Suomen peruskouluissa opetellaan nyt, mitä on lähiopetus epidemia-aikana. Selvää on, että toukokuussa huomataan monta käytäntöä, joista osa on erinomaisia ja osa ei yksinkertaisesti toimi. Huonoista käytännöistä pitää päästä eroon ja hyvät saada leviämään, jotta syksyllä fokus saadaan jälleen käsienpesusta oppimiseen, kirjoittaa Olli Luukkainen.
Käsienpesun seuraamista ja ruoan jakamista. Turvavälien vahtimista ja turvallisuudesta huolehtimista. Tauoista ei tietoakaan.
Rehtoreilla ja päiväkotien johtajilla kierto- ja vuorolistojen tekemistä sekä pamppaileva sydän; ettei vaan kukaan altistuisi tai sairastuisi.
Monelle peruskoulun opettajalle paluu lähiopetukseen on tuntunut paluulta ihan vieraaseen työhön. Opettajien tehtävä on ensisijaisesti edistää kasvua ja oppimista, mutta nyt leijonanosa lasten ja nuorten kanssa vietettävästä ajasta on kulunut ihan muuhun, mikä on toisaalta poikkeusolojen aikana varsin ymmärrettävää. Kahta opettajan työn peruselementtiä, turvallisuuden ja ilon tuottamista, poikkeusolotkaan eivät ole murtaneet eivätkä jättäneet pois.
Kenellekään uutisia huhti-toukokuussa seuranneelle tuskin on epäselvää, että me OAJ:ssä olisimme pitäneet koulut kiinni lukuvuoden loppuun. Silloin oltaisiin voitu keskittyä oppimiseen niillä etämenetelmillä, jotka olivat jo ehtineet tulla tutuiksi ja joissa myös oppilaat näkivät HS:n kyselyn mukaan paljon hyvää.
Ehdotimme myös lähiopetukseen paluulle vaihtoehtoista tapaa edistää sitä, että opettajat ja oppilaat tapaavat vielä henkilökohtaisesti ja että esimerkiksi tuen tarpeita voidaan kartoittaa ja suunnata tuki sitä eritysesti tarvitseville.
Tiesimme tietenkin, että lähiopetukseen paluu ei tarkoita normaaliin kouluarkeen paluuta. Päinvastoin.
Lähiopetukseen paluu tarkoitti etenkin rehtoreille heti toukokuun alussa valtavaa työmäärää poikkeusjärjestelyjen toteuttamiseksi. Se tarkoitti koko kouluyhteisölle ja etenkin riskiryhmään kuuluville opettajille valtavasti huolta omasta ja läheisten terveydestä ja turvallisuudesta. Ja se tarkoitti sitä, että loppukevään ajan jokaisena koulupäivänä huomio on pitkälti järjestelyissä ja niiden toimivuudessa sen sijaan, että voitaisiin rauhassa keskittyä oppimiseen ja korona-ajan syventämiin tuen tarpeisiin.
Jälkiviisastelu on kuitenkin turhaa. Nyt nähdään, mitkä järjestelyt toimivat ja mitkä eivät. Kokemuksista on tarpeen ottaa rakentavasti oppia.
Nyt nähdään, mitkä järjestelyt toimivat ja mitkä eivät. Kokemuksista on tarpeen ottaa rakentavasti oppia.
Todennäköisesti vielä kesälomien jälkeenkin peruskouluissa eletään poikkeusolosuhteissa ja jatketaan poikkeusjärjestelyjä. On hyvin mahdollista, että ainakin osa Suomen peruskoululaisista on etäopetuksessa.
Siksi nyt pitää oppia hyvistä käytännöistä ja päästä eroon huonoista ratkaisuista, jotta ollaan valmiita, kun syyslukukausi koittaa. Myös poikkeusjärjestelyissä opetuksen pitää olla tavoitteellista, jotta myöhemmin paikkailtavaa ei jatkuvasti kasaannu lisää.
Myös poikkeusjärjestelyissä opetuksen pitää olla tavoitteellista, jotta myöhemmin paikkailtavaa ei jatkuvasti kasaannu lisää.
Me OAJ:ssä haluamme tukea opettajia ja heidän esihenkilöitään työssään ja auttaa hyvien käytäntöjen levittämisessä. Siksi kysymme vielä touko-kesäkuun vaihteessa kokemuksia nykyisestä lähiopetuksen arjesta heiltä, jotka sen parhaiten tuntevat: jäseniltämme.
Toivomme, että saamme kyselyjen avulla kattavasti tietoa, joka auttaa kaikissa Suomen kouluissa ja päiväkodeissa palauttamaan fokuksen siihen, mikä on olennaista, eli oppimiseen.
Olli Luukkainen
OAJ:n puheenjohtaja
Twitter: @OlliLuukkainen
Jäsen, vastaa kyselyyn!
OAJ kerää korona-arjen kokemuksia perusopetuksessa, lukiossa ja varhaiskasvatuksessa työskenteleviltä jäseniltään viikoilla 22–23.
Linkin kyselyyn löydät tuolloin koronaa koskevilta verkkosivuiltamme sekä some-kanavistamme. Kannattaakin jo nyt seurata meitä Facebookissa sekä Instagramissa ja Twitterissä!
Vastaamalla autat meitä vaikuttamaan turvallisemman ja toimivamman arjen puolesta.
Koronavirus: Ohjeita ja tietoa poikkeusoloista
- OAJ kokoaa verkkosivuilleen vastauksia jäsenten koronavirusta koskeviin kysymyksiin. Tutustu: oaj.fi/koronavirus
- Opetus- ja kulttuuriministeriö viestii koronaviruksesta ja siihen varautumisesta täällä.
- Opetushallitus julkaisee verkossa ohjeita ja tukimateriaalia opettajille sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjille. Tutustu täällä!
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos seuraa koronavirustilannetta ja vastaa kysymyksiin. Tutustu THL:n tilannekuvaan ja usein kysyttyihin kysymyksiin!
- Työterveyslaitos ohjeistaa työpaikkoja koronavirusepidemian ehkäisemisestä. Tutustu ohjeisiin!