Yhteistyötä eikä repimistä

03.11.2020 - 13.15 Blogi

Tasa-arvoinen, laadukas ja korkeatasoinen koulutus on yksi keskeisimmistä Suomen menestyksen peruskivistä, jota on vaalittava, mutta myös kehitettävä aktiivisesti. Vahvaan perustaan investoimalla saadaan osaavaa nuorisoa työelämään ja korkea-asteen koulutukseen. Kehittämistä on tehtävä palkansaajien, työnantajien ja valtiovallan yhteisponnisteluin, kirjoittaa OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen blogissaan.

Elämme poikkeuksellisia aikoja. Korona on mullistanut elämää koko maailmassa, myös Suomessa. Monet suunnitelmat ja etenkin vanhat toimintamallit menevät uusiksi. Onkin uuden rakentamisen etsikkoaika. Tässä on suuria mahdollisuuksia.

On erittäin epätoivottavaa, että tällaista murrosaikaa käytetään repimiseen ja rikkomiseen. Esimerkiksi Metsäteollisuuden ja Suomen Yrittäjien aloittama häiriköinti työmarkkinoilla on härskiä, eikä varmasti jää seurauksitta.

Kaiken kaikkiaan Suomessa olisi nyt keskitettävä energia uuden rakentamiseen. Tarvitsemme uusia innovaatioita niin myytäviksi tuotteiksi kuin palvelu- ja toimintatapakonsepteiksikin. Niitä ei synny, jos kynsin hampain pidetään kiinni kaikesta vanhasta ja menneisyydestä.

Uusien toimintatapojen luominen edellyttää luottamusta. Sitä syntyy vain yhdessä tekemällä. Sellaisen luottamuksen rakentaminen onnistuu vain kunnioittavalla ja tasavertaisella kumppanuudella.

Suomea on rakennettu sopimalla ja Suomea on yhä rakennettava sopimalla. Poikkeamalla tältä tieltä otetaan kannettavaksi seuraukset, joita tulee, kun altavastaajaksi painostettu osapuoli reagoi ylikorostuneesti. Siitä ei yleensä seuraa hyvää.

Koronan lisäksi meillä on omia kansallisia erityispiirteitä, kuten epäsuotuisa väestörakenteen kehitys, mikä on suuri haaste. Siksi vuosikymmenien ajan kansallisena perustana pidetty tasa-arvoinen, laadukas ja korkeatasoinen koulutus on yksi keskeisistä peruskivistä, joita on vaalittava, mutta myös kehitettävä aktiivisesti koko ajan.

Nyt on nähtävä metsä puilta. On investoitava vahvaan perustaan: varhaiskasvatukseen, peruskouluun, ammatilliseen koulutukseen ja lukioon, jotta työelämä ja korkea-aste saavat opiskelijoita, joilla on vahva osaamisperusta. Oppivelvollisuuden pidentäminen on oikea ratkaisu, mutta se vaatii rahaa ja resursseja myös peruskouluun, jotta toisen asteen tutkinnon suorittamiseen on todelliset edellytykset.

Toisen asteen tutkinnon suorittaminen on sekin vain yksi askel työelämässä tarvittavan osaamisen turvaamiseksi. Jatkuva osaamisen kehittäminen on saatava yleiseksi toimintatavaksi koko suomalaiseen työelämään. Tässäkin ratkaisu löytyy vain palkansaajien, työnantajien ja valtiovallan yhteisponnisteluin.

Työelämän ja työn tekemisen ehtojen rakentaminen tapahtuu sekin edelleen parhaiten yhteistyössä.

Olli Luukkainen

OAJ:n puheenjohtaja