Valoa kohti

19.01.2022 - 09.56 Blogi

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen nostaa blogikirjoituksessaan esiin koronatilanteen sekavuuden ja toivoo viranomaisten yhteistyöhön parannusta.

Vuosi on alkanut epävarmoissa tunnelmissa. Korona on läsnä kaikessa elämässämme ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan jopa 80 prosenttia 10–69-vuotiaista sairastuu koronaan helmikuun loppuun mennessä. Onneksi rokotukset vähentävät vakavasti sairastuneiden määrää selvästi.

Onneksi rokotukset vähentävät vakavasti sairastuneiden määrää selvästi.

Jos lähes kaikki kansalaiset kuitenkin sairastuvat tautiin lähimmän kahden kuukauden aikana, lienee perusteltua odottaa, että elämää haittaavat rajoitukset poistuvat heti tuon jälkeen.

Rajoitusten, karanteenien, suositusten ja määräysten suhteen tilanne on mennyt aiempaakin villimmäksi. THL suosittaa hallitukselle, kunnille ja aluehallintoviranomaisille. Hallitus suosittelee kunnille ja paikallisille terveysviranomaisille. Kunnat tekevät mitä haluavat. Ja kansalaiset ovat ihan ihmeissään. Erityisesti tilanteen sekavuus riipii kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa.

Voisi ajatella, että viimeiset kaksi vuotta olisi opettanut viranomaiset pelaamaan yhteen ja suunnittelemaan yhdessä tekemisiä ja ohjeita, mutta näin ei valitettavasti ole. Opetushenkilöstö, lapset ja kodit elävät epäselvän, epävarman ja ristiriitaisen informaation viidakossa, jossa mikään ei ole selvää tai varmaa. Tästä kielii osaltaan kysymysten tulva, joka tulee OAJ:lle sekä jäsenkunnasta että ennen näkemättömällä tavalla myös lasten vanhemmilta, vaikka OAJ ei ole viranomainen.

Korona on kuormittanut meitä kaikkia. Eniten se on rasittanut ja rasittaa edelleen hoitotyössä sekä koulutuksen ja kasvatuksen parissa työskenteleviä. Varmasti myös monia muita ammattiryhmiä. On riipaisevaa katsoa ja kuunnella, miten ihmiset yrittävät selviytyä arjessa parhaansa mukaan. Viranomaisten tinkimätön tehtävä on tukea heitä työssään, ei vaikeuttaa sitä.

Olli Luukkainen
OAJ:n puheenjohtaja