Yhdessä uuteen lukuvuoteen

12.08.2020 - 14.02 Blogi

Yhteisöllisyys, kollegoiden keskinäinen kannustus ja hyvä johtaminen. Ne ovat onnistumisen perusta, kun suunnataan kohti uutta lukuvuotta, kirjoittaa OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.

Uusi lukuvuosi on alkanut tai alkamassa kaikissa Suomen opinahjoissa. Uuden osaamisen pohjaa ja tulevaisuutta rakennetaan jälleen noin kahdelle miljoonalle oppijalle.

Päiväkodeissa täysi tohina on ehtinyt olla päällä jo pidempään, ja osa päiväkodeista oli tuttuun tapaan auki läpi kesän. Myös ammatillisessa koulutuksessa järjestettiin opetusta kesällä.

Kevään opit auttavat onnistumaan

Mennyt kevät oli erikoislaatuisin vuosikymmeniin, mutta jäsenemme selvisivät siitä erittäin hyvin. Tärkein perusta onnistumiselle oli yhteisöllisyys, kollegoitten keskinäinen kannustus ja hyvä esimiestoiminta sekä luottamus opettajiin. Noille toimintatavoille on tärkeää rakentaa myös tuleva toiminta.

Kevät oli erikoislaatuisin vuosikymmeniin, mutta jäsenemme selvisivät siitä erittäin hyvin.

Edessä oleva lukuvuosi on tulevien tapahtumien suhteen kovin utuinen. Todettakoon, että tarkoitan myös varhaiskasvatusta, kun puhun lukuvuodesta, vaikka siellä tätä käsitettä käytetä.

Korona on keskuudessamme, ja hyvin todennäköisesti tartuntojen ja sairastuneiden määrä tulee pandemian toisen aallon myötä kasvamaan ainakin osassa maata. Silti on tärkeää lähteä työvuoteen rauhallisena ja tulevaisuuteen uskoen sekä sitä rakentaen. Koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen keskeisenä tehtävänä on sekä tulevaisuususkon luominen ja vahvistaminen että tulevaisuuden rakentaminen. Poikkeusoloissa tämä on tavallistakin tärkeämpää.

Yhdessä olemme vahvempia ja valmiimpia

OAJ:nä avasimme lukuvuoden elokuun alussa teemalla Turvaa ja terveyttä oppimisen tueksi.

Sanomamme on, että turvallisuus ja terveys edellä tehdään kaikki ratkaisut, samalla kulkien mahdollisimman vahvasti kohti vanhaa, tärkeää päämäärää, eli oppimisen, osaamisen ja kasvun edistämistä.

Sanomamme on, että turvallisuus ja terveys edellä tehdään kaikki ratkaisut.

Toivotan kaikille jäsenillemme ja yhteistyökumppaneillemme terveyttä, turvaa ja yhteistyötä hyvän tulevaisuuden tekemiseen. Yhdessä olemme vahvempia ja valmiimpia tuleviin koitoksiin.

Olli Luukkainen

OAJ:n puheenjohtaja