Edessä on erittäin merkityksellinen työmarkkinavuosi

07.01.2020 - 09.35 Blogi

Hyvää uutta vuotta ja vuosikymmentä! Maailma jatkaa vuodenvaihteen jälkeenkin hyvin pitkälti entistä eloaan ja menoaan. Uusi päivä, uusi viikko, uusi kuukausi ja uusi vuosi tuovat aina kuitenkin mukanaan myös jotain uutta – uusia asioita, tilanteita ja mahdollisuuksia.

Alkamassa on erittäin merkityksellinen työmarkkinavuosi. Koko julkista sektoria ja vahvasti julkisrahoitteista sektoria koskevat työ- ja virkaehtosopimusneuvottelut alkavat heti vuoden alussa. Sopimukset ovat katkolla maalis-huhtikuun vaihteessa, eli vajaan kolmen kuukauden päästä.

Olemme valmistautuneet OAJ:ssä ja JUKOssa erittäin hyvin edessä olevaan neuvottelukierrokseen. Valmisteluja on tehty koko viime vuosi, ylikin.

Neuvottelutavoitteet ovat selkeät

Neuvottelutavoitteista on päätetty OAJ:n ja JUKOn hallituksissa viime joulukuussa. Tavoitteet ovat selkeät ja kirkkaat, mutta niiden yksityiskohtia ei julkisteta eikä julisteta julkisuuteen muuta kuin pääperiaatteiden tasolla.

Muu olisi epäviisasta, koska silloin paljastaisimme korttimme muille osapuolille. Toki palkansaajapuoli on tehnyt keskinäistä yhteistyötä nyt, kuten myös aina ennen ja jatkossa.

Neuvottelukierroksen päänavaus on syntynyt sopimusten voimassaoloaikataulujen mukaisesti odotetusti teknologia-alalla. Sanottakoon kuitenkin jo tässä yhteydessä selvästi, että riippumatta siitä, mitä muilla sopimussektoreilla tapahtuu, nytkin liittokierroksella jokainen neuvottelusektori käy aivan omat neuvottelunsa.

Riippumatta siitä, mitä muilla sopimussektoreilla tapahtuu, liittokierroksella jokainen neuvottelusektori käy omat neuvottelunsa.

Vaikka hyvinkin tarkasti katsotaan, mitä muissa neuvotteluissa tapahtuu, ovat kaikki neuvottelupöydät oma kokonaisuutensa. Ainoastaan sillä on merkitystä, mitä juuri siinä pöydässä sovitaan.

Niinpä palkankorotukset, sopimusten pituus, kiky-tunnit, työaikaa ja palkanmaksun perusteita koskevat asiat, henkilöstöedustajien asema ja niin edelleen sovitaan jokaisessa sopimuksessa erikseen. Näistä asioista neuvoteltaessa vain ja ainoastaan OAJ ja JUKO ovat ne tahot, jotka hoitavat meidän jäsentemme ja jäsenryhmiemme asioita ja edunvalvontaa.

Nyt loppuvat talkoot ja ylimääräinen vastuunkanto

Meillä on edessä poikkeuksellisen vaikeat neuvottelut. Pääsyynä on, että julkisen sektorin henkilöstön työn merkityksellisyyttä, vaativuutta, vaativuuden jatkuvaa kasvua ja vaativuuden edellyttämää koulutusta ei ole otettu riittävästi huomioon palkkatasossa.

Lisäksi muu yhteiskunta, mukaan lukien työmarkkinakenttä, pakotti julkisen sektorin työntekijät kustantamaan muiden puolesta Suomen kilpailukykyä. Nyt loppuvat ne talkoot ja sellainen ylimääräinen ja kohtuuton vastuunkanto.

Julkisen sektorin henkilöstön työn merkityksellisyyttä ja vaativuutta ei ole otettu riittävästi huomioon palkkatasossa.

Myös työtaistelutoimiin on jo valmistauduttu. Toivottavasti niiltä vältytään, mutta voi olla, että sopimusten saamiseksi keväällä joudutaan painostustoimiin. Työtaistelut eivät ole tavoite, vaan sopimukset ovat tavoite.

Rahoitus vahvistuu ja isoista asioista linjataan

Koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen arkeen vuoden vaihtuminen vaikuttaa yhdellä merkittävällä tavalla. Tästä vuodesta alkaen valtiovalta vahvistaa kaikkien näiden toimintasektoreidemme rahoitusta.

Rahoituksen kohdentaminen ratkaistaan paikallisesti kunnissa ja oppilaitoksissa. Suomalaisessa järjestelmässä paikallisella päätöksenteolla onkin erittäin suuri rooli. Siihen meidän on jatkuvasti vaikutettava.

Maan hallitus linjaa tänä vuonna oppivelvollisuuden pidentämisen ja jatkuvan oppimisen ratkaisut ja antaa harvinaisen koulutuspoliittisen selonteon. Lisäksi perusopetuksen kolmiportainen tuki on luvattu uudistaa toimivaksi.

Kaikki nuo ovat erittäin suuria ja periaatteellisia asioita.

Edessä on vaativa vuosi. Voimia ja yhteistyötä alkavalle vuodelle!

Olli Luukkainen

OAJ:n puheenjohtaja

Lue lisää OAJ:n jäsenten virka- ja työehtosopimuksista

• Mietityttääkö joku sopimusasia? Lisätietoja sopimusten sisällöistä löydät Työelämäoppaasta. Voit myös olla yhteydessä oman työpaikkasi luottamusmieheen.
  • OAJ neuvottelee-sivuilta löydät tuoreimmat uutiset sopimusneuvotteluista sekä usein kysyttyjä kysymyksiä.
  • OAJ:n jäsenillä on yhdeksän virka- ja työehtosopimusta. Löydät sopimukset Työelämäoppaasta.
  • Somessa käytössä on aihetunniste #oajneuvottelee

Harkitsetko jäsenyyttä? Lue lisää jäsenyyden eduista ja liity!