköisten välineiden välityksellä. Kovin monelle on tullut inhimillisen kohtaamisen, läheisyyden ja kosketuksen vaje.

Nyt on lupa kohtaamisen ammattilaistenkin olla myös itsekeskeisiä.

Käytetään alkanutta kesää sellaisiin kohtaamisiin, jotka rakentavat omaa olemista ja elämistä. Nyt on lupa kohtaamisen ammattilaistenkin olla himpun myös itsekeskeisiä ja pyrkiä määrällisesti ja laadullisesti mitoittamaan kohtaamiset itselleen parhaaseen muotoon. Ladataan sitä opetuksen ja kasvatuksen sekä johtamisen keskeistä välinettä, omaa persoonaa, kohti tulevia kohtaamisia.

Elämme edelleen poikkeusoloissa. Otetaan kohtaamisista kaikki se ilo ja onni irti, mikä nyt on mahdollista.

Tervettä ja turvallista kesää!

Olli Luukkainen

OAJ:n puheenjohtaja

Twitterissä @OlliLuukkainen

PS. OAJ:n jäsen, nappaa talteen kesäetuna kirja pelkkien postimaksujen hinnalla. Lue lisää!

Olli Luukkainen