Tulevia koodareita kouluttava Matti Seise ajattelee opettajana olevansa onnistunut siinä vaiheessa, kun opiskelija ei enää tarvitse häntä. Työ on tärkeää, sillä nuoret saavat opinnoista uransa käyntiin ja työelämä saa tarvitsemiaan osaajia. Opettajankin työ on kuitenkin työtä, ja sitä tehdään tilipussin eikä kutsumuksen vuoksi.
Koodarit nousevat usein esiin, kun puhutaan aloista, joille tarvitaan kipeästi lisää ammattilaisia. Minä koulutan näitä tulevia koodareita toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa Business College Helsingissä.
Työni on ikään kuin salapoliisityötä: opiskelijoiden kanssa ratkomme yhdessä ongelmia. Jos opiskelijan kirjoittama ohjelma ei toimi, lähdemme satojen koodirivien joukosta paikallistamaan sitä yhtä, joka aiheuttaa virheen.
Valmiiden ratkaisujen antamisen sijaan kannustan tiedonhakuun ja ongelmanratkaisuun. Näin opiskelija oppii uutta yksi ongelma ja ratkaisu kerrallaan. Mitä enemmän opiskelija saa koodaamiseen treeniä ja rutiinia, sitä nopeammin hän oppii kysymään ongelmia kohdatessaan oikeita kysymyksiä. Ja kun hän osaa kysyä oikeat kysymykset, hän löytää kyllä myös ratkaisun ongelmaansa.
Valmiiden ratkaisujen antamisen sijaan kannustan tiedonhakuun ja ongelmanratkaisuun.
Se hetki on aina todella palkitseva, kun opiskelija itse oivaltaa, mistä häntä askarruttavassa ongelmassa on kyse. Opettajana koenkin oikeastaan siinä vaiheessa olevani onnistunut, kun minusta tulee turha.
Työni tulokset näkyvät sekä näissä välittömissä oppimiskokemuksissa että pidemmällä tähtäimellä opettamieni nuorten elämässä urakehityksenä. Osa siirtyy perustutkinnon suoritettuaan työelämään, osa jatkaa opintojaan ammattikorkeakoulussa. On hienoa törmätä entisiin opiskelijoihini esimerkiksi työpaikoilla, joihin vien nykyisiä opiskelijoitani työssäoppimaan.
On hienoa törmätä entisiin opiskelijoihini esimerkiksi työpaikoilla, joihin vien nykyisiä opiskelijoitani työssäoppimaan.
Kulunut vitsi kuuluu niin, että ne, jotka eivät osaa, voivat opettaa. Ammatillisen opettajan pitää kuitenkin olla tuplaosaaja. Pitää hallita opettamansa ammatin lisäksi opettaminen, eli se, miten tuetaan opiskelijoiden kasvua ammattilaisiksi. Opettajana siirrän ammatillista substanssiosaamista opiskelijoille, ja se on asia, johon ei kaikista todellakaan ole. Siinä olen ammattilainen isolla a:lla.
Opettajana siirrän ammatillista substanssiosaamista opiskelijoille, ja se on asia, johon ei kaikista todellakaan ole. Siinä olen ammattilainen isolla a:lla.
Opettajan työtä tehdään nimenomaan ammattitaidolla, ei kutsumuksella. Opettajat ovat ammattilaisia, jotka pitävät huolta siitä, että meillä on työelämän tarvitsemia ammattilaisia myös tulevaisuudessa.
Vaikka työ on jokaisen opiskelijan ja koko yhteiskunnan tulevaisuudelle tärkeää, siitä pitää myös maksaa. Tilipussin takia tätä tehdään, ei kutsumuksesta.
Matti Seise
Ammatillinen opettaja