Kiitos opettajat – ilman teitä Suomi ei olisi tässä

05.10.2021 - 06.30 Blogi

Maailman opettajien päivänä on hyvä pysähtyä huomaamaan opettajien tekemän työn arvo. Ilman opettajia me emme yksilöinä emmekä yhteiskuntana olisi tässä, Olli Luukkainen kirjoittaa.

Sanotaan, että asioiden arvon huomaa joskus vasta sitten, kun ne on jo menettänyt.

Opettajat, te olette Suomen aarre. Sellainen aarre, jota ilman emme varmasti olisi niin nopeasti kansakuntana nousseet monien henkistä ja aineellista hyvinvointia mittaavien vertailujen kärkimaaksi. Osaavat opettajamme ovat luoneet pohjan kaikelle tälle hyvälle.

Osaavat opettajamme ovat luoneet pohjan kaikelle tälle hyvälle.

Ilman opettajia emme myöskään selviä tulevaisuudessa edessämme olevista haasteista. Kuten keväällä alkaneessa opettajien arvostuksen vahvistamiseen tähtäävässä kampanjassa olemme viestineet: opettajat tekevät työllään tulevaisuuksia yksi oppija kerrallaan oikeastaan koko maailmalle.

Suomesta pitää tehdä parempi paikka opettaa, oppia, kasvaa ja tutkia

Koska osaavien opettajien työ on niin arvokasta, on todella syytä toivoa, että myös päättäjät ja työnantajat ymmärtävät työn ja sen tekijöiden arvon ennen kuin on liian myöhäistä.

Viime viikolla julkaistu jäsenkyselymme osoittaa, että liian moni opettaja ja alan esihenkilö on nyt ylikuormittunut ja uupunut. Etenkin varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa opettajat kokevat laajasti, että työn vaativuuteen ja omaan korkeaan koulutukseen nähden myös palkka on yksinkertaisesti liian pieni.

Me OAJ:nä nostamme julkisuudessa esiin näitä jäsentemme arjen epäkohtia. Samalla velvollisuutemme on esittää ratkaisuja – sellaisia päättäjiltä ja työnantajilta tarvittavia arvostustekoja, jotka tekevät Suomesta parempaa paikkaa opettaa, oppia ja tutkia.

Tänään, Maailman opettajien päivänä, muistutan jälleen kerran päättäjiä: Opettajamme ovat maailman parhaita. Antakaa heille sellaiset resurssit, että he voivat aidosti hyödyntää osaamistaan työssään ja keskittyä olennaiseen: oppimisen ja kasvun tukemiseen.

Maailman opettajien päivänä kannustan myös kaikkia koulutus- ja kasvatusalan ammattilaisia ylpeästi kertomaan oman työnsä valoisista ja iloisista asioista.

Kerrotaan yhdessä käänteentekevistä opettajista

Maailman opettajien päivänä käynnistämme kampanjan, jolla kannustamme jokaista pohtimaan itselle merkityksellisiä opettajia mistä tahansa opinpolun varrelta ja miltä koulutusasteelta tahansa.

Esimerkkiä suomalaisille näyttävät Seela Sella, Jani Toivola, Peter Nyman ja Ina Mikkola. He sanovat kiitoksen opettajalle, jolla on heidän elämässään ollut käänteentekevä rooli. He myös pohtivat laajemmin osaavien opettajien merkitystä.

Kuka opettaja sinulle on jäänyt erityisen hyvin mieleen? Omalta opinpolultani voisin nostaa esiin vaikka kuinka monta. Yhden mainitakseni sanon nyt kiitoksen Leenalle. Tiukkuudella ja uskomattomalla kannustuksellasi sekä soveltamallasi aivan omalla arviointiasteikollasi sait meidät pojanjullit ylittämään itsemme ruotsin kielen opiskelussa!

Voit tutustua kampanjakasvojen tarinoihin ja osallistua kampanjatekoihin osoitteessa tehdääntulevaisuuksia.fi.

Mitä useampi todella oivaltaa tiedon lisäksi tunteen tasolla opettajien merkityksen, sitä paremmat edellytykset meillä on onnistua saavuttamaan myös sopimusneuvotteluissa niitä tavoitteita, joita jäsenet pitävät kaikkein tärkeimpinä.

Jotta jokainen lapsi saisi tukea kasvuunsa ja oppimiseensa

Maailman opettajien päivänä on hyvä katsoa myös omien rajojemme ulkopuolelle. Maailman opettajajärjestö Education international (EI) nostaa tänään esiin opettajia, jotka ovat menehtyneet koronaviruksen seurauksena.

Nopeatahtisen some- ja verkkomaailman keskellä opettajien kuolinilmoitusten selaaminen pysäyttää ja konkretisoi pandemian vakavimpia seurauksia. Voit tutustua EI:n kampanjaan osoitteessa www.teachercovidmemorial.org.

Myös opettajien arvostuksen vahvistamiseen tähtäävässä kampanjassa katsomme suomalaisten opettajamuistojen lisäksi Suomen rajojen ulkopuolelle. Äärimmäisen köyhyyden keskellä elävät tarvitsevat apuamme nyt ehkä enemmän kuin aikoihin. Siksi olemme jälleen mukana Nenäpäivä-keräyksen pääyhteistyökumppanina. Nenäpäivässäkin vuoden teemana on kiitollisuus. Kun näemme sen, mistä meidän on syytä olla kiitollisia, ymmärrämme paremmin myös auttamisen merkityksen.

Kiitos opettajat, te olette aarteita. Ilman teitä me emme yksilöinä emmekä yhteiskuntana olisi tässä. Olisipa jokaisella lapsella ja nuorella mahdollisuus saada teidän kaltaisiltanne ammattilaisilta tukea omaan kasvuun ja oppimiseen!

Hyvää maailman opettajien päivää!

Olli Luukkainen
OAJ:n puheenjohtaja