• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

OAJ:n sähköisissä jäsenpalveluissa on käyttökatko tiistaista 1.6. klo 16 tiistaiaamuun 15.6.  Lue lisää. Huom! Yhteydenottolomakkeet toimivat normaalisti!

Painava sana: Korona nosti julkisuuteen kohtaamisvajeen, joka pitää ratkaista

11.05.2021 - 13.54 Blogi
Kuvituskuva

Vähemmän opettajia, enemmän opiskelijoita – ja jatkuvasti kasvava to do -lista. Ammattikorkeakoulun opettajan työ tuntuu välillä tehtaan liukuhihnahommalta, jossa opiskelija on tuote. Tähän tarvitaan muutos, koska kohtaamiselle ja ihmisyydelle tarvitaan aikaa, kirjoittaa Merja Öhman.

Monelle opettajalle työn suola on opiskelijoiden kohtaaminen. On hienoa osallistua oppimisprosessiin ja päästä ohjaamaan, tukemaan ja kannustamaan opiskelijaa oppimaan uutta, ylittämään itseään ja kasvamaan ihmisenä ja ammattilaisena.
 
Tämä työn suola on pitkällä ammattikorkeakoulun opettajan urallani jäänyt yhä vähemmälle. Tänä päivänä opiskelija on usein vain kasvoton nimi, joka suorittaa, saa suoritusmerkinnän ja etenee prosessissa kohti tutkintoa.

Työtä yötä myöten

Ammattikorkeakoulutusta koskevat tilastotkin sen näyttävät: opetushenkilöstöä on pitkään vähennetty samalla kun opiskelijamäärä on lisääntynyt. Opettajan arki onkin kaukana ammattiin liitetyistä mielikuvista, kuten lyhyistä päivistä ja pitkistä lomista. Työtä tehdään usein yötä myöten.

Opettajan arki on kaukana ammattiin liitetyistä mielikuvista, kuten lyhyistä päivistä ja pitkistä lomista.

Työpäivän keskimääräinen pituus on 8 tuntia, mutta joskus opetusta on jopa 12 tuntia päivässä. Opetusta voi olla myös iltaisin tai viikonloppuisin. Ja mitä enemmän opetusta ja opiskelijoita, sitä enemmän on myös suunnittelu-, ohjaus- ja arviointityötä.

Suurin osa opettajista laatii opetusmateriaalinsa itse, koska oppikirjoja ei ole tai ne eivät pysy ajan tasalla. Ja jos opintojakso on suosittu, siellä voi olla satoja opiskelijoita samanaikaisesti. Opettajalla on kurssin päätyttyä edessään massiivinen arviointiurakka samalla, kun pitäisi keskittyä jo seuraavien opintojaksojen suunnitteluun.

Opiskelijat eivät ole tuotteita

Opettaja yrittää jaksaa valtavan opetuskuorman, hankkeiden ja muiden tehtäviensä parissa. Moni uupuu, väsyy ja kyynistyy. Kun opetuksesta uupuu aika kohtaamiselle, on olo kuin tekisi töitä tehtaassa. Opiskelijat ovat tässä tehtaassa tuotteita, joiden pitäisi liikkua liukuhihnalla yhä nopeammin.

Kun opetuksesta uupuu aika kohtaamiselle, on olo kuin tekisi töitä tehtaassa.

Mutta eivät opiskelijat ole tuotteita. He ovat ihmisiä, jotka ovat keskenään eri ikäisiä ja erilaisissa elämäntilanteissa. Yhä useammalla opiskelijalla on myös erilaisia oppimisvaikeuksia tai muita ongelmia. Opettajan pitäisi osata tunnistaa niitä ja ohjata hakemaan apua. Tämä edellyttää aikaa kohtaamiselle.

Opiskelijat kaipaavat kohtaamista

Korona-aika on nostanut julkisuuteen myös opiskelijoiden kaipuun kohtaamiselle. Nuorilta vaaditaan itseohjautuvuutta ja itseopiskelua, vaikka moni haluaisi saada opettajilta aikaa ja henkilökohtaista ohjausta. Koronavuosi on saanut monen oivaltamaan uudella tavalla, miten arvokasta oppimisessa ja opiskelussa on juuri kohtaaminen ja yhteisöllisyys.

Koronavuosi on saanut monen oivaltamaan uudella tavalla, miten arvokasta oppimisessa ja opiskelussa on juuri kohtaaminen ja yhteisöllisyys.

Korona-aikana olen itsekin pitänyt oppitunnit verkossa. Verkossakin opetus ja ohjaaminen onnistuu, jos se on pedagogisesti hyvin suunniteltua ja ryhmä on pieni, mutta se ei saa olla ainoa vaihtoehto.
 
Kohtaamisvajetta olen koronan aikana pyrkinyt paikkaamaan aina heti, kun se on ollut mahdollista. Esimerkiksi ensimmäisen vuoden opiskelijoita tapasin kasvotusten yksi kerrallaan, kymmenen minuutin ajan.

Jo tuo lyhyt kohtaaminen avasi monta mielen solmua ja antoi uskoa omaan osaamiseen. Tapaamisten jälkeen moni rästiin jäänyt tehtävä tuli palautettua ja opiskelijan mieli keveni.  Opetustyö on työtä ihmiseltä ihmiselle – pidetään se sellaisena.

Merja Öhman

Ammattikorkeakoulun opettaja

Paina sana tulevaisuuksien tekijältä

  • Opettajat kaikilla koulutusasteilla tekevät tulevaisuuksia kaikenikäisille oppijoille ja koko Suomelle.
  • Opettajat ja alan esihenkilöt ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita. He tuntevat niin työn merkityksen kuin sen epäkohdat. Painava sana -blogi antaa puheenvuoron heille. 
  • OAJ kannustaa opettajia tuomaan myös muilla keinoilla esiin osaamistaan ja työnsä merkitystä.
    Tutustu erilaisiin tapoihin osallistua Tehdään tulevaisuuksia -kampanjaan.

 

Tehdään tulevaisuuksia – tutustu ja osallistu!

Opettajat luovat työllään sen pohjan, jolle huomisen maailma rakennetaan. He tekevät tulevaisuuksia meille kaikille. Lue 11 tarinaa sitoutumisesta ja osallistu!

Tehdään tulevaisuuksia