• Opettaja-lehti logo

Kun aika on

02.03.2022 - 15.43 Blogi
Kuvituskuva

Suomen jääkiekkomaajoukkueen iskulause on ”Kun aika on”. Sen voi tulkita monin tavoin, mutta siinä on sanomaa. Silloin on toimittava, kun aika on, kirjoittaa Olli Luukkainen blogissaan.

Julkisen sektorin työntekijöitä tuo sanonta ei kuitenkaan näytä koskevan. Koskaan ei ole oikea aika palkankorotuksille.

Silloin kun yhteiskunnassa menee hyvin, työnantajan mielestä on tärkeää varautua heikompaan aikaan. Kun on heikko taloussuhdanne, ei ole varaa kunnollisiin palkan korotuksiin. Kun viennillä menee heikosti, julkisella puolella ei ole varaa palkankorotuksiin, ja kun viennillä menee hyvin, varat on kohdennettava muualle.

Meitä kaikkia on kurittanut korona. Sen hoidossa julkinen sektori on ollut avainasemassa. Päiväkodit ovat olleet koko ajan auki, koulutus on jatkanut toimintaansa kaikissa poikkeusoloissa. Julkisin varoin rahoitettu terveydenhuolto on hoitanut sekä korona- että muut potilaat. Koronakriisin aikana ei kuitenkaan ollut soveliasta puhua äärimmilleen venyneiden, jopa kestokykynsä yli ponnistelleiden, julkisen sektorin työntekijöiden palkankorotuksista sille tasolle, mille ne kuuluvat.

Nyt elämme erittäin ikävää, vaarallista ja pelottavaa Ukraina-kriisin aikaa. Sen kaikkia heijasteita ei kukaan pysty arvaamaan. Mutta sen tiedämme, että maahamme tulee tuhansittain pakolaisia, joiden elämän oloista vastaavat julkisen sektorin työntekijät.

Koronasta poiketen sodan kriisin vuoksi selkeästi suurin paine kohdistuu varhaiskasvatukseen, perusopetukseen, toisen asteen koulutukseen, sosiaalihuoltoon ja moniin kunnan virkamiehiin – sotilaita, rajavalvontaa ja poliisia unohtamatta. Tämän joukon palkoista neuvotellaan nyt. Mutta työnantajan mukaan tälläkään kierroksella ei ole aika nostaa palkkatasoa edes siihen suuntaan, millä tasolla sen kuuluisi olla.

Koronasta poiketen sodan kriisin vuoksi selkeästi suurin paine kohdistuu varhaiskasvatukseen, perusopetukseen, toisen asteen koulutukseen, sosiaalihuoltoon ja moniin kunnan virkamiehiin.

Nyt on aika. Nyt on kunta-alan palkkaohjelman aika. Sillä on kurottava umpeen kunta-alan palkkojen jälkeenjääneisyyttä ja varmistettava, että kuntasektori on jatkossa veto- ja pitovoimainen työnantaja. Nykyisellä palkkatasolla kuntasektori ei ole sellainen.

Palkkaohjelmalla opetusala voidaan pitää vetovoimaisena ammattialana lahjakkaille nuorille.

Nyt on aika. Siksi olemme käynnistäneet työtaistelutoimiemme ensimmäisen vaiheen. Sillä tuemme oikeutettua vaatimustamme.

Ilman palkkaohjelmaa ei kunta-alalle sopimuksia synny.

Olli Luukkainen
OAJ:n puheenjohtaja