Koronavirus vain korostaa oppivelvollisuuden laajentamisen tärkeyttä

15.04.2020 - 14.25 Blogi

Julkisuudessa ja somessa käydään nyt kiivasta keskustelua oppivelvollisuuden laajentamisesta. OAJ:n näkemys asiassa on selvä. Oppivelvollisuuden laajentaminen on tärkein koulutuspoliittinen uudistus vuosikymmeniin. Merkittävyydessään se vastaa peruskoulun ja ammattikorkeakoulujen synnyttämistä. Korona alleviivaa entisestään uudistuksen tärkeyttä.

Koronaviruksen talousnäkymiin heijastamat varjot ovat kääntäneet myös oppivelvollisuuskeskustelua uuteen asentoon. Näkemyksiä asiasta on monia. Osa niistä perustuu faktaan, osa fiktioon, ja usein kyse on vain kirjoittajan omasta mielipiteestä.

Meillä OAJ:ssä oppivelvollisuuden laajentamiseen on selvä kanta, jota korona ei ole muuttanut. Pikemminkin päinvastoin. Koronavirus vain alleviivaa uudistuksen tärkeyttä.

Työmarkkinat olivat jo ennestään nopeassa muutoksessa, ja korona todennäköisesti vain kiihdyttää murrosta. Pelkkä perusasteen tutkinto ei työmarkkinoilla enää riitä, vaan oppivelvollisuus pitää laajentaa siten, että jokainen saa vähintään toisen asteen tutkinnon.

Miksikö? Koska jo nyt tiedämme, että toisen asteen tutkinnon suorittaneilla työttömyyttä on puolet vähemmän kuin pelkän perusasteen varassa olevilla. Ja koska tulevaisuudessa työelämään tarvitaan yhä enemmän korkeasti koulutettuja osaajia.

Kerralla uudistus ei tule valmiiksi, kuten ei tullut peruskoulukaan. Siksi tällä hallituskaudella tärkeintä on saada uudistus käyntiin.

Nämä tarvitaan, jotta oppivelvollisuuden laajentaminen starttaa onnistuneesti

1. Riittävät resurssit

OAJ vaatii kasvatuksen ja koulutuksen tukipakettia koronan aiheuttamaan tilanteeseen. Tämän maan hallitus on jo luvannut. Koronan arpien hoitaminen vaatii siis omat rahansa, oppivelvollisuuden laajentaminen omansa.

Kaiken kaikkiaan tällä vuosikymmenellä tarvitaan uusi suunta koulutuksen rahoituksessa. Ei enää leikkauksia, vaan riittävästi resursseja, jotta laissa säädetyt velvollisuudet on mahdollista toteuttaa. Opettajat ovat jo jaksamisen äärirajoilla. Heidän selkänahastaan yhtään uudistusta ei voida toteuttaa.

2. Tukea oppimiseen

Moni kritisoi oppivelvollisuuden laajentamista siitä, että pelkkä pakko riitä motivoimaan heitä, jotka tarvitsevat oppimiseen nykyistä enemmän tukea. No ei tietenkään riitä! Perusopetuksen päätteeksi jokaisella oppilaalla pitää olla riittävät tiedot ja taidot, jotta toiselle asteelle siirtyminen onnistuu.

Siksi tuki on uudistettava ja yhtenäistettävä varhaiskasvatuksesta perusopetukseen ja aina toiselle asteelle asti. Tuen uudistamista varten hallitus on perustamassa työryhmän, joka esittää tarvittavat lakimuutokset. OAJ on työryhmässä mukana.

Perusopetuksen päättöarviointi puolestaan uudistuu vuonna 2022. Silloin tulevat voimaan muun muassa valtakunnallisesti yhtenevät osaamiskriteerit, jotka oppilaan on täytettävä. Ei enää armovitosia, vaan selkeät kriteerit sille, mitä pitää osata ennen toiselle asteelle siirtymistä.

Olli Luukkainen

OAJ:n puheenjohtaja

Twitter: @OlliLuukkainen

Tutustu OAJ:n oppivelvollisuusmalliin!

• OAJ:n oppivelvollisuusmalli on opetuksen ja oppimisen asiantuntijoiden, opettajien, yhdessä laatima. Tutustu malliin täällä!

oppivelvollisuusmalli nettisivuille vaaka TIIVIS VERSIO 2 telmat jne lueteltu 1170x536px4.jpg