• Opettaja-lehti logo

Yliopistosektorin ammattijärjestökenttä selkeytyy

27.05.2021 - 14.39 Blogi
Kuvituskuva

Akavalaiset ammattiliitot OAJ ja Tieteentekijät ovat tänään perustaneet uuden yhteisen järjestön, Tiede ja Opetus ry:n. Uusi yhdistys edistää ja vahvistaa yliopistojen tutkimus- ja opetushenkilöstön ja muiden asiantuntijoiden edunvalvontaa.

OAJ ja Tieteentekijät vahvistavat näin myös entisestään edunvalvonta-, viestintä- ja muuta järjestöyhteistyötään korkea-asteella, erityisesti yliopistojen opetus- ja tutkimushenkilöstön ja muun asiantuntijahenkilöstön osalta. Yhteistyötä tullaan tekemään korkeakoulusektorilla aiempaa laajemmin, vaikka yliopistosektori on toiminnan varsinaisena painopisteenä.

Uusi yhdistys on luonteva askel eteenpäin polulla, jonka edellinen merkittävä askel otettiin syksyllä 2019. Tuolloin OAJ ja Tieteentekijät solmivat ensimmäisen kahdenvälisen yhteistyösopimuksen.

Vaikuttamistoimintaa kokonaisuudessaan valmistellaan ja toteutetaan vahvasti yhdessä. Yhteinen vaikuttaminen ja valmistelu hyödyttää molempia liittoja niin sopimustoiminnassa kuin koulutus- ja tiedepolitiikassa.

Uusi yhdistys edistää yhteistä edunvalvontaa

Varsinaiseen neuvottelujärjestelmään uusi liitto ei tuo muutoksia. Molemmat liitot toimivat edelleen itsenäisinä jäseninä neuvottelujärjestö JUKOssa ja akateemisten keskusjärjestössä Akavassa.

Tieteentekijöiden ja OAJ:n jäsenet ovat yhdessä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen suurin akavalainen henkilöstöryhmä. Sen tulee näkyä terävämpänä yhteisenä edunvalvontana niin liittotasolla kuin paikallisessa keskiryhmien edunvalvonnassa. Tätä uusi yhdistys lähtee edistämään.

Olli Luukkainen

OAJ:n puheenjohtaja